torsdag 8 januari 2009

Tillbaka till skolan - vinter på Norrviken

Idag har vintern kommit till Norrviken. När jag åker hemifrån Örkelljunga är det -16 grader. 45 min (och lika många km) senare är temperaturen -2 grader. Tänk så mycket det kan skilja! Det snöar hela förmiddagen, så när vi ska ut på lunchrundan är hela Norrviken vitt.


Villa Abelin och barockträdgården i vinterskrud


Tillbaka igen efter jullovet och högsta växeln läggs i direkt. Vi läser nu en kurs som heter "Skötsel av inomhusväxter", och i den ingår 66 olika växter som vi ju har tenta på snart. Jag har pluggat under lovet (lite si och så har det kanske varit - men föresatsen har varit bra i alla fall ). Men sen har jag ägnat resten av lovet åt att blogga och renovera hemma, så uppgiften som skulle vara klar till första skoldagen har jag totalt förträngt. Vi har nämligen fått oss tilldelade 2 växter var som vi skulle ta reda på all möjlig fakta om, och sedan presentera för klassen. Hoppsan... Som tur är hinner bara halva klassen redovisa första dagen, så jag skyndar mig hem och letar fakta om mina två, Olea europaea (olivträd) och Nerium oleander (oleander/rosenlager). Två intressanta medelhavsväxter som är lätta att hitta info om, som tur är. Men att hinna öva in ett bra framförande är inte att tänka på.... Det känns lite retligt - hur kunde jag förtränga det?


Vattenträdgården

I kursen ingår också växthusteknik, så vi går igenom byggnadstyper och konstruktioner. Jag visste inte det fanns så många olika sorters växthus. Egentligen skulle vi på studiebesök till Willab Garden imorgon fredag, men det har tyvärr blivit uppskjutet ett par veckor. Så det blir hemstudier istället - hårdplugga tentaväxter alltså.


Renässansträdgården


Vi får förresten besked om resultatet av den stora Hortikulturtentan vi hade i slutet av november. Kristian har lärt sig att aldrig mer ge så stora tentor - det har tagit honom evigheter att rätta... Ganska många av oss har misslyckats med markläradelen. Själv är jag säker på att jag är en av dem, men det visar sig att jag klarat mig på alla delmomenten. Men när jag frågar Kristian är det verkligen just markläran som gått sämst för mig (strax över godkänt). Ja, jag kände det ju på mig... Men så skönt att slippa omtenta!



Utsikt från klassrummet



Mahonian lyser som en sol i snön



Mitt favoritmotiv - utsikt över japanska trädgården och Laholmsbukten



Snöig rhododendron



Vår skolbyggnad, som ligger mitt emot parkeringen


Jag har förresten fått en utmärkelse till! Tack Bea, jag blev jätteglad! Egentligen ska man skicka den vidare till 7 personer, men det är så många här på Trädgårdsblogg som förtjänar en utmärkelse att jag ger den till er här allihop!




************************
Kommentar i förra bloggen:



Grattis till klarad tenta! Ja, den lät ju mastig när du berättade om den. Skönt att slippa omtenta, så kan du ju koncentrera dig på din nya uppgift! Vad vackert det är vid Norrviken, även i vinterskrud!
/Anette **************************************************************
Ja, det är jätteskönt att bara behöva koncentrera sig på en sak i taget - eller iaf bara nya saker =). Det är lite kul att ta bilder på de vanliga motiven men med lite annorlunda "stuk" .
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-08 klockan 21:52
Mammanette - 21:27 - 2009-01-08


Oj här blev det kaos i huvet för en stund... läste ditt inlägg om Alnarpsparken och gick tillbaks då hamnade jag i ett annat inlägg. Förstod först ingenting men blev snart varse att du lagt upp ett nytt samtidigt. Alnarpsparken är verkligen en park värd att besöka. Dit ska jag en solig söndag. Norrviken har vi pratat om att åka upp till flera år men än har det inte blivit av. Kanske kunde passa när vi ändå ska till Willab med ett par goda vänner=P Det får jag föreslå för de andra. Otroligt vackra bilder du visar idag. Och Grattis till utmärkelsen
/ gittan
*************************************************************
Tack! Norrviken är ju stängt för säsongen och öppnar igen i maj. Dvs, det är då de börjar ta inträde. Men det finns ju möjlighet att komma in i parken även under vinterhalvåret. De tar ingen entré eftersom det inte är så mycket växter att se - men det finns ju så mycket annat....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-08 klockan 21:54
gittan - 21:27 - 2009-01-08


