måndag 2 februari 2009

Studiebesök på Trädgårdspaletten i Malmö

Här kommer så fortsättningen på vårt studiebesök förra veckan.
Efter en riktigt smarrig pastalunch på Burlövs centrum (nåt av det godaste jag ätit - rekommenderas!) åker vi vidare till
Trädgårdspaletten. Det är en lite annorlunda handelsträdgård i södra Malmö.



Bengt Mårtensson som äger och driver den tillsammans med fru och barn tar själv emot oss. Han har en hiskelig svada! Undrar om han är tyst ens när han sover... Men han är också väldigt duktig på växter och har varit med i branschen sen han var barn. Han har t ex gjort TV med Gunnel Carlsson och stadsträdgårdsmästaren i Malmö bland många andra.




Han tar med oss runt i alla växthusen och berättar att kunderna får gå i princip helt fritt och plocka vad de vill, allt från nysatta sticklingar till mångåriga stora plantor. Här kommer ett litet axplock från rundan. En del bilder är lite suddiga - allt springande ut och in mellan kalla och varma/fuktiga växthus gav imma på linsen, och det märkte jag inte förrän jag laddade in fotona i datorn. Nåja, det går nog att se vad de föreställer ändå.



Man kan göra bonsai av det mesta. Här är det en vinterjasmin - Jasminum nudiflorum



Ficus elastica - Fönsterfikus.
Det syns inte så bra på bilden, men jag uppskattar höjden till ca 6 m.


Bengt berättar hur sjukhuspersonalen reagerade den gången han ringde och var förtvivlad för att hans lille son hade ramlat ner ur fönsterfikusen och slagit sig på elefanten (som skymtar till vänster) - ja det är inte svårt att föreställa sig varför de tyckte de skulle åka till psyket istället för vanliga akuten...




Pandalus utilis Skruvpalm



Trots att det finns massor av plantor av alla sorter och modeller att köpa är folk tydligen lite tjuvaktiga här (också...)



Och vad är det då för attraktiv planta som skylten sitter på?
Pelargonium cotyledonis



Både spindel och spindelnät är gjorda av järn. Vilken tur....



Låt inte din Yuccapalm (jättepalmlija kallas den ju också) växa hur som helst, då blir den så här... Denna Yucca elephantipes planterades 1972, då var den meterhög. Det är lätt att förstå varifrån den fått sitt vetenskapliga namn - det ser verkligen ut som en elefantfot!



Utsikt över ett av växthusen på Trädgårdspaletten.
Till vänster om dörren ser man fönsterfikusen igen.


Och vad hade jag med mig hem härifrån då?


En sån här: Strelitzia reginae Papegojblomma! (fast bara i knopp)
Nu återstår att se om jag kan behålla den vid liv och få den att slå ut också....



Sedan far vi vidare till "Bubblan" - återkommer senare med bilder därifrån.


************************
Kommentar i förra bloggen:



Vilken dag du......måste ha haft! Fantastiskt växthusbesök med härliga växter och så en smarrig pastalunch. Det är inte utan att man är avundsjuk!
/Susie
**************************************************************
Ja, även om Botan var toppen var det ändå nästan snäppet bättre på Paletten - här kunde man ju shoppa också! Jag var så överväldigad att jag glömde fota så mycket....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 14:01
Stjarnarve - 13:48 - 2009-02-02


Tackar......för rundturen! Jag har aldrig varit där, men det måste det ju bli ändring på märker jag! :-) blogg.dalang.se
**************************************************************
Som sagt: inte bara mycket intressant att titta på - man kunde få med det hem också! Allt var till salu även om somligt inte var prissatt...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 14:02
andré - 13:57 - 2009-02-02


Vilket växthus och vilka växter!! Jag har suttit och glott en lång stund på allt det vackra du bjuder på idag. Du har världens bästa tid nu, när du kan få ta in alla intryck under studietiden med olika besök på de mest fantasiska platser. Lite AVIS är jag allt på dig :) Kramen!
/Bea
**************************************************************
Absolut - men ibland blir det bara så mycket! Jag bjuder ju bara på ett ytterst litet axplock här. Vi har iaf fått idéer om platser vi kan besöka själva senare i lugn och ro.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 15:29
Lavendel - 14:59 - 2009-02-02


Dit måste jag ju bara åka! Undrar om det är samma Paletten som jag besökte med mamma som barn?
Anonym - 15:21 - 2009-02-02

