onsdag 21 januari 2009

De e mycke nu




Vi läser ju just nu om skötsel av inomhusträdgårdar. Det är ett stort ämne… Förutom växtkunskap (växttentan gick förresten över förväntan, jag tror jag hade alla rätt ) ingår också växthusteknik, växtskydd och mycket annat. Växtskydd är en historia för sig – jisses så mycket svampar, insekter, bakterier, spindeldjur, virus, nematoder och jag vet inte allt det finns! Jag tycker mig se spinn och sköldlöss på varenda planta nu hemma i mina fönster, för att inte tala om rötsvampar.. Det är ett urtrist ämne, men kunskapen om hur skadegörarna ser ut, symptomen på drabbade växter och vilka åtgärder man kan använda förebyggande och som bekämpning, är verkligen något som jag kommer att ha nytta av i framtiden. Det trista är väl egentligen att skadegörarna finns över huvudtaget.
Vi går också igenom allt som har med växthus att göra – material, hustyper, placering, luftfuktighet, ljus, odlingssubstrat och mycket mer. Jag känner inte att jag någonsin vill jobba i ett produktionsväxthus, men däremot vill jag någon gång skaffa mig ett eget växthus på tomten, så det allra mesta är mycket bra information. Men planteringsrobotar och krukmaskiner kommer jag nog inte att behöva då. =)






Vi har ett antal projekt igång under den här kursen. Dels har vi fått oss tilldelade två växter var som vi tar reda på precis all fakta vi kan om – skötsel, morfologi (utseende), proveniens (var de kommer ifrån), vad namnen betyder och allt annat man kan tänkas behöva veta. Dels ska vi också skriva en presentation om skadegörare och åtgärder mot dem för varje växt. En sjukdom och ett skadedjur. Jag har fått olivträd och nerium på min lott, och de verkar vara ganska så skadefria, så jag tillbringar mycket tid på Google på kvällarna för att hitta fakta. Båda kan drabbas av sköldlöss, men jag vill ju helst inte skriva samma sak om båda...



Vi har också fått ett projekt där vi ska välja en befintlig offentlig miljö och ge förslag på hur man kan förbättra den med växter. Jag och Sara fick temat "väntrum", så vi begav oss till
Kulturhuset i Hässleholm. I foajén där får man vänta mycket eftersom där finns både bio, teater, bibliotek, restaurang, turistbyrå och mycket mer. Där finns bara en enda växt, så det är en utmaning! Vi tänker oss att få in mycket grönt och gärna någon form av vatten också.





När vi ritat klart ska vi ta in offerter, skriva förslag på kontrakt inkl skötselplan, och sedan ska detta förstås redovisas för klassen. (Vi gör väldigt mycket redovisningar!). Fastighetsägare (eller annan ansvarig) kommer att få möjlighet att se våra förslag om de blir bra, och kanske kan något bli genomfört i en framtid – vem vet? Vi ska också skriva ett argumenterande tal om detta: i 3 min ska vi prata om varför vi vill ta in växter i den här miljön. Det ska väl inte bli alltför svårt...




Pinus rigida bildar en vacker portal ut till renässansträdgården




Nästa projekt är betydligt större och kanske viktigare. Vi ska nämligen delta i en trädgårdsmässa i Malmö,
Trädgårdsliv den 13 – 16 mars, för att promota vår utbildning i allmänhet och vår klass i synnerhet. Anmälan om deltagande är gjord, sedan har inte så mycket mer hänt. Så nu ska vi rita en monter, besluta om vad som ska hända i montern, kanske sälja något för att tjäna pengar, osv osv. Vi har väldigt kort om tid på oss, för allting måste ligga klart fredag v 7 när vi går ut på praktik. Vi får faktiskt avsluta praktiken tidigare än beräknat för att kunna delta i mässan, som ju börjar redan på en fredag.




