tisdag 27 januari 2009

Gästföreläsare och studiebesök

Haha, hade jag vetat vad jag vet nu hade jag sparat rubriken på förra inlägget till idag!
Sedan jag skrev sist har vi haft två olika gästföreläsare.

Förra veckan var Wendels Blomsterservice på besök en hel dag. Det är ett familjeföretag som jobbar med växtservice (försäljning, leasing och service) utanför Malmö. De berättade hur företaget var uppbyggt, hur det fungerar med kontrakt och offerter, och så gick vi igenom en del växter som de använder sig mycket av. Magnus och Mikael var både duktiga och engagerade. Faktum är att vi tyckte de var så proffsiga i sin föreläsning att vi frågade om de var ute ofta och pratade så här. "Nej, bara en gång om året. Vi var ju i förra klassen i fjol…"




I måndags fick vi så besök av Sven Göransson på BioBasiq. Hans företag handlar med växtskyddsprodukter, framför allt biologisk bekämpning men även viss kemisk bekämpning. Han hade med sig små burkar med diverse kryp som hade legat nedkylda men som vaknade till liv i vårt klassrum. Vi fick också se en film där de visade bladlöss och annan ohyra i många gångers förstoring. Jag vet inte, jag tycker inte bladlöss är så söta i naturlig storlek – och inte blir de sötare när de är förstorade 500 ggr eller nåt… Men det var mycket intressant! Hans hemsida Nyttodjur.se för hobbyodlare rekommenderas. Där får man tips om hur man ska behandla sina växter, hur man kan skydda dem, och fler små gulliga filmer!





Idag har vi varit på Willab Garden som ju ligger bara några km från skolan. Vi vandrade runt i butiken och kollade mycket noggrant och närgånget på alla växthus och tillbehör, och fick sedan en grundlig genomgång av företaget och växthusen av Tina, som jobbar med marknadsföring. Enligt henne blir blir de rena odlingsväxthusen färre och färre, istället vill folk ha ett utrymme de kan sitta och mysa i (med växter). Lusthus kombinerat med växthus tar alltså över mer och mer. Vill-ha-känslan poppade upp sitt fula tryne igen...




Och imorgon är det en heldag på bland annat
Botan i Lund och Trädgårdspaletten i Malmö som gäller. Det blir säkert mååååånga bilder igen!

Det händer annat också, som jag inte vill skriva om än. De har inte sagt att det är hemligt eller så, men än så länge är allt så oklart att jag inte begriper mycket själv. Klart är i alla fall att det kommer att påverka både vår utbildning och Norrvikens Trädgårdar ganska mycket under den här säsongen – förhoppningsvis till det bättre! Men jag återkommer när jag har mer kött på benen.



************************
Kommentar i förra bloggen:



Hemlisar är alltid spännande Hoppas det är att Norviken får bestå- Det har ju varit en hel rabalder kring den. Lycka till med dina fortsatta studier.
Kram Ingrid
**************************************************************
Norrviken har hängt på ruinens brant ganska länge, men nu är det akut. Jag återkommer när jag vet mer.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:41
Ninne - 21:18 - 2009-01-27


oj... Du får verkligen inte glömma att berätta.. jag GRUNNAR mycket nu.. efter all info jag fått av/via dig... OJ oj oj.. myrkryp i skallen..JObbigt men trevligt.. Svettigt och oroligt.. men spännande.. Ja ja.. Glöm inte att berätta bara..
/Lotte **************************************************************
Vad som än händer blir nog inte utbildningen förändrad till det sämre. Är du sugen ska du helt klart söka!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:42
Lottelis - 22:22 - 2009-01-27


Roligt att höra igen vad för kul ni sysslar med. Lust- växthus skulle vara härligt att ha! Kanske sen nångång!!!
Hälsn Mimi **************************************************************
Ja, det vore toppen! Men i mitt fall tänker jag mig en vinterträdgård, alltså ett gammaldags orangeri, som jag kan använda själv på sommaren och förvara växter frostfritt i på vintern. Men usch, det är så dyrt så det ligger låååångt fram i planeringen =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:44
mimi - 22:33 - 2009-01-27


