onsdag 18 mars 2009

Äntligen tillbaka på Norrviken - projektplanering för sommaren

Så underbart skönt det är att vara tillbaka på Norrviken igen. Solen sken visserligen inte i måndags, men både trollhassel och hybridkejsarolvon blommar för fullt. Det har de gjort sedan början på december!







En liten stickling av olvonet har hittat hem till mig. Eftersom vi precis pratat sticklingar tyckte jag det var ganska lämpligt.

Vi har nu gjort redovisningar av våra LIA-erfarenheter för varandra. Det är nyttigt att göra så många presentationer som vi gör - numera är jag varken darrig på rösten eller i knäna. Däremot blir jag väldigt varm fortfarande... Bra när det är kyligt i klassrummet ...




Planeringen av sommarsäsongen på Norrviken är i full gång. Det är ju vårt ansvar i år. Vi är uppdelade i 6 grupper som har följande ansvarsområden:





  • Renässansträdgården


  • Vinterträdgården (serveringen)


  • Grönsakslandet


  • Entrérabatterna (från mittaxeln och mot Barockträdgården)


  • Kryddträdgården


  • Växthusen




Själv ska jag vara med och planera Kryddträdgården. Den här förvuxna röran gör ju ingen glad... Det ska bli jättekul att få planera ett projekt och sedan dessutom utföra det! Begränsningen är förstås ekonomin, men nog ska vi kunna få ihop det här till nåt bra utan att det ska kosta skjortan...






Men det är inte nog med det. Entrérabatterna som ligger precis innanför grindarna (där päronträden växer i en lång rad och det varit gröngödslingsytor i år) ska också fräschas upp. Många har påtalat att man tycker det är för lite blomning på Norrviken mitt i högsommaren. Det ska det bli ändring på nu. Fredrik och Kristian har nämligen utlyst en tävling i sommarblomsplanteringar!



Från grindarna



Från andra hållet





De har delat upp de här rabatterna i 32 olika bitar, 18 resp 25 kvm stora, och lottat ut dem bland oss i klassen. Nu ska var och en av oss komma på ett tema, designa vår lilla rabattbit, skaffa plantor, plantera och sedan ska besökarna på Norrviken rösta bland våra bidrag under sommaren!
Det kommer att bli en sommarblomsplantering som heter duga! Det övergripande intrycket kommer väl förstås att bli allt utom enhetligt - men det är en tanke med det också. Vår entusiasm och skaparglädje ska möta besökarna direkt innanför grindarna. Det ska synas att vi varit här! Jo, det lär nog ingen missa....






Det här är en utmaning på många sätt - dels att komma på ett tema och skissa utifrån det, dels att skaffa växter och pengar - vi får bara 25 kr/kvm av skolan och det lär ju inte räcka långt. Så nu ska vi ragga sponsorer! Sen måste vi förstås lobba för att folk ska komma till Norrviken i sommar och rösta på just våra rabatter...
Själv blev jag väldigt glad för min lilla lott. Den är 18 kvm stor (alldeles lagom) och ligger långt ner längs huvudaxeln, precis vid ingången till det lilla halmtäckta huset. Nr 27 på skissen. Här följer lite bilder på min lott ur olika vinklar.






















Så nu, alla mina kära läsare, behöver jag lite hjälp!





  • Jag behöver tips på idéer för ett tema! Jag är jätteglad att jag har ett gammalt fint päronträd, det måste jag kunna använda på något sätt.


  • Jag behöver sponsorer! Alla bidrag mottagets tacksamt, och alla sponsorer kommer naturligtvis att få en namnskylt i eller i närheten av rabatten.


  • Jag behöver röster! Ni måste åka till Norrviken allihop i sommar!

    Det är mycket kill i magen för detta projektet, men det ska bli väldigt kul och spännande. Detta - och alla andra projekt vi ska pyssla med. Vilken härlig vår och sommar det komer att bli!!!!








