tisdag 3 februari 2009

Exklusiv guidad tur i Bubblan

Idag ska jag ta er med på en exklusiv VIP-tur. Det är nämligen inte troligt att ni kommer att kunna få tillträde hit någonsin (om ni inte flyttar in i just de här lägenheterna när ni blivit 55+-are).






”Bubblan” är ett alldeles speciellt växthus som ligger i Västra Hamnen i Malmö, precis intill Turning Torso. Magnus Svensson (som varit med i projektet från allra första början tillsammans med landskapsarkitekt Monika Gora) berättar om hur Bubblan kom till, vilka problem man haft under projektets gång, och hur det ser ut idag. Kvinnan på bilden är dock vår lärare Helena (som kanske inte blir så glad av att se sig själv publicerad på bloggen med den här minen. Men hon oftast väldigt full i 17, så den är inte så fel ändå. ).
I bakgrunden kan man ana Öresundsbron.





Husen som ligger runt om är reserverade för yngre seniorer, dvs de som fyllt 55, och det är bara de boende här som har tillgång till Bubblan. Det är ett väldigt utsatt läge med mer eller mindre konstanta vindar västerifrån från Öresund, och platsen ligger i skugga mesta delen av dagen. Hur skulle de få till en plats som var trevlig, vindskyddad och där växterna skulle trivas? Läs
här hur Monika beskriver det själv.



Utanför Bubblan har man planterat växter ur den svenska floran – det är meningen att de ska passa in i den råa, karga miljön. Så här finns då bland annat blåbär, svingel och mycket mer.



I Bubblan känns det som att befinna sig i… en bubbla. Stormvindarna utanför märks nästan inte alls. Glasrutorna, som inte är tonade utan av rent klarglas, är 8 mm tjocka. Just nu ligger temperaturen på +10 grader, och på sommaren överstiger den nästan aldrig 30 grader, så klimatet är perfekt för medelhavsväxter. Trädet på bilden är en kungsmagnolia, Magnolia grandiflora.



Citronerna är klara att plockas




Nyckelpigorna flyger själva in när man öppnar vädringsfönstren och trivs här.
Det är alldeles fullt av dem faktiskt - den 28 januari!




Jag hittar bara en kamelia som blommar....




.... men desto fler knoppar


Med detta är en otroligt intressant men givande dag slut, och vi åker hem. Mina taskiga passagerare somnar i bilen nästan med en gång. Det är ju tur att inte jag också gör det (eftersom jag kör)





************************
Kommentar i förra bloggen:




Ganska ful miljö egentligen så tur att 55 plussarna har fått en bubbla att glädja sej åt.
/Mimi
**************************************************************
Jag tror inte det är jätevackert på sommarna heller, men det är ju alltid viktigt att få tillgång till grönt.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 08:55
mimi - 07:45 - 2009-02-04


Det hade varit roligtatt se en bild därifrån sommartid, nu ser det ju lite trist ut med huset, kalt och grått även om bubblan finns. Rätt så läckert men den ser lite, liten ut om man skall kunna vara ett par stycke i den - fanns det sittplatser tro? Det skall byggas ett seniorboende här i stan, (förstår inte varför man räknar 55+ som senior? man är ju arbetsför t.o.m 65..... ) som svärfar är intresserad av (78 år) och mitt i området, skall det byggas en inglasad vinterträdgård, rätt så stor, där de kan sitta och fika, läsa tidning osv, har sett det på bild och det är jättefint! Hoppas de blir klara med bygget snart :) Tack för titten =) **************************************************************
Ytan är ca 100 kvm, men Bubblan är bara 7,5 m bred så visst kan det kännas lite trångt. Vi var 30 st där samtidigt, och det var kanske lite för många... Men det finns två sittgrupper, så ett tiotal personer kan ha det bekvämt där. Miljön är ju väldigt karg så jag tror inte det blir så mycket mer inbjudande på sommaren - men jag ska försöka komma dit och fota då.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 08:59
lotza - 07:51 - 2009-02-04


Tack, tack..altid roligt att få en rundtur.. De ska väl bygga nåt seniorboende här i Std också fast där skulle det vara glas över hela liksom...mellan husen skulle det vara en "åretruntträdgård" ska bli spännande att se om det nånsin blir verklighet..då ska jag söka jobb där tror jag..hehe **************************************************************
Idén med en glasad trädgård som man kan njuta av året runt är väldigt bra tycker jag, särskilt för seniorer som kanske har svårt att själva ta sig ut i naturen. Men här är det ju främst arkitekturen och alla speciallösningarna som är intressanta.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 09:01
Tesa - 08:22 - 2009-02-04


Tack...för titten. Vad härligt att kunna gå hit. Området såg inte sä där jättekul ut i gråvädret men det är kanske bättre sommartid. Det som luktar så gott när man plockar citroner direkt från trädet. Trevlig onsdag!
/Vittran
**************************************************************
Bubblan med sina växter och inbjudande belysning kvällstid är ett lyft för den här gråa trista miljön. Och vilken lyx att kunna bara sträcka ut handen och plocka citroner =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 09:03
Vittran - 08:36 - 2009-02-04