Idel bekanta Kul se dina bilder. Flera bekanta ansikten ser jag där!
/Lena
www.loveliteratureandgardening.blogspot.com **************************************************************
Håller du till mycket på Alnarp känner du säkert Helena - hon är verkligen toppen som lärare! Och vilken humor... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:45
Anonym - 23:18 - 2009-01-27


Många trevliga ställen ni får se......o bra kontakter inför framtiden! Hoppas det är en trevlig liten hemlis du har..... har det nåt med projektarbetena o göra tro? OK jag får väl ge mig till tåls.... Ha dé himla gôtt
NinaVästerplana
**************************************************************
Näpp, projekten är inte inblandade. Åtminstone inte de vi har fått hittills. Jag är ledsen att jag inte kan säga mer - hoppas kunna ha bättre besked nästa vecka.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:47
ninah - 01:59 - 2009-01-28


Visst är det lustigt hur det utvecklas med växthusen. Först skaffar sig folk uterum som de kan vara i hela året, plus att de har växter där. Sedan flyttar de av någon anledning ut till växthuset och gör det till ett nytt uterum, med kanske lite odling i. Snart behöver de alltså då ytterligare ett växthus....... Fast det är ju bra, för då finns det i alla fall en industri som går bra :-) :-)
Christer.
**************************************************************
Ja, de hade då inte märkt av nån kris! =) Men det kommer väl dit också så småningom... Just nu är det också många 70- och 80-tals hus där man river de gamla uterummen och bygger nya moderna. Det kan jag förstå - såna äldre uterum (=pensionärskuvöser) är hemska att vistas i nästan året om! Men många vill ha det fristående, och då blir det lusthus med växter...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:49
Christer - 07:48 - 2009-01-28


Fick reklam hem om årets växthus och nyheter och visst är det så som du skriver, det märks på designen av växthuset. Men även jag längtar efter ett uterum i glas, kombinerat lusthus och växthus :) Blir ju så nyfiken vad du har att berätta, Norrvikens trädgårdar har ju haft lite varningsflaggor, vet att det cirkulerade ett mail om att registrerar sig som medlem för att "rädda" det, håller tummarna att det är något positivt. Ha det bra i skolan =) **************************************************************
Det är kris, ja. Jag vill inte lägga mig i för mycket, men de som är med i föreningen "rädda Norrviken" som jobbar emot exploateringsplanen kommer att se till att Norrviken läggs ner helt om de får som de vill, eftersom det måste in massor med pengar, fort! Men det är inte just det min "hemlis" handlar om....=) Jag lovar att återkomma!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:52
lotza - 08:16 - 2009-01-28

Oj, så mycket du får lära dig! Du som är så engagerad blir säkert en duktig trädgårdsmästare, kunnig på sitt område! "Vill ha" är lätt att drabbas av, då man ser växthus bilden ;) men, jag får nog lov att dra på handbromsen ett tag nu som har en duktig make och gör allt för att samla material till vårt nybygge - Atelje`n som skall närmast fungera för växter. Jag är lika förväntansfull som ett barn på julafton :)) Ha en bra dag!
/Bea
**************************************************************
Jag hoppas det Bea! Men just nu kan jag bara konstatera att ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag vet! =) Låter spännande med ditt projekt, det vill jag gärna höra mer om!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:53
Lavendel - 09:28 - 2009-01-28


Suck....inte blir man mindre sugen på att gå din utbildning... jag får nog sluta läsa här snart =))) Nej, jag får nog gå in och undersöka utbildningen istället , frestare där
/ gittan
**************************************************************
Sök du, det kommer du inte att ångra! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:54
gittan - 09:38 - 2009-01-28


Du gör ju mig så himla nyfiken, kanske skall sätta mig i bilen och komma och hälsa på dig igen?

MB
**************************************************************
Du är välkommen, men du kommer inte att få veta mer för det! =)
/Helen

Ändrad av HelenJ den 2009-01-28 klockan 19:55
Mariaberg - 18:10 - 2009-01-28


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)