lördag 28 februari 2009

LIA - första delen klar

En hel vecka utan att blogga – illa! Men jag är nog ursäktad, det har varit ganska mycket som har hänt, men inte så mycket att blogga om. Inte här iaf… (min andra blogg är däremot uppdaterad)
Nu är första delen av min första LIA avslutad. Två veckor har jag varit på Grön Kontorsmiljö och servat växter. Man kan väl sammanfatta det med att jag aldrig mer vill damma en Dracaena! (De är ju inte små, de som står ute på arbetsplatserna. Ofta två meter höga med 6-7 toppar och MASSOR med blad! Och de är dessutom den vanligaste växten i kontorsmiljöer….) Jag har varit så less på dem att jag inte ens fotat dem - och då vill det inte säga lite!




Men det har varit två trevliga veckor ändå. Denna andra vecka har jag fått upp farten lite och inte varit så trött på kvällarna. Jag har också ryckt ut och ”räddat” några fler växter. Nu börjar det bli fullt hemma….



Räddad från soptippen: Schefflera arboricola ‘Variegata’ (Paraplyaralia)





Räddad från soptippen: Ficus binnendijki 'Alii' (Bambufikus)



Present från firman: Sansevieria cylindrica


Tack Ove och Anneli för två intressanta och roliga veckor!


På måndag börjar jag på ett helt annat företag – en kombinerad blomster- och prylaffär. Jag återkommer naturligtvis med rapporter därifrån!
Jag vill också påminna om Öppet Hus på vår utbildning Norrviken den 7 mars, och så mässan Trädgårdsliv i Malmö 13-15 mars. Kanske ses vi?



************************
Kommentar i förra bloggen:



Jättefin present du fick, men varför i världen var de andra två växterna på soptippen? Jag tycker de var vackra! Du kunde komma till mej också och damma, jag har inte en 2 meters dracena, men den två meter höga benjaminfikusen är otroligt dammig, hur i herrans namn duschar man en sådan i hemmiljö?
Hälsn Mimi
**************************************************************
Kunden hade tröttnat på Aliin, tyckte den var för stor. Scheffleran var en del av ett par där den andra fick sköldlöss. Jag fick hejdat Anneli i sista stund när hon var framme med sekatören och skulle slakta dem. Det är ju mord att ta död på välväxta friska växter! Dessutom skulle de kosta en del att köpa, eftersom de är så stora. Jag är iaf glad! =) Du får duscha den med en sprayflaska, så gjorde vi ute på kontoren. Dra ut den en bit på golvet och bara brassa på från alla håll! Ha det bra!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-28 klockan 20:34
mimi - 20:28 - 2009-02-28


Jaa stackars dig som var tvungen och rädda dessa växter;-) Lycka till nästa vecka på nya arbetsplatsen
Rihane - 20:30 - 2009-02-28


Lön för mödanfick du allt! Vilka härliga växter och så stora exemplar!! Men att damma blad.... förstår precis vad du menar - jag var växtvakt på mit jobb..... och krukorna var alldeles förstora för att köra in i en dusch :) Kram 8`)
lotza - 20:44 - 2009-02-28


Ses.... i Malmö på Trädgårdsliv. Malin
wabisabi - 00:25 - 2009-03-01


Vilken flax....Att du kunde ta hand om de stackars hemlösa växterna..... De skulle kunnat få ett nytt hem i mitt badrum annars ;-) Ha dé minst lika bra nästa LIA-period
NinaVästerplana
ninah - 02:18 - 2009-03-01


Detvar fint "skräp" du hade hittat. Kan tänka mig att det var mycket dammande. Men en smart idé till företag att åka runt och fixa med blommor hos andra. Minns när jag själv jobbade på kontor hur det kunde se ut ibland.
/Anette
Mammanette - 08:41 - 2009-03-01


Härliga stora växter......du fått tag på - och det ska bli väldigt kul att se om dom "slänger" nått på nästa ställe du ska till!
/Susie
Stjarnarve - 08:52 - 2009-03-01


Oj,vilka fina växter du räddat från soptippen. Hur kan man slänga sånt? Ska bli kul att hänga på o se vad som händer på ditt nästa ställe.
/Mia
knatten - 10:02 - 2009-03-01


Jättefinpresent du fått och vilka fina STORA växter du räddat måste ha varit värt allt besvär. Susanne
Manitou - 10:49 - 2009-03-01


Alltid...lika roligt att läsa om din utbildning!! Vilka klipp du gjorde där!! Ser ju ut att vara fina växter!! Grattis till den räddningen!! Jag ska hålla koll efter dig i Malmö.. Längtar efter mässan nu....
Lottelis - 19:30 - 2009-03-01

Lycka Hej Helen J! Jag hittade dig idag när jag letade efter information om din utbildning. Var inne på Birger E:s blogg också och kikade och hittade dessutom dina funderingar om hur du skulle klara omställningen från att jobba till att blogga på forumet - intressant! Jag är några och 40 och både vill och måste lägga om livet. Jag är verkligen sugen på den här utbildningen men jag har redan fulla studiemedel. Därför funderar jag på om man kan jobba vid sidan av och/eller det finns några bra stipendier att söka. Vet du, eller kanske det är så att någon av dina kursare var i samma situation! Jag gläds med dig när jag läser på din blogg, för det känns verkligen att du valde rätt!
Lena med bloggen http://rosenskarasdiversehandel.blogspot.com/
Anonym - 14:02 - 2009-03-03

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)