torsdag 13 november 2008

Göteborgsresa

Klockan ringer 5.45 på torsdag morgon. I ett ögonblick av klarsyn inser jag att jag tänkt fel när jag ställde den kvällen innan, jag har en kvart mindre på mig än en vanlig morgon, och jag ska hinna göra matsäck också! Det blir ett raskt skutt ur sängen direkt…

Men av någon anledning hinner jag faktiskt med allt jag tänkt, och vi är i så god tid på plats där vi ska gå på bussen att vi är först på. Det är en dubbeldäckare, som jag aldrig åkt förr, och vi sätter oss naturligtvis längst fram på andra våningen. Där sitter vi (=gänget från Örkelljunga) och fnittrar och sjunger hela vägen till Göteborg (och hela vägen hem sen också ). Visserligen går vi i skolan igen – men betyder det verkligen att vi måste regrediera i mognad också? Jag känner mig som en fnissig fjortis igen…




Väl framme på Svenska Mässan har vi fått tips om vilka montrar som kan vara lämpliga att besöka. Mässan är en fackmässa, den riktar sig mot beställare inom kommuner (parkförvaltning), bostadsbolag, kyrkogårdar m fl. Och så är vi då en massa studenter, vi träffar på många från liknande utbildningar runt om i Sverige. Vi ska ju snart ut i verkligheten och kanske bli beställare av dessa varor och tjänster själva, så de flesta utställarna tar väldigt väl hand om oss, visar och förklarar, så man lär sig väldigt mycket här också.
En av de första montrarna vi kommer till säljer batteridrivna sekatörer och stångsågar. Det låter mysko, men vi får prova och det är nog faktiskt inte alls så dumt. Skulle man gå och beskära med en sekatör en hel dag hade man nog haft fruktansvärt ont i tumme och handled till slut, men den här verkar ändå smidig och enkel att hantera. Batteriet (som väger 1 kg) bär man på ryggen, och sladden kan man trä genom jackärmen så den inte är i vägen. Säljaren erbjuder sig att komma till oss på skolan för att demonstrera mera – gärna det.


Vi hittar också montrar där de säljer växtväggar, gräsfröer, stubbfräsar, jord, trimmerskydd, geotextil av olika slag, gatstensfogar mm mm mm…. Dagens highlight är väl när vi kommer till en monter där de säljer utbildningar. Vi uttrycker visst intresse för att skaffa motorsågscertifikat (det ingår inte i KY-utbildningen). En sådan kurs kostar ca 3000:-/person – det är ju inte helt olösligt. Vi får varsin vattenflaska, men så tittar han på oss och säger – "Jag tror ni behöver det här med". Så sträcker han fram varsin liten ask till oss – med intelligenspiller! Tack för den…. (De visar sig vara små mintpastiller – helt ofarliga men kanske gör de nytta?)

Efter några timmar på mässan åker vi vidare till
Göteborgs Botaniska. Först visas vi runt i växthusen av botanisten Magnus Neuendorf. Han är både kunnig, rolig och intressant att lyssna på, så vi skulle kunna gå runt där länge länge… Jag fastnar främst för suckulenterna och orkidéerna – det finns mängder här! Min kamera varnar för svagt batteri redan på första fotot, men ändå lyckas jag ta 58 foton till, och det är jag tacksam för! Längst ner får ni några exempel på mitt frosseri...