Jag är ju ingen stadsmänniska, tack o lov. Jag gillar gröna vidder o träd. Den där bubblan var ju visst läcker men samtidigt väldigt ful. Likaså Turning Torso. Men som sagt, läcker arkitektur, om man gillar sånt.
/Mia
**************************************************************
Jag håller helt med dig =). Men den fyller iaf en funktion - utan Bubblan hade man inte kunnat få något grönt alls nästan i den här miljön.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 10:02
knatten - 08:43 - 2009-02-04


Tycker det är en läcker idé! Man får tillgång till trädgård fast man bor i lägenhet. Det pratas om att bygga ett sånt boende här i stan också. Fast det skulle bli mer som en stor inglasad innegård med trädgård.
**************************************************************
Jag tror det kommer mer och mer - undersökningar visar ju att man mår bättre av att ha grönt omkring sig. Att ha växter i sin arbetsmiljö minskar t ex sjukskrivningarna med 1%. Så visst är det en bra (men annorlunda) idé. /
Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 09:06
Mammanette - 08:47 - 2009-02-04


Den såg lite inklämd ut men det måste vara underbart att få möjlighet till grönska. Annorlunda arkitekttur men jag tycker att en fyrkantig hade gått lika bra :) Ha det bra!
/ Irene
**************************************************************
Jag tror det hade med bland annat vindarna att göra, att man valt att runda av den. Och så ska ju förstås arkitekturen vara lite speciell i det här området...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 09:54
IreneL - 09:41 - 2009-02-04


Vilken grej ganska ful tycker jag-men smaken e som baken..... Vill nog hellre ha ett vanligt växthus..........
Maria i Sennan
PS men det va väldigt kul att få se DS **************************************************************
Vi lyckades inte få besked om vad anläggningen hade kostat att bygga, men eftersom är allt specialgjort, och det t ex inte finns två glasrutor som är likadana, var det nog inte lite.... Kul med speciell arkitektur - men inte i min smak heller =).
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 10:04
Catfan - 09:57 - 2009-02-04


Själva arkitekturen kan......man ju ha olika åsikter om (jag har inte bestämt mig), men idén med en vinterträdgård som skydd för hårda vindar var ju bra. Kamelian var underbar, den påminner mig om en jättestor drink med en sådan flytande i mitten på en polynesisk bar. Bland det godaste jag druckit - smakade inte ett dugg sprit, men den innehöll massor av rom. Så många nyckelpigor, tyder inte det på att det är fullt med bladlöss också!?
/Susie **************************************************************
Vilka associationer man kan få! =) Jo, de hade en del problem med ohyra. Nyckelpigorna var ren bonus, att de kom i stora svärmar från havet och tog sig in själva.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-04 klockan 10:48
Stjarnarve - 10:26 - 2009-02-04


tack för denrundturen - det visst jag inte. man lär så länge man lever - jag hade behövt var med dig jag söker arktektur till min 365 utmaning och den hade varit perfekt. Härligt att du tycker om mina bilder och tycker jag har ögat. Och du bara fortsätt fota man hittar altid något och alltid blir det något av det. Ibland som du sa blir man förvånad över att titta på datorn - blev det så bra. Min dotter hittade också en nykelpigga utomhus häromdagen men då hade dom rotat i en lövhög.
MB
Mariaberg - 14:17 - 2009-02-04

HäftigtVilket växthus. Formen ,läget och höjden. //Merja
http://solstickanstradgardsblogg.blogspot.com/ - 09:27 - 2009-02-05

Kommentarer Ville maila dig, men hittar ingen adress. Vill bara berätta för dig att jag inte kan kommentera dina inlägg längre på din andra blogg. Av säkerhetsskäl har jag blockerat pop-up fönster för att minska risken för virusangrepp och då kommer inte bokstavsverifieringsrutan upp. Men det kanske du redan känner till? **************************************************************
Japp - löst =)
/Helen Kram Randi
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 21:26
Anonym - 08:58 - 2009-02-06


Ännu en spännande och lockande.... inblick i din skolas görande!! ÅHHH.. vad jag blir suugen!! Tänk om man bara skulle.....!!! Kul att få se vad ni gör och upplever.. hade ingen aning om denna kupol... Kul att få se..
**************************************************************
Jag kommer snart att skriva ett inlägg om utbildningen i sig, hur och när man söker osv. Håll koll! =)
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2009-02-09 klockan 21:27
Lottelis - 14:06 - 2009-02-06


Tack för att jag se den bubblan Tänk vad vi människor är konstiga. Här har vi en underbar värld med det mest vackra som man kan tänka sig och så skapar man en sluten värld genom att först bygga gråa fula hus och sedan en plastbubbla. Tror det är många människor som är rädda för det naturliga, det vilda och det otämjbara. Som tur är så är detta inget för mig. Men som vanligt har du lyckats fånga allt mycket bra på bilderna!
/Cilla
**************************************************************
Ja, V Hamnen är inte ett område jag skulle vilja bo i. Alldeles för grått och sterilt. Men Bubblan är iaf ett grönt inslag - och om man är intresserad av arkitektur ganska spännande också...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-09 klockan 21:29
CillaM - 21:01 - 2009-02-09


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)