måndag 23 mars 2009

"Fjärilsdröm" och tuff agenda

Från och med nu och fram tills vi går ut på nästa LIA-omgång i mitten på maj kommer vi att ha de flesta lektionerna i halvklass. Eftersom vi är totalt 33 st är det bra - allting blir mycket lättare och smidigare då. Det är bara trist för lärarna som måste dra allt två gånger. Men är det OK för dem så är det OK för oss.



Idag har andra gruppen varit ute och kört med röjsågar i den förvildade terrängen i Norrvikens ytterkanter. Dels för att det behövs, dels för att vi ska lära oss hantera redskapen. Vi i vår grupp ska ut onsdag-torsdag. Men jag vet inte om vi ska se fram emot det - det har tydligen mest varit problem för dem idag med maskiner som inte fungerat, klingor som måste slipas osv. Mer väntetid än jobb nästan. Men, så är det kanske i verkligheten också?



Vi i vår grupp börjar dagen med kursen "Småskalig ekologisk odling". Kristian inleder med att prata jord - grunden för all odling. Men när han frågar oss vad jordart är blir det alldeles tyst i klassen. Jordmån då? Ja, någon börjar lite trevande svamla något om förna.... Detta hade vi alltså tenta på för ett par månader sedan i hortikulturkursen - har allt vi lärt oss redan blåst bort?! Nej, efter viss uppfräschning börjar det trots allt komma efter hand.... Vi repeterar för- och nackdelar med sandjord resp lerjord och allt däremellan, och hur man ska förbättra sina olika jordar. Egentligen finns det bara ett universalrecept, oavsett vilken jord man har: Tillför organiskt material!



Eftermiddagen ägnar vi oss åt vårt gemensamma Norrvikenprojekt, i vårt fall Kryddträdgåden. Vi har inventerat växterna och spånat fram lite idéer om hur vi kan gå vidare. Vi vill gärna att den här lite bortglömda hörnan på Norrviken ska få ett lyft, och framför allt tilltala såväl barn och ungdomar som de äldre. Imorgon ska vi få veta vilken budget vi har att rätta oss efter - förmodligen är den lägre än vi skulle önskat...





Sedan grunnar jag lite på min egen lilla rabatt. Jag har nu satt temat - rabatten ska heta "Fjärilsdröm". Dels ska blommorna i den forma en bild av en fjäril (eller kanske flera - har inte riktigt ritat klart än), dels ska de bestå av riktiga fjärilsmagneter, typ isop, aster, vädd m fl. Jag tror nog det kan bli bra... Mitt stora problem är att få ihop pengar till växter - jag har ingen som helst möjlighet att betala själv för att täcka 18 kvm med blommande växter. Och hur ska jag kunna hitta sponsorer i dagens KrisSverige? Ja, det tål att grunnas på.





Jag har nu äntligen fått klart mina LIA-perioder för sommaren. Mitt schema fram till hösten ser i stora drag ut så här:

Onsdag 1 april Starta eget-kurs i Lund, heldag
Torsdag 2 april Föreläsning om sommarblomsplanteringar med
Mona Holmberg, en av Sveriges absoluta experter på området
Fredag 3 april Barkvisttenta!
Tisdag 14 april Anbudsgivn. & marknadsföring av entrepr.arb. -
Acama
Onsdag 15 april Kalkylering & prissättning av entrepr.arb. -
Acama
Torsdag 16 april Retorikseminarium
Fredag 17 april Redovisning av våra sommarblomsrabatter
Fredag 1 maj Norrviken öppnar för säsongen
Lördag 9 maj Studiebesök hos
Peter Korn (några i klassen)
V 20 Plantering av våra rabatter, terminsavslutning
V21 - 22 LIA på Örkelljunga kyrkogård
V23 - 26 LIA på
Fredriksdals trädgårdar
V27 - 29 Jobba tre veckor (inget CSN på sommaren... )
V30 - 34 LIA på Norrviken
1-2 augusti Studieresa till
Enköping (några i klassen)
V35 - 39 LIA på
Växtia, Markaryd
V40 Englandsresa med klassen
V41 Tillbaka till skolbänken...



Fram till v 20 ska vi dessutom hinna med att jobba med ekologisk odling, skötsel och anläggning, göra skötselplaner och diverse annat. Till detta kommer att jag är medlem i inte mindre än fyra (4) olika lokala trädgårdsföreningar och försöker åka på så många av deras aktiviteter och föredrag som möjligt - så nog är det en fullspäckad tid jag har framför mig! Jag har till och med lyckats slarva bort de två veckors ledighet jag egentligen skulle ha haft i sommar - för att det är så roligt med LIA!


Alla bilder i det här inlägget är tagna under våra strövtåg på och omkring Norrviken den senaste veckan. En helt underbar plats att vistas på, men där förfallet framgår mer och mer. Det är så sorgligt att man ägnar sig smutskastning, överklaganden och så vidare och att Norrviken riskerar att gå i konkurs, istället för att man satsar på att behålla och utveckla det här kulturarvet. Det är mycket som surrar just nu, men det enda vi vet säkert är att även om NTAB säger upp sitt kontrakt kommer de att driva Norrviken fram till 30/9 2010 - och då har vi redan avslutat vår utbildning.









