söndag 30 november 2008

Holkförsäljning

Första advent.
Den här dagen betyder mycket för många. Det är dags att ta fram julstjärnor och adventsljusstakar, att tända första ljuset, att kanske smaka årets första glögg och pepparkakor och att gå på julskyltning (så kallas det här i NV Skåne, i övriga landet säger man kanske julmarknad och skyltsöndag?) för att köpa lotter och dansa runt granen.
Jag hinner med det mesta av detta under dagen. Men längst tid ägnas åt ståndet för holkförsäljningen. Redan kl 9 på morgonen är vi på plats för att bygga ihop det. Jag har med mig en presenning på 6x8 meter, och de övriga skrattar gott åt mig. "Ska vi ha tak över hela torget?" Men det visar sig att vi har stor nytta av den till slut ändå. Efter lunch är vi tillbaka och packar upp våra holkar. Så här fint har vi det! Tyvärr är det ingen snö, men det regnar åtminstone inte.



Tyvärr har det hänt något med julmarknaden i Örkelljunga de senaste åren - det är nästan inga stånd uppsatta alls! Förr skulle varenda förening med självaktning sälja lotter (minst 3 åltombolor fanns att välja på varje år) men nu är det väldigt glest mellan stånden. Vi har hela sidan av torget för oss själva nästan! Detta reflekteras då förstås också i hur många som ger sig ut "på byn". Det är ovanligt lite folk i rörelse. Men vi har förstås kul ändå - det har vi alltid.



(Det är jag i mitten)




Holkarna är fina så det beror nog inte på dem att kommersen är usel.
Efter fem timmar ger vi upp. Då har vi sålt 7 av 37 holkar. Nåja, det finns inget bäst-före-datum på dem, så vi tar hem dem igen och säljer dem vid ett annat tillfälle. De är så fina att många i klassen pratat om att vilja köpa själva, så kanske får vi dem sålda - till varandra.




Så nu gäller det att tina upp! Fötterna är som isbitar... Det blir till att ligga i soffan framför brasan några timmar och läsa lite till om klosterträdgårdar. Jag har några böcker att ta mig igenom som synes. Jag tror jag ska fixa lite glögg så jag blir varm på insidan också....



************************
Kommentar i förra bloggen:




E inte lätt att vara månglare-eller hantverkare-vet själv-hade jag haft träd på tomten skulle jag handlat- men jag får vänta tills de vuxit upp
Må så gått
Maria i Sennan
***********************************************************
Jag har tyvärr heller inga träd som är stora nog att sätta holkar i än - men däremot husgavlar =) När man står och säljer på marknader måste man vara beredd på att det kan gå hur som helst. Och vi är ett bra gäng så vi har kul ändå.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-30 klockan 15:02
Catfan - 19:15 - 2008-11-30


Tråkigt attdet inte blev fler sålda. Av nyfiken het vad tar ni för en? Jag nämner dig i min blogg idag.
MB
*************************************************************
Vi tog 80 för en, 150 för två och 200 för tre, men det hade inte med priserna att göra att de var svårsålda. Vi hade nog inte sålt fler ens om vi halverat priserna. Nästan hälften av de som kom till oss handlade - så då förstår man hur lite folk som var ute! Jag ska genast läsa din blogg och kolla - kul!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-30 klockan 15:04
Mariaberg - 19:35 - 2008-11-30


Vilka fina fågelholkar. Konstigt faktiskt att inte fler blev sålda. Men det går ju som du säger, sälja dem en annan gång, de står sig. Men den perfekta julklappen till en trädgårdsälskare. En fågelholk har man ju alltid plats med. Själv har jag kikat på olika fågelbord nu till vintern. Tycker det är så himla mysigt att se de olika gästerna. =)
//Karin
************************************************************
Som sagt, det var för få kunder helt enkelt. Och så hade vi ju bara en artikel att locka med (detta kom lite hastigt på) - nästa år kanske vi gör fågelbord också. Jag tror att om vi hade bjudit på varmt kaffe eller glögg hade vi fått sålt alltihop! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-30 klockan 15:14
Karins - 21:10 - 2008-11-30


Innan våren har nog holkarna gått åt...Grattis till awarden o tentan! Måste vara skönt att den är gjord... Ha dé mysigt vid glöggen
NinaVästerplana
************************************************************
Det blev ingen glögg - jag somnade =) Men jätteskönt att vara av med den tentan! Nu väntar två redovisningar och en växttenta innan jul...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-01 klockan 12:41
ninah - 02:22 - 2008-12-01


Aldrig fel att bli lite varm invärtes :-) Så tråkigt att det inte kom mer folk. Har själv stått på julmarknader (inne tack och lov) där vi varit fler som sålt än som köpt :-)
Christer.
*************************************************************
Ja, nåt sånt var det nog faktiskt här =). Men vi hade trevligt ändå, bortsett att det var kallt om fötterna
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-01 klockan 12:42
Christer - 18:10 - 2008-12-01

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)