måndag 9 februari 2009

♥♥♥ Lycka ♥♥♥

♥ Lycka är att äntligen få vara ute och jobba praktiskt efter att ha tillbringat många långa dagar inomhus i skolbänken.




♥ Lycka är att solen skiner på oss även om det är kallt.

♥ Lycka är att när det mulnar på på eftermiddagen är det tunna snöflingor som kommer och inte regn.

♥ Lycka är att vara så varmt klädd att man inte fryser någonstans alls fast man är ute en hel dag och det bara är 0-gradigt.




♥ Lycka är att lyssna på gnabbet mellan våra lärare om hur man bäst beskär äppelträd – och veta att de faktiskt har rätt båda två.





♥ Lycka är att få ägna en hel dag åt att beskära äppelträd och päronträd, och (åtminstone i slutet av dagen) känna att man gör ett bra jobb.

♥ Lycka är att få jobba praktiskt i en av Sveriges vackraste trädgårdar, och kunna hjälpa till att ställa i ordning den till säsongen startar.





♥ Lycka är att hitta kräfta, gallsjuka mm och faktiskt veta vad det är man ser.


♥ Lycka är att ha riktigt bra redskap och klädsel – vass sekatör och byxor med många fickor.




♥ Lycka är att sitta uppflugen i ett päronträd och fundera på om man ska ta det eller det skottet.




♥ Lycka är att hitta ett helt nyponbestånd i ett Gravensteinerträd. Eller….?

♥ Lycka är att många av oss blivit ombedda att beskära andras träd – och vi är nu övertygade om att vi kan klara av det.




♥ Lycka är att man är sugen på att sätta igång och beskära det här trädet - och på fredag är det dags för de vi inte hann idag.

♥ Lycka är att komma hem, tända i kaminen, skala av sig alla lagren kläder och sätta sig och blogga om sin underbara dag.

♥ Lycka är att Trädgårdsblogg fungerar ikväll så det faktiskt går att posta det här inlägget.



♥ Lycka är.... att det inte behövs så mycket för att man ska vara lycklig!





************************
Kommentar i förra bloggen:


Visst är det...... så att vi har mycket att vara lyckliga för..!! Det gäller bara att bli medveten om det!!! Grattis till en skön dag!!! **************************************************************
Man tänker ofta inte på det - men visst är det så!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 19:36
Lottelis - 19:23 - 2009-02-09


Va gôtt..att känna lycka över sånt...Jag är lycklig idag för att solen skiner...men otroligt frustrerad för att mina feeds inte funkar...ger snart upp! **************************************************************
Datorer är sällan något som skapar lycka.... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 19:36
Tesa - 19:24 - 2009-02-09


Jag skulle aldrig få för mig att försöka konkurera med dig Helen. Så skönt att vara ute och jobba. **************************************************************
Visst hade vi en bra dag idag! Och Norrviken (och bloggen) räcker väl till oss bägge. =) Kul att du också börjat blogga här! Då kan vi jämföra våra erfarenheter...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 19:35
joels - 19:33 - 2009-02-09


Vilket härligt lyckligt inlägg!! Jag blev alldeles varm när jag läste det!! Ha en skön måndagskväll!
/ Irene
IreneL - 19:44 - 2009-02-09

Kontroll Ja, lycka är när man känner att man har kontroll över situationen vilket jag tycker du verkar ha. Att beskära träd är banne mig inte det lättaste, en sann konst som få kan. Men så lycklig jag är när det är gjort! Såg förresten idag några horribla exempel på stympade äppelträd, önskar jag haft kameran med.
/Cilla
**************************************************************
Det är faktiskt så att inte ens folk som tar betalt för att beskära träd alltid har koll på läget. Att stympa ett träd är lätt - att skapa ett vackert, fruktbärande träd är en konst. Jag hävdar inte att jag kan än - men jag tror att jag åtminstone vet hur det ska vara i teorin.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 21:40
CillaM - 21:11 - 2009-02-09


Ser fram emot ... att se äppelträdet efter beskärningen. Behöver lära mig. Ni kan vara glada som inte behöver beskära 'familjeträd' (som de heter när de bär flera sorters äppelsorter inympade). Passa på att fråga om det för många har familjeträd!
/Ruben
**************************************************************
Ja, det vore ju förfärligt om man råkade klippa bort någon "familjemedlem" =). Nästa vår ska vi lära oss ympa - då kan vi göra egna!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 22:03
molleblogg - 22:01 - 2009-02-09


Jo visst har vi mycket att vara lyckliga för! Fast det ser ju ut som rena våren hos er :-) Här är det nu tjockt med snö och det skall det väl bli hos er också om någon dag?
Christer.
**************************************************************
Det är nog redan på väg - det började snöa under eftermiddagen. Hoppas det hunnit dra förbi tills på fredag när vi ska ut och beskära igen.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 22:14
Christer - 22:07 - 2009-02-09


Vilken vår känsla man får av dina bilder. Vad är det man säger. Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder ;-).
**************************************************************
Jag frös inte ett dugg - men det fanns ju somliga som gjorde det.... Ja, våren är på väg, men just nu är det ett nytt bakslag, med snö igen. Men den försvinner snabbt, som tur är.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 22:28
Rosa - 22:23 - 2009-02-09


Det är ju så......att LYCKA kan vara så olika för oss. Själv är jag faktiskt lycklig över att SLIPPA beskära fruktträd! *ha, ha* Efter 30 år med sådana i en trädgård i Stockholm så är jag tacksam att jag bara har vackra växter och inga nyttoväxter i trädgården här. Att jag sen var duktig på beskärning efter 20 år med bonsaiodling som hobby och hade mycket vackra träd, det hjälpte inte. Trädbeskärning var det absolut tråkigaste bland trädsgårdsjobben. Ja, kanske inte själva beskärningen men man måste ju själv ta hand om allt efter också!
/Susie
**************************************************************
Jag har alltid tyckt det varit kul att beskära - det är ju en form av skapande, när man formar ett träd. Men jag kan hålla med om att själva risplockingen efteråt är mindre rolig.... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-10 klockan 17:23
Stjarnarve - 09:57 - 2009-02-10


Härligt.. Även fast det är kallt så ser det skönt riktigt ut. Jag har gått på kurs i trädbeskärning nere i Julita och det var så kul, interestant och trevligt. Jag föredrar förstås att JAS beskära, det är lite skönare då.
Kram Tyra
Tyra - 09:26 - 2009-02-11


Hej Läser själv till trädgårdsingenjör på Alnarp och har följt din blogg en liten tid. Måste säga att jag blir lite avundsjuk på dig när jag ser att ni får vara ute och jobba praktiskt. Vi håller just nu på med företagsekonomi och marknadsföring. Det är visserligen intressant men nu längtar man ut eller att få arbeta med växter.
Ann
Ann - 22:10 - 2009-02-12



Hi Helen, Just stopping by to say hi! You are very busy with school. I should get gardening lessons from you:) Did you stand in the tree like a \'partridge in a pear tree\'??!!!

Sorry your weather is so cold. It has been in the 50\'s here, sometimes 60\'s. Today has been very windy though...up to 50 mph. It\'s very sunny out and reminds me of spring!
Jan(ThanksFor2Day) - 22:45 - 2009-02-12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)