Norrviken i vinter skrud Vacker och så roligt att se bilder från hela året. En tanke - den 17:e vill du ha en natt gäst? Jag skall kanske träffa en kompis i Hässleholm den 17:e och jag vill inte ligga och köra så långt fram och tillbaka. Så när jag satt och läste ditt inlägg idag och såg Örkelljunga så tänkte jag att jag kan i alla fall fråga.
MB
*************************************************************
Visst är det vackert! Och inte vyer som det är så många förunnat att se - visst är jag priviligierad! =). Maria, du är så välkommen! (Precis som alla andra bloggvänner). Äldste sonen har precis flyttat ut så hans rum är ledigt. Vi får pratas om det
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-08 klockan 21:57
Mariaberg - 21:41 - 2009-01-08


Vad skönt..att du fixade tentan.. Grattis! Vad fina vinterbilder du tagit.. **************************************************************
Tack Tesa - och tack! =). Skulle gärna tagit fler, men lunchrasten räckte inte till... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-08 klockan 21:58
Tesa - 21:46 - 2009-01-08


Så sköntatt det gick bra på tentan! Villa Abelin är ju otroligt vackert, liksom dina bilder! Fick en känsla av gamla vykort när jag såg dem.
Christer.
**************************************************************
Ja, idag gick ju allt i gråskala =). Snön hängde i luften och det blev inte riktigt ljust på hela dan.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-08 klockan 22:12
Christer - 22:07 - 2009-01-08


Så vackert med snö på Renässansen....blir en helt ny upplevelse. Grattis till tentan, det var väl skönt att det gick vägen! Du, mahonian du fotat, är det nån speciell sort? Jag har inte sett någon med så vackra avlånga klasar förut. Vill ha, vill ha! Kan du kolla om det finns nån namnlapp hängande i busken eller så. Lite lättare o beställa då ;-) Ha det fortsatt gott
NinaVästerplana
**************************************************************
Nina, den heter Mahonia x media, det är alltså en hybrid. Behöver inte kolla nu, det gjorde jag första gången jag såg den blomma i november =). Visst är den fin?
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-08 klockan 22:58
ninah - 22:38 - 2009-01-08


Grattis till tentan!Vilka otroligt vackra bilder du tagit än en gång! Mahonian är ju underbar!
Hälsn Mimi *************************************************************
Tack Mimi. Det var tur jag hade kameran med mig, för idag töar det igen. Det är säkert ingen snö kvar på Norrviken när vi kommer dit på måndag...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-09 klockan 11:10
mimi - 08:21 - 2009-01-09

Tack för bilderfrån Norrviken-så ha det så bra på skolbänken
Maria i Sennan
Catfan - 10:50 - 2009-01-09


Underbara bilder......trädgården ser nästan bättre ut nu än den gjorde när vi var där i den 35-gradiga hettan i slutet på juli! Mahonian var fantastisk, det finns en namnsort som heter Mahonia x media `Charity´ som ser exakt ut så där. Om den däremot går att köpa i Sverige, det vet jag inte.
/Susie
*************************************************************
Det är vackert att se Norrviken på ett annat sätt än man är van vid. Vilken sort just detta är vet jag tyvärr inte. Men Mahonian ger helt underbara färgklickar den här grå och trista årstiden.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-10 klockan 10:23
Stjarnarve - 11:35 - 2009-01-09

Hur går det? Tack vare lämås halkade jag in på din blogg, hur går det med skolningen till trädgårdsmästare? Du lär nog ser mer av mig här annars syns vi väl på odlachatten nån gång, när det är säsong.
*************************************************************
Ja, odlachatten vaknar väl till igen när våren kommer, den har tydligen vintervila den också nu =).
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-10 klockan 10:25
Metalmaid - 00:36 - 2009-01-10


Kylan Vi hade bra med kyla här också i lilla byn Lerum, samma som du. Därför var jag förvånad att snödropparna står där idag, men de tror väl att det är vår :-) Mahonia x media, aha, de behöver ingen pollinering alltså eftersom de blommar nu. Grävde bort en stor vanlig mahonia i somras vilket betyder att jag nu har en stor kvar. Dessa blommar ju bra senare än den du visar. Sitter på din sida och som vanligt rinner snålvattnet när jag ser dina fina bilder!
/Cilla
CillaM - 20:34 - 2009-01-10



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)