************************
Kommentar i förra bloggen:




Låter härligt med `Fjärilsdröm´....Har ni ingen möjlighet o så o sköta lite plantor på skolan? Inga växthus? Det är ju i såna lägen som det verkligen skulle kunna löna sig o så växter själv. Måste ju vara jättesvårt o kunna fixa annars. Jag får försöka fundera lite.... Ha dé himla gôtt
Nina
**************************************************************
Det finns tre st relativt små växthus (kanske 15 kvm st) och all yta i dem är i princip redan bokad till grönsaksytor och övriga projekt. Så det är tyvärr förkultivering hemma eller direktsådd på plats som gäller om man ska göra det billigt. Och jag har inget växthus - vardagsrummet är inte ljust nog och lär ändå inte rymma hundratals småplantor =(
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-24 klockan 19:41
ninah - 22:17 - 2009-03-23


Du får väl lägga ut önskelista på växter här och se om du får napp...många har ju plantor som ska delas eller slängas eller mängder av självsådder.. Du verkar ha att göra i sommar...men det låter roligt ändå!! Måste bara fråga...känns det jobbigt ibland..stressat, pressat? Eller är det bara roligt? Hmm..har lite beslutsångest..det är ju så mycket jag vill göra...och måste.. **************************************************************
Så fort jag ritat klart och bestämt mig för växter (så jag vet hur mycket som behövs av varje) lägger jag ut listan här och hoppas på hjälp! Visst är det jobbigt ibland, stressat och pressat... Men så är ju livet, eller hur? Det känns väldigt bra när man ställts inför ett svårt problem och lyckats lösa det. Och faktiskt - även när det är lite tufft och halvknöligt är det fortfarande roligt!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-24 klockan 19:44
Tesa - 07:20 - 2009-03-24


Norrviken har du verkligen fått mig att tycka om - och jag har redan bestämt mig för att ta en tur dit i år :) Jag förstår inte, varför det i vår land är så himla svårt att ta hand om vackra trädgårdar/kulturarv. I england är det inte lika besvärlig - många vackra hus och trädgårdar tas väl omhand och så borde vi också göra. Vilket schema du har!! Fullspäckat - men det verkar både SÅ roligt och intressant! Ha det så gott, kramen 8`) **************************************************************
Det är ju en ekonomisk fråga. Ska samhället (=stat & kommun) gå in och betala för skötseln? Norrviken är i väldigt stort behov av upprustning nu, t ex måste hela dräneringssystemet läggas om. Det är vattensjukt överallt i parken - utom där det är tänkt att finnas vatten... =(. En investering på kanske 50 MSEK krävs omgående, sedan behövs det kanske 4-5 MSEK/år för driften. Det är det som det tjafsas om nu - PEABs dotterbolag har lovat att stå för det ekonomiska om de får bygga utmed Kustvägen. Och det vill inte somliga... Det knepiga är att föreningen "Rädda Norrviken" är de som är mest aktiva för att PEAB inte ska skjuta till de stora slantarna, vilket i förlängningen betyder att om föreningen får som de vill läggs Norrviken ner. För något bättre förslag har de inte kommit med.... Ja, visst är det mycket på schemat - men jag har så himla kul! Problemet är att det är för få timmar på dygnet (och dagar i veckan...) =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-24 klockan 19:50
lotza - 08:08 - 2009-03-24


Det händerverkligen saker hela tiden. Fjärilsrabatten låter som ett spännande alternativ **************************************************************
Jag har idéer om fjärilsbad, nektarautomater mm också - funderar för fullt! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-24 klockan 19:52
gittan - 08:14 - 2009-03-24


Fullspäckat schema Så mycket roliga saker ni får gå igenom och lära er. Säkert både jättekul och jobbigt, som du antyder så är det ju bra om något sätter sig också ;). Var i Norrviken för några år sedan och hade höga förväntningar. Men jag blev tyvärr jättebesviken just på det som du skriver, att man inte underhåller det. Det är ju i grunden ett helt underbart ställe med sitt vackra läge. Det kändes som om man inte har någon vilja att hålla det fint. Jag tycker det är kul att prata med folk på plats men om man frågade något så kändes det mest besvärande, jättetrist. Hoppas att det ordnar sig så att det kommer ordna upp sig för Norrviken. Som tur var så åkte vi efter det till Sofiero och därifrån har jag bara helt underbara bilder i minnet. Ha det gott.
// Peter
**************************************************************
Viljan finns, men inte pengarna. Tråkigt om du upplevde att personalen inte ville svara, men jag tror de flesta som jobbar på Norrviken faktiskt är ledsna när de ser allt som borde åtgärdas akut - men som det inte finns pengar till.... Sofiero är en helt annan sak, dels har de fler besökare, dels står Helsingborgs stad för ekonomin. Men Båstad kommun vill inte lägga en krona på Norrviken... =(
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-24 klockan 19:55
haspet - 19:33 - 2009-03-24


Älskar din blogg! Det är både kunskapsberikande och underhållande att följa din utbildning i Båstad. Jag beundrar dig för att du vågar ta det tuffa steget till en ny yrkesbana i "mogen" ålder.
Hälsningar Aqvakul **************************************************************
Rodnar och tackar =) Kul att även Odlaiter hittat hit!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-24 klockan 20:44
Anonym - 20:42 - 2009-03-24

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)