Hoppsan jag hade ju inte loggat in. Anonym var det jag som var / gittan **************************************************************
Det är alldeles säkert samma Paletten, hans föräldrar hade den före honom. Men kanske har den förändrats något.... Det är ett stort turistmål - den timmen vi var där kom flera busslaster med folk!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 15:27
gittan - 15:23 - 2009-02-02


Skruvpalmen gillade jag ...och givetvis allt annat också. Det är ett sånt ställe där man inte blir nöjd. Man kan gå i hur många timmar som helst och titta och känna på växterna...fota dem från alla håll o kanter:) Förstår att du gillar utbildningen....med så många studiebesök av sevärda platser.
//Helén
**************************************************************
Perfekt utflyktsmål - men man får ha stor plånbok med sig och gott om plats i bilen =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 16:37
lamas - 15:39 - 2009-02-02


Vilkendjungel med en riktig trädgårdsmästare med halmhatt! Men att folk tjuvar med sig skott från såna här ställen... :(
/ÅsaGåsa
**************************************************************
Somliga går inte att förstå sig på... Fotot på honom blev rätt bra, det se ut som om han sticker upp ur massan med växter =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 16:38
stromqvist - 15:44 - 2009-02-02


Åh!Vilka jättehärliga bilder du visar, ser så himla läckert ut alltihopa!
/Jenny

**************************************************************
Besök rekommenderas!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 16:39
MmeKnorr - 16:17 - 2009-02-02


Vilket...underbart ställe, är mycket i Malmö men har aldrig hört talas om detta. Tackar för tipset, ditt blir det en tur framöver :=) Kramiz
//kullervilla
**************************************************************
Se till att ha gott om plats i bilen bara! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 16:39
kryddan - 16:25 - 2009-02-02


Så jättemycket roligt det var att se där. Först "gubben" med sin fina hatt. Och spindel i järn. Och pinsamma lappar=). Ojoj, undrar hur många gånger man blivit filmad när man snattat fröer....
/Mia
**************************************************************
Men.... är det inte skillnad på fröer och sticklingar? =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 17:02
knatten - 16:56 - 2009-02-02


Ditskulle jag vilja åka med plöskan full av pengar. Vilket roligt ställe och vackert. Måste höra med en kompis till mig som känner till Malmö. Jätte bra att du tipsade om detta. **************************************************************
Lite smygreklam blev nog detta - men jag har inte fått betalt för det! =) Känner bara att jag måste dela med mig.....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 18:12
maccoll - 17:33 - 2009-02-02


Åhhh vilket underbart växthus med underbara växter!!!! Skruvpalmen var sååå läcker. Där skulle jag vilja gå och strosa och bara njuta!!! Ha det bra nu!
/ Irene **************************************************************
Kommer du nån gång till Malmö ska du absolut försöka åka dit! Jag har ju bara kunnat ge ett ytterst litet smakprov
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 18:13
IreneL - 17:48 - 2009-02-02


Wow Det kan man kalla originell plantskola, var ju som en stor botanisk trädgård alltihopa. Hoppas inte min Yucca blir så stor, den lär ju inte överleva ute när den blir för stor att vara inne. **************************************************************
Ja, faktiskt en kombination av botanisk trädgård, plantskola och prylshop. Jag tror inte du behöver vara orolig för din Yucca - han har nån dundernäring han ger sina växter =).
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 18:15
Metalmaid - 18:04 - 2009-02-02


Herregud så fina växter Borde kanske omutbilda mej så jag får se sådant där! Vilken ljuvlig skruvpalm och strelizian är som vanligt fantastisk! Försökte någongång så ifrån frön, men de torkade väl ut!
/Mimi
**************************************************************
Ja, vi får ju tillträde till platser vi kanske annars aldrig hade sett. Men de flesta är ju faktiskt öppna för allmänheten. Skruvpalmen var väl läcker! Hur kan den veta vilket håll den ska skruva sig på? =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 21:23
mimi - 18:47 - 2009-02-02


Jisses va kul ni måste haft......även om vårlängtan gör vintertröttheten nästan outhärdlig! Tack för att du delar med dig av allt vackert! Vinterjasminen var inte fy skam.... Ha en alldeles underbar vecka
NinaVästerplana
**************************************************************
Lite kul att man kan göra bonsai av i princip vilken vedartad växt som helst. Det skulle jag aödrig kommit på själv. Ja, ååå vad man längtar efter våren nu!

/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-02 klockan 21:25
ninah - 21:20 - 2009-02-02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)