tisdag 3 mars 2009

LIA - del två


Dags för ett nytt företag. De kommande två veckorna ska jag praktisera på Gröna Sköna Ting i Hjälmsjövik. Det är en relativt nystartad blomster- och inredningsbutik som ligger på landet utanför Örkelljunga. Det är två kvinnor som uppfyllt en dröm, och tagit över ett gammalt nerlagt trädgårdsmästeri och renoverat upp det. Lokalerna är fantastiska!



De har framför allt satsat på lite roligare krukväxter och snittblommor (”såna som man inte köper när man ändå handlar middagsmaten på ICA”) och många färdiga grupper. Inspirationskvällarna där en duktig florist kommer och visar olika arrangemang är mycket populära och välbesökta. De har ingen hemsida än, men jag har förklarat hur viktigt det är för att nå nya kunder , så de ligger redan i startgroparna för det nu. Redan nästa vecka kommer de att dra igång det arbetet.



Tyvärr är det ganska lugnt just nu, så jag har ägnat de här två dagarna åt att vattna blommor, putsa dem och sopa. Ett helt annat tempo än där jag var förra veckan!


Ni som är inredningsnördar kan hålla lite koll på min andra blogg – där kommer jag att lägga ut en hel del bilder.










************************
Kommentar i förra bloggen:




Vad härligt ställe att göra praktik på! Och kul att du ska lyssna när jag, eller kanske främst min balkong, är med i radio. Det stämmer att Eva Robild kommer att komma hit och stå för expertisen och det mesta av pratandet.
/Camilla
tomatcho - 22:01 - 2009-03-03


Jag skall söderut i nästa vecka. Kanske hinner jag och hittar jag dit!
Malin
wabisabi - 22:14 - 2009-03-03


Måste va kul....med så omväxlande praktikplatser! Är arbetstiderna lika bra som öppet-tiderna? Såg en o annan ide som kunde vara kul o stjäla..... Hamster-Nina har ju inte kunnat skiljas från en massa fula korgar... men klädda med mossa o hönsnät skulle de kunna bli riktigt snygga.... Ha dé himla gôtt NinaVästerplana
**************************************************************
Idéer går ju bra att stjäla =) Japp, arbetstiderna är som öppettiderna. Iaf för mig. Jag misstänker att de tillbringar en del sena kvällar plus söndagar där....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-06 klockan 19:36
ninah - 00:21 - 2009-03-04


Härlig praktikplats verkar det som! Och vilka vackra utrymmen och arrangemang. Ska kolla in din andra blogg.
Hälsn mimi
mimi - 08:39 - 2009-03-04


Kul! Hej igen Helen! Vill bara tala om att du har sått ett riktigt värdefullt frö hos mig. Pratade med maken igår om mina tankar och han är så där härligt stöttande som man skulle önska att alla män var! Örkelljunga säger du, tror där finns en mysig butik också, me-and-my-home, kanske skulle ta bilen och hälsa på en dag?!
Lena http://rosenskarasdiversehandel.blogspot.com/ *************************************************************
Så himla kul - då ses vi kanske på Öppet Hus?
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-06 klockan 19:35
Anonym - 08:41 - 2009-03-04


Åh,vilket mysigt ställe! Ska kolla på din andra blogg också. På tal om blommor. Här i trakten har ett säteri varit till salu ett tag och nu har det köpts av Tage Andersen! Spännande att se vad han ska hitta på där!
/Anette
Mammanette - 11:18 - 2009-03-04


Spännande ju!! Föll som en fura för dom där läckra hyasinterna!! Vilken spännande färg!! Eller är det din kamera som luras bara??? **************************************************************
Nej då, de ska vara orange - men är kanske snarare aprikos. Härlig färg iaf! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-06 klockan 19:33
Lottelis - 00:10 - 2009-03-06

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)