tisdag 31 mars 2009

Tack och lov för vadderade byxor



Ännu en härlig arbetsdag! Under kursen "Skötsel och anläggning" är det verkligen en "win-win-situation" (Fredriks favorituttryck ) - vi lär oss att utföra arbetsuppgifter i verklig miljö, och Norrviken blir upprustat. Som vanligt har vi tur med vädret - en blek sol tittar fram genom molndiset då och då.



En grupp tar sig an den gamla voljären. Den rivs ner och kvar blir ett trädäck som vi inte riktigt vet vad det ska användas till, men förmodligen ställs det ut bord och stolar så det blir en trevlig fikaplats.





För några månader sedan rensades det upp i utkanten av Barockträdgården bland cypresserna som hade växt ut över gångarna. Det blev bra, men en hel del stubbar finns kvar och en grupp ger sig nu på att gräva upp dem och såga bort dem under markytan. Här blir det en riktigt mysig pelarsal - underbart för barnen!


Nästa gäng stegar upp den ena av gräsytorna vid äppel/hasselodlingen (bredvid våra kommande färgstarka sommarrabatter). Där ska vi göra något spännande med själva gräset. Än är det inte bestämt vad, men Fredrik har sett en bild på en äng med vallmo och ringblommor på Hannu Sarenströms föredrag, så kanske dyker det upp nåt sånt... Gruppen får själv göra en ritning över ytan och de stegar upp samtliga mått, inkl var träden är placerade. Jag kan tänka mig att det blir måååånga steg.





Och så får jag, Christel, Lisa och Christin uppdraget att reparera gången ner till japanska på vår lott. Klassen före oss gjorde ett bra jobb förra året när de anlade gången, men i somras kom ett störtregn som spolade bort halva gången, och den har varit avstängd sen dess.




Först av allt måste vi få bort alla löven (inget organiskt material i hårdgjorda ytor!) och plocka upp alla stenar som farit runt som om de åkt karusell... Sen kör vi ut mängder med stenmjöl (att köra en skottkärra med tungt stenmjöl i branta nerförsbackar och trappor kräver sin man - eller kvinna ). De stora stenarna läggs på plats på lämpliga avstånd från varandra (de är tunga, och de får lyftas och läggas under många gånger tills de ligger riktigt stadigt och bra) och sedan börjar pusslandet med de små (kattskallarna). Men roligt har vi! Och vi är innerligt tacksamma för våra arbetsbyxor med vadderade knäskydd...





Tyvärr hinner vi inte bli helt klara, och det är väl det tristaste med de här arbetsprojekten, att vi alltid måste lämna dem halvfärdiga. Antingen tar en annan grupp över, eller blir det bara stående. I det här fallet hade vi gärna fått några timmar till... Vi är i alla fall väldigt nöjda med vad vi åstadkommit!



På lunchen ger vi oss bort till vår kryddträdgård och börjar röja lite i den också. Vi har totalt bara 5 halva dagar kvar att jobba med den innan parkens öpppning, så det känns väldigt knappt om tid! Vi kommer nog att tillbringa våra lunchraster med att jobba här i stort sett varje dag framöver...



Mina kurskompisar har börjat bli vana vid att jag springer omkring med kameran i handen för jämnan, och ibland får jag också tips om lämpliga fotoobjekt. Som det här - rhododendronen i Vinterträdgården blommar för fullt!


Imorgon drar vi iväg till Lund och en startaeget-kurs i Nuteks regi. Det ska bli väldigt intressant för jag kommer förmodligen att registrera en firma under sommaren. Jag får så många jobbförfrågningar nu och jag gillar inte att jobba svart av en massa olika anledningar, så det känns som det är hög tid.


************************
Kommentar i förra bloggen:




Ja, vad säger man...underbart, avundsjuk.... snart ska min ansökan in må du tro =P Trist att ni inte får färdigställa, det borde ju vara bättre än att göra lite här och lite där... Att starta eget är ett stort steg. Samtidigt tror jag att det är nu man ska göra det.Startar man när det anses vara dåliga tider kan det ju bara bli bättre med tiden. Ha det gott
/ kram gittan
**************************************************************
Jag ska iaf dra igång och registrera en firma så jag får en F-skattesedel. Däremot tror jag inte jag vill driva eget på heltid de första åren. Men för lite extraknäck är det helt ok =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-02 klockan 21:15
gittan - 20:14 - 2009-03-31


Underminerad...hihi....det var ett nytt ord för mig. Jisses vad ni jobbar o sliter.....och det blir ju sååå bra. Lycka till på Starta eget kursen nu.....
//Helén
**************************************************************
Men oj vad jag hade träningsvärk dagen efter - i skinkorna av alla ställen! Det måste ju betyda att jag lyfte rätt iaf, och inte belastade ryggen...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-02 klockan 21:15
lamas - 07:17 - 2009-04-01


Ser verkligen kul ut och resultatet blir ju fint. Synd att ni inte fick göra färdigt.
/Anette **************************************************************
Fick och fick - vi kan stanna så länge vi vill och låsa själva efter oss.. =) Men vi har ju liv utanför Norrviken också. Och det kommer att bli klart, en annan grupp tar vid i nästa vecka. Då ska min grupp göra något annat, också roligt förhoppningsvis...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-02 klockan 21:17
Mammanette - 07:56 - 2009-04-01


Förstår..känslan när man inte får göra färdigt..synd att ni inte har mer tid..men ni verkar ju ha såååå roligt!! Så nu har jag skrivit ut ansökningsblanketterna..jag söker iallafall så får vi se... **************************************************************
Det är underbart roligt att få jobba och slita och skapa, och göra det utomhus i härligt väder! Du gör helt rätt som söker - när du väl har kommit in kan du ju faktiskt tacka nej om du ångrat dig. Men om du inte ens söker får du ju aldrig chansen att ångra dig...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-02 klockan 21:19
Tesa - 08:19 - 2009-04-01


Din utbildning verkar trevligare och trevligare! Tyvärr kan man väl säga så trivs jag med mitt jobb, men om jag inte skulle göra det, så skulle jag inte fundera två gånger!!! Och vilken fin rhododendron ni hittade.
/Mimi
**************************************************************
Det ÄR kul! Jag trivdes iofs med mitt jobb, men tanken på att sitta framför ett skrivbord i 25 år till var inte så lockande... Visst var den fin! Ska försöka fota den inifrån också imorgon.
/Helen

Ändrad av HelenJ den 2009-04-02 klockan 21:20
mimi - 08:40 - 2009-04-01


Måste säga att jag är imponerad av ert slit, vad ni jobbar och står i. Själv har jag en tenta i odling av trädgårdskulturer i morgon, pust. Får nog ta en tur till Norrviken framöver för det verkar bli jättefint. Ann
Ann - 22:10 - 2009-04-02

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)