onsdag 14 januari 2009

Utmaning - trädgårdsböcker

Jag tar en liten paus i tentapluggandet och hoppar på utmaningen från Susie: 3 favoriter bland trädgårdsböckerna.

Ja, det är ju inte så lätt. Jag har ju en hel del. Men om jag ska lista några som jag haft och har stor nytta av i utbildningen blir det nog dessa tre. De är inte flådiga och flashiga på något vis - men otroligt lärorika och nyttiga!



3. Den goda jorden av Philippe Plöninge. ISDN 91-518-4689-6


Den här boken finns inte med på vår litteraturlista, men det borde den kanske gjort. Jag köpte iaf den ändå. Här beskrivs steg för steg hur man skapar den bästa trädgårdsjorden. Man får massor med råd om jordbearbetning, gödsling, jordförbättring och vattning. Rekommenderas till alla trädgårdsägare! Dessutom är den inte så dyr... Den är skriven på ett lättfattligt språk och behändig i formatet. Philippe Plöninge är väl mest känd från Gröna Rum. Han skriver också en spalt i Allers Trädgård och han är ansvarig för köksträdgården på Fredriksdal, så i juni ska jag praktisera hos honom. Det ska verkligen bli roligt och lärorikt!

2. Växtskydd i trädgård av Maj-Lis Pettersson och Ingrid Åkesson. ISDN 91-27-35454-7


Antingen man har en krukväxt i sitt fönster, ett stort växthus eller en hel trädgård kommer man förr eller senare att drabbas av sjukdomar och skadedjur. Här beskrivs många sätt att förebygga och behandla mot allt från nematoder och insekter till virus och svampar, plus skador som orsakas av t ex extrem väderlek. Både Maj-Lis och Ingrid är hortonomer, Maj-Lis är väl mest känd från radio (Odla i P1). Själv har jag precis fått den så jag har inte hunnit läsa igenom hela boken än, men av det jag har sett kommer den att bli oumbärlig för mig.


1. Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht m fl. ISDN 91-27-35695-7


Den viktigaste boken i min bokhylla! Den står med på vår litteraturlista, men jag behövde inte köpa den eftersom jag haft den sen länge. Här får man veta allt om hur man ska (och inte ska) beskära träd och buskar, spaljera, klippa häckar mm. Klaus är en våra främsta trädkännare, och det märks tydligt i boken. Den är illustrerad med många tydliga bilder, varje art beskrivs för sig och i slutet finns en perfekt nyckel där det tydligt framgår beskärningstid, beskärningstyp, blomningstid, zon och mycket mer.

Köper du en sekatör bör du även köpa denna!



Sen har jag förstås en hel massa andra trädgårdsböcker. Jag har precis byggt en ny bokhylla för bara dem, och än så länge finns det plats för några fler...


************************
Kommentar i förra bloggen:



Visst är det......härligt med trädgårdsböcker. Speciellt den här årstiden. Det är ju nu man ska lära sig en massa - och då MÅSTE man ju ha bra böcker. Internet i alla ära, men inget går upp mot att bläddra i en ny trädgårdsbok. Mitt senaste tillskott är LUKTÄRTOR av Graham Rice, som jag fick tips om här på bloggen. Härlig hylla, tyckte mig se några av mina ej omnämnda favoriter där. Jag skulle nog inte ha begränsat urvalet till bara tre!
/Susie
*************************************************************
Haha - jo det var bra att du gjorde. Annars hade inläggen blivit hur långa som helst =). Jag är nöjd med min hylla som är en del av mina nya arbetsplats. Den byggdes igår, målades under kvällen och i morse såg den ut så här. Skönt att kunna samla ihop alla böckerna på ett ställe! Då ser man också hur många man egentligen har =).
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 15:30
Stjarnarve - 15:27 - 2009-01-14


Härlig bokhylla du har gjort. Och ,oj vad mycket böcker.
/isis/
**************************************************************
Bokhyllan är av enklaste sort, bara breda brädor som sitter i kläm i "smatten" som blev när vi byggde om. Av samma bräda har vi sågat till stödbenen, som skjutits in där jag tyckt de passat, och sedan spikats ovanifrån. Just nu är det alltså 4 lösa hylldelar "på ben" som går att dra ut (med lite milt våld kanske...). Snabbt, enkelt, billigt och praktiskt!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 17:17
isis - 15:40 - 2009-01-14


Nyttigasteböckerna hittills! Beskärningsboken skulle jag ha haft för länge sedan, innan äppelträdet totalt växte igen hrmmm.
/Ruben
**************************************************************
Ja, det var ju det där med uppbyggnads-/underhållsbeskärning.... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 16:20
molleblogg - 16:09 - 2009-01-14


