söndag 15 mars 2009

Mässrapport

Jaha, för att sammanfatta dagen - jättebra och helkass.

Bra var vår monter (skitsnygg, eller vad säger ni?), ganska mycket besökare och de flesta var hos oss , lotterna gick som smör för att inte tala om våra enkla små arrangemang med vårlökar - första timmen tog alla pärlhyacinterna slut.

Kass var däremot själva
mässan. Alldeles för liten, för få utställare, och framför allt - för få trädgårdsrelaterade utställare. Varför säljer man vaxdukar, massagestolar och teflonpannor på en trädgårdsmässa? Visserligen tycker jag Skånsk trädgård är dålig eftesom den är för liten - men det här är ju inte ett dugg bättre. Lägg ihop båda och gör en enda, bra mässa istället!

Kul var förstås att jag träffade flera trevliga bloggare, bl a
Ninniwahr och Ann, som bloggar på hd.se. Vad det värmer när en helt främmande människa säger: "Jag läser ofta din trevliga blogg"! Dagens höjdpunkt!

Vi har iaf lärt oss mycket om projektarbete under resans gång, och åtminstone vi i dagens gäng hade mycket kul. Men nu vill vi tillbaka till skolan och börja plugga igen. Vilken tur vi har - skolan börjar imorgon!


Snyggaste montern på mässan!


Våra lotter gick som smör - och med tanke på vinsterna var det ju inget konstigt. Man kunde vinna t ex:
* Trädgårdsservice i 2 timmar av 2 pers (endast inom Skåne)
* Privat guidning på Norrviken med picknickkorg för hela familjen
* Gratis fribiljetter till Norrviken
* Härliga vårgrupper


Den här glada damen från Staffanstorp har precis vunnit en guidad tur på Norrviken i sommar.



I ett
tidigare inlägg har jag ju visat hur vi satt och sorterade Echinaceafröer. Så här blev påsarna.


Vi hade planterat penséer och pärlhyacinter i vackra glas. Om det var pga av de många besökarna, de vackra arrangemangen eller att vi satte ner priset vet jag inte, men de gick åt fort!


Vi hade spekulanter på våra blommor hela tiden.


Vår lärare Fredrik blev intervjuad av Sanna Hultin på scenen. Förhoppningsvis har någon fått upp ögonen för vår roliga utbildning och blivit sugen att söka!



Jag har skrivit ett mer allmänt blogginlägg om mässan, det finns
här.



************************
Kommentar i förra bloggen:



Håller med dig! Varför så mycket foppatofflor och bubbelpooler? Det var flera som ställde ut fina saker, men inte kommer jag att åka ner nästa år om det fortsätter i den här stilen. Jag gick förbi er monter, verkligen snygg! Men såg tyvärr inte till dig. **************************************************************
Åtminstone vår skola kommer säkert att fundera över om de ska ställa ut här fler år. Mässan måste ju varit katastrof för samtliga inblandade. Trist... Men jag hade kul iaf! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 17:34
wabisabi - 21:47 - 2009-03-15


Fin monter! Verkligen fin monter, och jag förstår att era arrangemang gick åt fort - jättefina och vrålbilligt! Vad härligt att längta till måndan och att få återgå till vardagen...många har ju lite "ågren" på söndagkvällar annars...=) **************************************************************
Japp - äntligen måndag! =) Så kul att ses allihop efter en hel månad ifrån varandra. Och nu är vi riktigt taggade för att komma igång! Måste erkänna att ett av "arrangemangen" - en jättesöt liten viol - numera står på mitt köksbord... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 17:36
Hederahelix - 21:49 - 2009-03-15


Jag tror du har helt rätt..... i ditt påstående. Er monter var jättefin!!! Den var nog finast av alla.. Precis nu kan jag inte ens komma ihåg någon annan!!! Måste väl vara betyg nog!! men som sagt.. mässan för överigt var bara för bedrövligt.. Jag kommer inte att åka dit igen.. Den måste verkligen ha mer att bjuda på om jag ska lägga både tid o pengar på den trädgårdsmässan igen... kUl att ni hade full aktivitet!! Hoppas ALLA utställare hade det.. för jag misstänker ju att det kostar en slant att stå där.. och det är ju inte utställarnas fel att mässan inte var bra.... **************************************************************
Tack snälla för ditt beröm. Det är ganska dyrt att ställa ut, och det krävs en hel del besökare om det ska ens vara i närheten av att betala sig. Fredag och lördag var det inte alls samma aktivitet som på söndagen, så den totala bilden av mässan var nog ändå ganska negativ för oss. Men vi i klassen gick åtminstone med vinst vad gällde försäljningen - alltid något! =) /HelenÄndrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 17:39
Lottelis - 23:56 - 2009-03-15