************************
Kommentar i förra bloggen:



Så spännande! Jag kan förstå att detta är en utmaning som ni gillar. Det ska bli otroligt spännande att få följa projektet under arbetets gång, för du låter oss väl se? Sponsor, ja du kan ju komma och plocka allt som jag inte kommer att få plats med i mina planteringar =DDD Jag har nog så det räcker och bllir över är jag rädd. Lagom...vad är det för konstigt svenskt ord? Inget jag känner till när det gäller inköp av plantor och frösådd. Tema till din plantering... det tål att fundera på minsann. Du kommer säkert på någon passande. Ha det gott
/ kram gittan
här skrev jag min 3000:e kommentar - jösses! Att det blivit så många =P **************************************************************
Tack för erbjudandet - det är inte omöjligt att jag antar det! =) Jag har ingen aning om hur jag annars ska få tag i växter till 18 kvm utan några pengar.... Visst är det kul med kommentarer i bloggarna - både att skriva själv och att läsa andras. Så kommentera på! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-19 klockan 22:02
gittan - 20:41 - 2009-03-18


OBOY! Jag säger bara det OBOY, vad kul det låter med era planer. Jag håller på att driva upp lite skärmlavendell... kan det vara något? Skämt åt sido. Någon hjälp skall vi väl fixa härifrån?! Tema... DU ger ett mycket piggt och energifyllt intryck. Får jag skriva lite busigt? Kanske detta kan vara ett tema. Ett gammalt päronträd... Pippi? Jätteverbena kommer upp i skallen. Blanda gräs, grönsaker och blommor... Kryddträdgården förstår jag verkligen din entusiasm inför. Underbart att få röja runt ordentligt! Jisses vad jag avundas dig och din situation! Men jag är så glad för att få följa med dig på resan.
kram Malin
**************************************************************
Tack för tipsen. Just nu snurrar det väldigt i skallen, men jag hoppas jag kommer på ett tema inom den närmaste veckan. Annars blir det tajt om tiden! Jag lovar att hålla bloggen uppdaterad med alla turer i projektet =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-19 klockan 22:04
wabisabi - 21:00 - 2009-03-18


Vad mycket ni har att göra!!!Låter jättespännande! Jag har osså nåt Olvon...hurså vad den heter?
//Helén
**************************************************************
Det finns massor med Olvon-arter - men bara ett som blommar så här års vad jag vet. Och just nu behöver man all blomfägring man kan få!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-19 klockan 22:05
lamas - 22:12 - 2009-03-18


Spännade..och jag ska absolut trilla in på Norrviken o rösta på din rabatt varenda gång jag har vägarna förbi...HAHAHA!! Man kan ju hoppas iallafall... Men det låter verkligen kul med både sommarplantering och inte minst kryddträdgården...Avis? JAG? Näää... Fast det där med redovisning är jag inte ett dugg avis på... **************************************************************
Det går faktiskt bättre och bättre med redovisningarna - numera är det tävling om vem som hinner först upp på "scenen" när vi ska hålla våra presentationer. Förr satt man och gömde sig i stolen och fick nästan tvingas upp. Så det är nog sant att ju mer man kan, desto roligare är det - och övning ger färdighet. Jag hoppas verkligen att du tittar inom varenda gång du passerar Båstad - så himla långt från Strömstad är det ju inte =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-19 klockan 22:07
Tesa - 23:49 - 2009-03-18


Det väcker minnen! Underbara minnen från Skåne. Vi tillbringade mycket tid på Norrvikens trädgårdar när vi bodde i Skåne. Det skall bli så otroligt spännande att få hänga med dej och se vad som händer och sker. Jag skall verkligen fundera på tema och hör av mej om jag kommer på något bra. Ha det gott i vårsolen Helen.
kram Tyra
**************************************************************
Tack Tyra! Och med tanke på de underbara reportagen om din trädgård i senaste numren av Allers Trädgård och Allt om Trädgård skulle jag verkligen uppskatta tips från dig!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-03-19 klockan 22:09
Tyra - 21:55 - 2009-03-19


The competition sounds like a lot of fun. It will be a challenge to plan and plant, especially with the budget limitations, but it will be so satisfying to see your own garden plot in the summer. The pear tree will make a fantastic focus for the bed. Do you have a particular colour scheme or style in mind yet?
Northern Shade Gardening
Anonym - 20:08 - 2009-03-21


Åhh där hos er är det mer vår.. här är snön kvar..men snart så.. idag måste enhel del försvunnit. Förstår det måste vara härligt att få vara med o planera.....
/ kram åsa
asaostlin - 20:35 - 2009-03-21 - Ändra - Radera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)