lördag 8 november 2008

Vernissage!

Efter två veckors målande och skissande är det så dags för vernissage. Vi ägnar hela fredagen åt att möblera, pynta och hänga utvalda alster på väggarna. Klockan 14 är det vernissage för inbjudna gäster med bubbel och allt. Det kommer till och med en reporter och filmar vår lärare och en av eleverna. Se resultatet här: webb-tv. Jag låter helt enkelt bilderna tala för sig själva.












Vi hinner med en rejäl runda i parken också under dagen, och nu när träden börjat bli kala får man syn på nya saker hela tiden. Den japanska lönnen har tappat en hel del av sina löv, rakt ner i skuggrönan under. Det blir en maffig färgkombination… Och ute i havet sitter skarvarna uppflugna på några stenar.




Acer palmatum 'Atropurpureum' och Pachysandra terminalis



Spännande staty i backen ner mot japanska



Skarvar




Ett stenbord i backen ner mot japanska



Vi får tillbaka vår beskärningstenta också under dagen. Max poäng är 58, för att få godkänt ska man ha 40p. Jag kan inte påstå att jag är missnöjd med mina 56p…. Nästa vecka är det tillbaka till allvaret efter två veckors vila från pluggandet när vi ju ägnat oss åt konsten. Och nu närmar sig tentan i hortikultur med stormsteg! Det är alltså tenta på i princip allt vi lärt oss under hösten; växternas taxonomi och morfologi, växtcellernas uppbyggnad, rot, stam/stjälk och blad (namngivna delar och funktion), fotosyntes och vattentransport, förökning av växter, hormoner/tropism, marklära med mineraler och jordarter och så ståndorter och succession. (Nästa vecka ska vi läsa om växtskydd och genetik – hoppas inte det också kommer med…) Hjälp – jag kommer att behöva plugga nonstop de närmaste två veckorna!





Utsikten från vårt klassrum - underbar eller hur....









************************
Kommentar i förra bloggen:



Vernissage Vad roligt med vernissage! Och fina bilder, både dom inne och ute:) Lycka till med pluggandet!
**************************************
Ja, det var en lite annorlunda dag! =) Men nu är det tillbaka till allvaret....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-07 klockan 13:05
Bamsinnan - 18:34 - 2008-11-07


Åhhh vilket toppenresultat...Grattis...vad duktig du är!!!! Vad roligt att det går så bra för dig. Oj vad mycket läsning du har framför dig. Vad kul med vernissage! Vilken underbar utsikt du har från klassrumsfönstret! Ha en skön fredagskväll nu och fira ditt fina tentaresultat!
/ Irene
********************************''
Vad många utropstecken! =) Tack, jag kände mig ganska nöjd redan när jag gjorde tentan - och det gick ju bra... Och visst är utsikten bara så underbar... Ha en skön kväll du med!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-07 klockan 13:06
IreneL - 18:35 - 2008-11-07


Gillade verkligentavlan med löv och sedan löv på vägg och golv! Grattis inte helt fel med 56 av 58 poäng, vad var det du missade?
MB
***********************************************
Ja, Jessica som målade tavlan och Annette som hängde den och placerade ut löven gjorde båda ett riktigt bra jobb! Jag tappade totalt 4 halvpoäng på diverse formuleringsmissar och missförstånd från min sida. Det kan jag leva med =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-07 klockan 13:07
Mariaberg - 19:03 - 2008-11-07

Vernissage vad spännade, webbtv och allt. Härliga höst bilder.
*********************************
Webbtvn var väldigt oväntad, vi hade ingen aning om att vår lärare bjudit in pressen. Men kul! Vi försöker gå en runda i parken varje dag oavsett väder, och för det mesta hittar jag motiv att fota, även om vi ju går nästan samma runda hela tiden. Det är en otrolig skatt att ösa ur...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-07 klockan 13:10
Rosa - 19:06 - 2008-11-07


Inngår det också i utbildningen att göra tavlor. Det är väl den krativa sidan som skall fram. Roligt är det säkert.
Anita

*********************************

Ja, tydligen är det ett sätt att lära sig o färg och form, som är otroligt viktigt när man ska designa trädgårdar. Kul o kladda =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-07 klockan 16:16
ormbunke - 21:26 - 2008-11-07


Grattis till det fina tentaresultat, känd dig nöjd! Vad roligt med vernisage, det verkar vara fullt upp på din utbildning. Var roligt! Ha det gott!
/Kina
***********************************
Tack! Jag är jättenöjd, och utbildningen är toppen! Full fart hela tiden, så det var ganska skönt med två lite lugnare veckor.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-07 klockan 16:18
KinaB - 22:13 - 2008-11-07


Festligt och mycket trevligt kan jag tänka mig, att få ha riktig vernissage på alstren som ni gjort = lön för mödan! Ser att ni är riktiga konstnärer ;) Ha det gott!
/Bea
Ja, somliga av oss är otroligt duktiga! (dit räknar jag inte mig själv - men jag har andra kvaliteter... =) )
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-09 klockan 08:16
Lavendel - 07:53 - 2008-11-08


Skottkärrer Tack för din komentar på min blogg Har en granne som är snäll o lånar ut sina
Ändrad av
lars den 2008-11-11 klockan 07:39
lars - 13:38 - 2008-11-11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)