Ser himla trevligt ut.....i er monter, hade mycket väl kunna tänka mig en hel rad med vårlökar på fönsterbrädan till det priset.... Visserligen är det himla bra med Foppa-tofflor när man jobbar i trädgården men det är ju sällsynta växter man är på jakt efter på en trädgårdsmässa.... Se om ni inte kan klämma in er på mässan på Liseberg 8 - 10 maj, perfekt tid för o sälja o köpa plantor, då kan man åka direkt hem o plantera.... Ha dé himla gôtt på skolan imorgon NinaVästerplana **************************************************************
Sorry, just den perioden är det som mest hektiskt här eftesom Norrviken då öppnat för säsongen, och som bekant är det ju vi som numera står för den huvudsakliga driften av parken... Men här hos oss kommer det kanske gå att köpa plantor under hela säsongen - vi håller på att planera som bäst just nu. Välkommen hit!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 17:41
ninah - 01:44 - 2009-03-16


Skönt att du är nöjd mer er dag ändå! Jag håller med dig på ALLA punkter om mässan. Men borde inte, ni som en del av utställarna, ha möjlighet att lägga fram era åsikter ang. den? Och på så sätt kanske få till en större, bättre och renodlad trädgårdsmässa till nästa gång? Er monter var helt klart den bästa!!! =) och ni fick åtminstone en av mässbesökarna att vilja söka till er utbildning. Jag har varit inne på hemsidan idag och lusläst... får se till att skriva ihop en ansökan snarast och sen är det bara att hålla tummarna. Du kan hälsa dina kurskamrater att i er monter fanns mässans gladaste, trevligaste utställare. Det riktigt lös om tjejerna som jag pratade med om utbildningen och trivseln hos er som går där gick inte att ta miste på. Ha en bra dag
/ gittan
**************************************************************
Jag gjorde just det - läste upp de sista meningarna i din kommentar för klassen. Det berömmet värmde! =) Ett tips för ansökan - lägg mycket krut på det personliga brevet, för det är det och intervjun som är helt avgörande för vilka som antas. Lycka till!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 17:43
gittan - 09:27 - 2009-03-16


En monterska vara så rolig att man bara måste gå dit. Man ska liksom dras med. Och med lotter drar man ju oxå folk. Och varför en massa teflonpannor? Jo, vi är nog lika med vad vi vill se. Tyvärr var jag ju inte nere på er mässa men till Norrviken hade jag tänkt mej i sommar.
/Mia
**************************************************************
Hör av dig när du ska till Norrviken så vi kan tajma in att vi ses där. Jag lovar dig en personlig guidad tur då!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 17:44
knatten - 10:07 - 2009-03-16


MässaTråkigt när nu Skåne äntligen fått en trädgårdsmässa att det inte kan bli bättre…vi var i fjor och tyckte då att det fanns en massa barnsjukdomar som alltid på något nytt, tänkte det blir bättre i år. Vi skulle åkt ditt i går men blev hemma för vi läst så mycket negativt om mässan, och tror inte vi missa något:=) Ja kanske er monter och era vinster. Tror vinsterna var bättre i år, har för mig att man kunde vinna hasselplantor i fjor…eller kanske är helt fel på det :=)) Kramiz
//kullervilla
**************************************************************
Oss missade ni ju förstås! Men bara vår monter var kanske inte värd hela entréavgiften... =) Jag vet att de körde med hasselnötstema i fjol, så det kan kanske stämma att det var de som var vinster också. Men årets vinster var iaf populära!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 17:46
kryddan - 10:57 - 2009-03-16


Roligt att er monter var så populär! Den ser jättefin ut och arrangemangen likaså. Tråkigt att själva mässan i sig inte var särskilt lyckad, men förhoppningsvis kan det bara bli bättre.
/ÅsaGåsa
**************************************************************
Ja, vi är faktiskt ganska nöjda, både med montern och med oss själva =). Kul att fler också gillade den.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 22:02
stromqvist - 18:12 - 2009-03-16


trädgårdsmässan Hej! och tack för att du länkat till min blogg på Hd.se. Kul att ses på mässan som jag liksom du var något besviken på. Er monter, julrosorna från Kivik och pelargonföreningen var min enda behållning. En liten fråga, sticklingen som jag köpte och som påminner om lammöra, vilket namn har den? Ha det bra
Ann
**************************************************************
Du köpte en Plectranthus argentatus *Silver Shield' Silverljus. Sticklingen kommer från Lunds Botan. Det var himla kul att träffas, och nu ska jag börja följa din blogg mer noggrant =).
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 22:01
Ann - 21:57 - 2009-03-16


Mässan Ja varför slår man inte ihop mässorna till en? Ni hade en fin plats i alla fall. Du kommer inte upp till Nordiska trädgårdar? **************************************************************
Jodå, det gör jag! Hela lördagen den 28 mars är vikt till den mässan. Tar för givet att det kommer att vara stooor skillnad mot denna...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-16 klockan 22:15
Slottsträdgårdsmästaren - 22:09 - 2009-03-16

snygg monter Trist att det var en dålig mässa, men jag håller med, vilken snygg monter, kanonkul med lotteri med fantastiska vinster, urfina fröpåsar och jätte fina arrangemang i glas - jag förstår att dem gick åt!
czmastergarden - 11:08 - 2009-03-17

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)