Böcker,böcker, böcker! Kan man få för många... egentligen? Men den första boken om den goda jorden ska jag nog ta en till titt på. Den verkar intressant! Det blir ju liksom grunden till trädgården! Lycka till!
**************************************************************
Nej, jag tror inte man kan få för många böcker. Man har bara för få bokhyllor... Nu är det inte bara trädgårdsböcker jag har mani på, även skönlitteratur inhandlas i stora mängder. Men de har en betydligt större hylla! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 17:14
holmson - 16:47 - 2009-01-14


Åh, jisses vad böcker!!Och smart att göra en egen hylla till dem, det tål att tänkas på.
Mvh Helén
************************************************************
Ja, nu när jag har alla på ett ställe kanske jag slipper köpa fler dubletter! Som tur är har jag en klasskompis som gärna köper dem av mig...=)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 17:15
lamas - 17:08 - 2009-01-14


Verkar vara riktigt bra böcker som du har som favoriter! Får nog kolla efter dom! Snygg bokhylla...du är inte bara duktig på växter...du kan snickra också...toppen!! Ha det bra nu!
/ Irene
**************************************************************
Måste erkänna att jag har lättare för att snickra än att t ex scrappa. Den pyssliga genen har helt hoppat över mig =).
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 17:48
IreneL - 17:38 - 2009-01-14


Växtskydd i trädgården, den låter intressant. Är det något om ekologiskt växtskydd i ? Hela mitt lantbruk inklusive trädgården är ekologiskt ( den har fått hängt med den med ). Och det är jättesvårt att få info. om bra skydd för växter odyl. till trädgård, det jag använder mest nu är såpa och vatten. Har försökt att ta reda på olika växtersorter som kan ge skydd, men det är lika svår. *************************************************************
Har som sagt inte hunnit igenom hela boken än, men det finns bl a ett stort kapitel om biologisk och ett litet kapitel om kemisk bekämpning. Dessutom finns massor av växter beskrivna med vilka skadedjur/sjukdomar just de kan drabbas av, och vilka åtgärder man kan vidta. Jag tror helt klart du kan ha glädje av den här boken!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 20:49
maccoll - 20:42 - 2009-01-14


Beskärningsboken har jag också..den är verkligen bra... Ska nog ta och rota reda på den och läsa på lite...och kanske ta och ge mig på alla mina fruktträd igen Hade ju tänkt göra en massa i somras men det hanns inte med så det är väl lika bra att inse att det är vinterbeskärning som gäller här... **************************************************************
JAS är ju bäst, men då har man aldrig tid. Tur att det funkar med vårvinter också för de flesta träd.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 21:29
Tesa - 20:54 - 2009-01-14


Önskar jag vore bättre på....kompost o gödsel... Philip Plömminge har jag för mig att jag sett artiklar av i Hemträdgården. Skriver lyriskt om grönsaker..... Tror jag ska strö ut min halva säck med hönsgödsel som ligger nere i källaren o luktar illa. Om jag fördelar den på alla rabatter så borde det väl inte bli övergödslat i alla fall...... Snygg o praktisk hylla du åstadkommit, skönt o kunna samla alla böcker i samma ämne på ett ställe! Ha det fortsatt gott
NinaVästerplana
**************************************************************
Hönsgödsel är bra men det är skarpt och luktar förfärligt. Bör nog myllas ner lite så man slipper lukten... Jag blev jättenöjd med min hylla - kanske ska bli möbeldesigner istället? =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 21:31
ninah - 21:25 - 2009-01-14


Böcker är alltid en källa till både glädje och nytta. Du presenterar tre kloka val för alla trädgårdsinnehavare och den översta borde jag köpa, för vår tunga lerjord blir jag sååå less på :( Snygg hylla och en diger samling böcker :) Trevlig kväll!
/Bea
**************************************************************
Ja, det är inte bara studielitteratur. Två av dem hade jag ju tom innan jag påbörjade utbildningen. Det är många böcker - men de blir fler hela tiden ändå. Och snart är det bokrea... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-14 klockan 22:03
Lavendel - 21:34 - 2009-01-14


Bra bok Den växtskyddsboken hade vi som kurslitteratur när jag läste till trädgårdsingenjör på Alnarp. Så då "måste" den ju vara bra! Jag har också en speciell hylla till mina trädgårdsböcker - det är kul - se www.loveliteratureandgardening.blogspot.com/2008/09/inredningsbloggen.html
/Lena
**************************************************************
Det är så bra att ha allt som hör ihop samlat på ett ställe! Fast jag hade nog inte tänkt ta in nån räfsa =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-15 klockan 21:03
Anonym - 11:48 - 2009-01-15


Den där beskärningsboken borde fler ha! I alla fall de som tror att en motorsåg är det bästa verktyget :-)
Christer.
**************************************************************
Ja jisses.... man ser rätt mycket i folks villaträdgårdar som nästan gör ont i själen.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-15 klockan 21:05
Christer - 20:45 - 2009-01-15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)