Jag som har haft mässansvar som en av mina arbetsuppgifter under många år är naturligtvis med i montergruppen. Men jag vill ju ha ordning och reda och är van vid att flera månader före mässan få besked om exakt läge och storlek på montern så jag håller på att bli alldeles konfys. Vi ska designa en monter som vi vill ha den utan att veta om vi faktiskt får den storleken eller formen, eller var den kommer att ligga, dvs flöden, ljus, ljud mm. Det är väldigt mycket mer att tänka på vid monterdesign än vilken färg man vill ha som tema så det blir ett tufft jobb. Och detta ska vi alltså hinna med samtidigt som våra övriga projekt under de närmaste tre veckorna…

Så om det dröjer lite mellan mina blogginlägg vet ni varför. Nåja, det blir säkert bra det också. Så fort jag får veta monternummer meddelar jag det, och så hoppas jag att riktigt många kommer och besöker oss på mässan!




Vi har nu tröttnat helt på att sitta i en lokal där temperaturen inte alltid når upp till tvåsiffriga tal, så vi har tillfälligt flyttat ut därifrån. Det går helt enkelt inte att göra något åt värmen utan en omfattande renovering, och det finns det varken tid eller pengar till nu. Så vi har fått ett klassrum inne på
Apelrydsskolan. Det är en internatskola med 4 gymnasieprogram som ligger precis utanför Norrviken, och som också är inblandade i vår utbildning (vilket ni kan se på deras hemsida). Det har förut varit en hushållsskola, men när den startades för drygt hundra år sedan utbildade man faktiskt trädgårdsmästare här, så cirkeln är sluten nu. Min yngste son går i tvåan på Restaurangmanager-programmet, och han var väl lite tveksam när han fick höra att gamla morsan skulle gå på samma skola som han, men sedan jag började i september har vi bara träffats en gång så det är lugnt…




Dagens lunchpromenad för oss ner till det underbart blå havet – sedan får vi gena genom en gammal äppelodling och väja för komockor, björnbärssnår och elstängsel för att komma tillbaka till skolan i tid…



************************
Kommentar i förra bloggen:




Så spännande projekt ni har framför er! Mässan i Malmö kommer jag att besöka även i år. Du får informera om när du är där, så man kan komma och säga hej =) Tog faktisk emot information om din utbildning där förra året men sökte aldrig in - det är lite väl långt att pendla för min del. Norrvikens trädgårdar ska definitivt få sig ett besök i vår. Får passa på att ta det samtidigt som vi ska till Willab. Dina bilder har fått mig riktigt nyfiken på parken där
/ gittan *************************************************************
Då ses vi kanske både här och där! =). Willab ska vi till i nästa vecka med klassen.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-21 klockan 20:34
gittan - 20:08 - 2009-01-21


Ojoj det verkar vara fullt upp för dig! Vad roligt att det gick så bra på tentan...grattis!!! Ha det bra nu!
/ Irene *************************************************************
Ja, och så sitter jag här och bloggar istället.... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-21 klockan 20:36
IreneL - 20:28 - 2009-01-21


Oj Det var många olika projekt samtidigt det. Ska bli spännande att se vad ni kommer med för uppslag till foajen.
**************************************************************
Lovar att återkomma om det - allting måste ju iaf bli bättre än vad det är idag!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-21 klockan 21:37
Metalmaid - 20:29 - 2009-01-21


Jag igen!Glömde ju .... GRATTIS till tentan!
gittan **************************************************************
Tack! Den är ju inte rättad än, men man har ju ändå någorlunda koll på hur det gick. (tror jag... )
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-21 klockan 21:47
gittan - 21:31 - 2009-01-21


Vad mycket ni behöver kunna. Men skall man kunna svara på alla frågor som kunderna kommer med så får man kunna en hel del. Du kanske kan ge tips om olivträd då jag köpte ett i somras. Fin beskrivning av dina dagar på din utbildning.
Anita
**************************************************************
Vi måste nog kunna en massa som de inte frågar om också, om vi ska göra ett bra jobb... Japp, nu är jag expert på olivträd! =) Vad behöver du veta? De är ganska lättodlade men som alla medelhavsväxter vill de ha en vintervila svalt men frostfritt. De är mycket känsliga för hastiga temperatursvängningar (som skånsk vinter), så vänta med att ta ut olivträdet i trädgården tills alla frostnätter säkert är över.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-21 klockan 21:50
ormbunke - 21:34 - 2009-01-21