När vi väl lyckats slita oss från växthusen går vi upp i Klippträdgården. Det börjar skymma, så vi hinner inte se så mycket. Men vi träffar på en oväntad person – Peter Korn! Han kommer ursprungligen från min hemkommun – Örkelljunga – där han hade en enorm samling växter, framför allt alpina. Men han valde att flytta sina bopålar (och 20 000 plantor ) norrut till en tomt utanför Landvetter, där han nu håller på att bygga upp en botanisk trädgård alldeles själv. Snacka om trädgårdsnörd – han är fullt i klass med Rudolf Abelin på Norrviken! Vi bestämmer oss på stående fot att hans trädgård bara måste besökas! Och Botan vill vi förstås se under växtsäsongen, så till våren måste det absolut bli en tripp till Götet igen…

En riktigt trevlig och lärorik dag! Imorgon ska jag till
Fredriksdal och diskutera min praktik till våren – det kommer absolut också att bli givande och lärorikt! (Man skulle nog kunna sammanfatta hela min utbildning med de tre orden - spännande, roligt, lärorikt)




Dioscorea elephantipes Elefantfot




Agave filifera




Echinopsis huascha



Orkidéer i mängder




Eria pulchella



Coelogyne mooreana



Zygopetalum maxillare



************************
Kommentar i förra bloggen:



Men åhhhhh vilken härlig resa!!!! Där skulle jag kunna gå lääänge och titta på alla fina blommor. Förstår att du är nöjd med utbildningen..den verkar toppen!!! Ha det bra nu...du sover nog gott inatt!!
/ Irene
*********************************************
Ja, hjälp vad jag är trött! Men det var en underbar dag....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-13 klockan 16:50
IreneL - 22:21 - 2008-11-13


Suck..jaa..vad är väl en bal på slottet..?? Låter som ni haft det riktigt trevligt idag med en massa intressant att se och lära...
********************************************
Absolut, ytterligare en toppendag att minnas....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-13 klockan 16:51
Tesa - 22:43 - 2008-11-13


Otroligt vilken underbart intressant resa ni gjort! Vackra orkidéer och annat!
Hälsn mimi
**********************************************
Orkidéerna var underbara men det fanns så otroligt mycket annat spännande också.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-15 klockan 03:56
mimi - 08:16 - 2008-11-14


Trevligt med en skolresa :) med både mässa och Botaniska - oj vilka orkidéer! Hade faktiskt tänkt ta en tur dit för att titta på Teutställningen på söndag - får nog bli en titt på Orkidéerna med =) Tack för titten och ha en bra fredag =)
********************************************
Teutställningen hann vi tyvärr inte med, fick springa rakt igenom den för att komma ut till bussen. Men orkiderna får du inte missa! De har 1500 arter, varav väldigt många blommar nu. Man bara går där med stora ögon och försöker ta in allt....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-15 klockan 03:58
lotza - 08:47 - 2008-11-14


Vadr oligt det låter och vad många härliga bilder du visar. Botaniska i Göteborg är ju ett toppenställe. Var där i somras senast.
/Anette
*****************************************
Vi var bara där i två timmar, så vi hann ju inte med allt vi ville se på långa vägar. Jag tror inte man ens hinner på en hel vecka - det finns så mycket! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-15 klockan 04:00
Mammanette - 11:24 - 2008-11-14


visst är det fint i Göteborgs botan! Man kan utan vidare fördriva många timmar där...Du verkar ha fullt upp Helen, men stortrivs uppenbarligen med ditt val, och det är ju toppen! Följer din blogg med stort intresse!
/Monaxe
******************************************
Tack Monica - visst trivs jag. Alla dagar är roliga, men några är ännu roligare än andra =) Just nu är det bara plugg inför tentan som gäller - men det är faktiskt kul det också...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-15 klockan 04:02
Anonym - 01:26 - 2008-11-15


De därbatteridrivna sakerna är inte dumma alls. Klart bättre än handkraft tycker jag :-) Göteborgs botaniska är alltid värd ett besök! Har inte varit och tittat på orkidéerna på flera år nu, borde kanske ge mig iväg snart igen. Peter Korn är väldigt energisk tycker jag :-) Tänk att göra en egen botanisk trädgård! Synd bara att han inte brydde sig om lagar och förordningar innan han satte igång. Det är ett område med tidiga bosättningar som de helst vill ha gjort utgrävningar i innan man får göra något med marken. Men jag är klart imponerad av honom.
Christer.
Christer - 18:21 - 2008-11-15












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)