torsdag 29 januari 2009

Vintertrötthet... och Lunds Botan!

Det har varit (och är) en lång vinter. Energinivån i klassen är såååå låg numera – likaså humör och toleransnivåer… Lärarna kämpar för att göra kursen vi läser nu intressant med många gästföreläsare och studiebesök, och ändå sitter vi ofokuserade och gäspar oss igenom dagarna. Jag skäms faktiskt för att jag inte är mer engagerad. I höstas studsade jag fram på små moln – allt var så himla kul och spännande, och jag ägnade en massa mer tid än vad som behövdes åt studierna. Men nu har all luft gått ur oss, och det är så trögt att sätta sig och plugga när man kommer hem på dagarna. Ingenting är längre lika kul som det var i höstas heller. Vi behöver verkligen komma ut och få göra något praktiskt nu! Nåja, nästa vecka ägnas åt redovisning, och veckan därpå ska vi äntligen få komma ut för att beskära fruktträden. Jag känner mig som en kalv som längtar ut till grönbetet….

Studiebesöken är iaf roliga. Onsdagens resa till Lund och Malmö är en riktig höjdare!




Vi börjar på Botan, där vi blir guidade runt av Helena Persson. Det märks att hon är van vid guidade turer, hon vet precis vilka växter som är intressanta, och hon har alltid nån skröna eller annat kul att berätta. Jag låter er få följa med på rundan!



Aloe albiflora


Först går vi in i ökenrummet. Där är ganska så svalt – det är det ju i öknen också även om man mest tänker på hetta. Det viktiga är att det är torrt. På Lunds botan vattnar man alla växter för hand, eftersom det inte går att styra de olika vattenbehoven annars.




Opuntia ficus-indica Fikonkaktus


Helena visar oss en fikonkaktus och berättar att den togs till Europa från Amerika en gång i världen av tre orsaker. Först då frukterna, kaktusfikonen. Men också för att man behövde staket för att hägna in sina odlingar från de frigående djuren. (Numera har man ju vänt på det och hägnar in djuren istället…). Kaktusen bidrog ju med levande taggtråd. Men det viktigaste skälet var ekonomiskt. Kaktusen är nämligen väldigt populär hos en art av sköldlöss. Och av de krossade dräktiga sköldlösshonorna som lever på den utvinner man ett rött färgämne som heter cochenill. Just den röda färgen var svår att få fram under medeltiden och framåt, man använde sig av purpursnäckan till den grad att man nästan utrotade den. Eftersom det var så ovanligt med rött var det också dyrt, och en färg som därför bars endast av de riktigt rika och förnäma. Så hade man en kaktusodling var lyckan gjord.


Anthurium polyrrizum (släkt med flamingoblomman)



Kursiv
Hönor av kinesisk dvärgvaktel


Kinesisk dvärgvakteltupp


Lunds Botan använder sig av en lite annorlunda skadedjursbekämpare – kinesisk dvärgvaktel! Betydligt trevligare än alla parasitsteklar vi sett tidigare. De är så små och söta så det är inte sant! Faktiskt världens minsta hönsfågel. Helena berättar att när äggen kläcks ser kycklingarna ut som små humlor… De är inte så väldigt rädda, men de håller sig iaf i växtbäddarna. Så hemskt det hade varit om man råkat trampa på dem!



Camellia japonica



Veltheimia bracteata 'Wiskey'




Musa mannii (banan)


Efter Botan drar vi vidare till Malmö – mer om det en annan gång.



Begonia masoniana
Järnkorsbegonia




Förresten – cliffhangern jag slängde ut i förra inlägget får hänga lite till. Jag har ingen mer info att dela med mig av men jag lovar att återkomma när jag vet mer.




************************
Kommentar i förra bloggen:


=) Vilka härliga bilder, kan tänka mig det var ett intressant besök. Vaktlar är ju verkligen söta små fåglar.
**************************************************************
Fåglarna var söta, men det är lättare att fotografera växter. De flyttar ju inte sig hela tiden! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-29 klockan 21:01
Metalmaid - 20:05 - 2009-01-29


Visst är det seeegt nu. Vissa dagar känns det som om man inte vaknar. Inte så lätt att vara fokuserad då. Men så roliga studiebesök borde ju pigga upp lite! Härliga bilder. Annars får ni väl tjata lite om ett studiebesök i t.ex Spanien *ler*. Håll ut, våren kommer!
/Anette
**************************************************************
Jag vet - men det är ändå segt! Studiebesök i Spanien - gärna det, men tror inte skolan har pengar till det.... =) Men nu ska vi snart få komma ut och jobba iaf. På tiden!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-29 klockan 21:03
Mammanette - 20:14 - 2009-01-29