åhhh..vad härligt det låter!! Attsingen att jag är för gammal för att hoppa på sån där utbildning!! Jisses vad jag skulle vilja!! Jag läser allt du skriver om med stor nyfikenhet.. Vem vet.. kanske jag lär mig nått jag med. Fina bilder visar du som vanligt också... *************************************************************************** Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker! Medelåldern i klassen ligger nog på runt 35, men åldrarna är spridda mellan 23 och 52. Det som sätter stopp uppåt är väl dels CSN:s gränser för studiemedel, dels att man ska orka med lite tyngre jobb som dubbelgrävning osv. men annars är precis alla lika välkomna! (en pigg 60-åring orkar nog mer än en trött 20-åring...)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-22 klockan 07:31
Lottelis - 22:02 - 2009-01-21


Måste få önska dej Lycka till Det verkar ju toppenbra o det vore trevligt om du kunde få ngt fint i Kulturhus-foajen. Den behöver verkligen "piggas" upp nu när Pompeij är borta..Du har så fina bilder
Kram Ingrid *************************************************************************** Det känns som om allting bara kan bli bättre! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-22 klockan 07:32
Ninne - 22:55 - 2009-01-21


Låter, som vanligt, mycket spännande....allt ni får lära er.... O vilka vackra bilder sen! Gläder mig mycket att ni fått ett lite varmare klassrum tills vårvärmen kommer. Visserligen verkar ni inte vara mycket i det, men ändå! Ha dé himla gôtt
NinaVästerplana ************************************************************************
Jo, just de här tre veckorna kommer vi att spendera mycket tid inne, så det är bra vi slipper frysa. Kylan sätter ju sig på hjärnan också... Men v7 börjar vi beskära fruktträd, så då kommer vi ut mycket i friska luften!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-22 klockan 07:34
ninah - 00:07 - 2009-01-22


Det var så mycket spännande att läsa hos dej idag att jag har glömt vad jag skulle kommentera.
/Mia
**************************************************************
=)
/HelenÄndrad av
HelenJ den 2009-01-22 klockan 10:52
knatten - 09:19 - 2009-01-22


Massor av kul......projekt har du tydligen på gång just nu. Själv funkar jag som så att ju mer "press", desto mer får jag ur händerna. Kanske är du likadan!? En sak som jag gärna skulle vilja höra om är den rödstammiga björken som växer på Norrviken. Vet du vad den heter exakt och har du ev. någon bild på den?
/Susie
**************************************************************
Det är en kopparbjörk, Betula albosinensis var. septentrionalis. Bild finns här: http://helenjs.tradgardsblogg.se/23826/Tentadag%21.html
Visst är den fin!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-22 klockan 13:11
Stjarnarve - 11:05 - 2009-01-22


Kul och hitta hit. Då vet jag ju när jag skall åka till Norrviken och fota. Kommer tillbaka och kollar läget. Ha det gott annika
http://naturligating.blogspot.com/ - 18:10 - 2009-01-23


Ojj, vad ni läser!!!Men jag förstår att det är jätteintressant osså. Kul att tentan gick bra!!!
//Helén
lamas - 17:39 - 2009-01-26


guud va kul!Det ser verkligen roligt ut det ni gör! Jag är 22 år och funderar på att söka till denna ky-utbildning.. jag skulle vilja ha ett praktiskt arbete och detta verkar roligt och mycket att lära sig. Är det många ungdomar som läser till trädgårdsmästare eller mest äldre?
Är det så mycket redovisningar? gud jag hatar det :P
Anonym - 18:59 - 2009-02-18



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)