Botan är underbart! Jag gjorde ju mitt ex-jobb via chefen för Botan där, Lennat Engstrand. Pippifåglar gär det hel mer levande.
MB
**************************************************************
Det fanns ju sköldpaddor, malar, guldfiskar, nymfparakiter och ödlor också.... - nästan som zoo! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-29 klockan 21:04
Mariaberg - 20:56 - 2009-01-29
wowtack för att jag fick följa med på rundan! Kram kram *************************************************************
Var så god! Fler bilder kommer.....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-29 klockan 21:05
czmastergarden - 21:01 - 2009-01-29


Det är inte så konstigt att ni är trötta nu. Bristen på sol under vintern tar ut sin rätt. Det kan faktiskt bli än värre när ljuset väl träder in med full styrka, men sedan släpper det tack och lov :-) Vackra bilder! Har funderat ett tag på om jag skulle skaffa små dvärgvaktlar, men då äter väl katterna upp dem :-)
Christer.
**************************************************************
Jag känner väl till det där med vårtrötthet. Men på den tiden man jobbade gick det bra att jobba fast man saknade engagemang, även om det var tungt. Men att plugga när man är så här trött - det är tufft! De där vaktlarna är inte mer än ca 12 cm stora - så katterna hade nog svalt dem i en munsbit... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-30 klockan 08:40
Christer - 21:38 - 2009-01-29


Tack för den turen..intressant med cochenillusen...jag hjälpte mamma att färga garn med såna men jag visste inte att de "odlades" på kaktusar.. Jättefina bilder...och jag kan förstå att hjärnan inte riktigt orkar plugga just nu..jag försöker att repetera lite träd o buskar inför jobbet i vår men det går supertrögt..Hjärnan behöver nog lite vårsol för att vakna till liv igen den med... **************************************************************
Vårsol och frisk luft tror jag är ett bra botemedel. Och det är ju på väg....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-30 klockan 08:41
Tesa - 23:28 - 2009-01-29


Du har ju iallafall gjort nåt kul i den här trista tiden. Jag sitter bara här hemma o planerar.... Vilka häftiga blommor du tagit bild på. Aloeplanta vill jag ha.
/Mia **************************************************************
Aloeplantan föll jag för direkt - så vacker grön blomma! Det är inte de häftigaste färgerna som är vackrast alltid....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-31 klockan 10:21
knatten - 12:01 - 2009-01-30


Det är inte......utan att man skulle kunna tänka sig ett växthus, iallafall om man fick så fina växter och dessutom dvärgvaktlar! Har träffat på sådana som barn en gång. Dom nykläckta kycklingarna var så pytte pyttesmå att det bara inte var sant. På den tiden fick man höra att om man skrek så skulle dom dö! Tror jag inte ett ögonblick på nu, det var förmodligen bara ett sätt att få oss ungar tysta i källarlokalen där dom fanns!!
/Susie
**************************************************************
De här fåglarna var ganska orädda - vana vid besökare förstås. Jag tror inte man tog någon speciell hänsyn till kycklingarna heller, de fick också vara ute bland folk. Man går ju runt bland dem! Men även om växtbäddarna är ganska låga brukar man då göra små ramper åt kycklingarna - det är inte lätt att klättra 1 dm när man bara är stor som en humla! =). Jag kan absolut tänka mig såna här påtande i min trädgård - men katterna i kvarteret hade nog gjort processen kort med dem, eftersom de ju inte flyger.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-31 klockan 10:27
Stjarnarve - 10:18 - 2009-01-31


Ang. Månadsbilden 2009så lägger jag ut min januaribild imorgon......... Ha det
Maria i Sennan
**************************************************************
Nu har jag också en månadsbild ute - fast i min andra blogg http://gronafunderingar.blogspot.com/
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-01 klockan 10:43
Catfan - 19:17 - 2009-01-31


Underbara bilder kul att läsa om lössen, jag har hört det förut och min sambo trodde mig inte när jag berättade det igår när jag åt röda godisar. Lärde mig på Gran Canaria att färgämnet är vanligt i läppstift. Det är inte konstigt om ni börjar lessna lite eftersom det är lite trist trädgårdssäsong nu. Tur att ni får göra studiebesök. Bananblomman är cool, tänk att det blir så stor mängd bananar på en blomma.
*************************************************************
Jodå, cochenill finns bl a i läppstift och godis, t ex de små ZOO-askarna som funnits sedan jag var liten. Men med tanke på allt annat konstigt vi stoppar i oss är det ju inte så farligt egentligen.... Ja, dessutom är bananen en ört, som vissnar ner till marken varje år! Svårt att tänka sig när man går i bananodlingar där de är många meter höga....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-01 klockan 10:16
annikanilsson - 10:12 - 2009-02-01


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)