måndag 1 december 2008

Barrväxter - inte så lätta att lära sig

Idag är det genomgång av barrväxter. Naturligtvis finns det hur många som helst, men Kristian har valt ut 37 stycken som han tycker vi ska kunna, eftersom de är ganska vanliga, eller har något speciellt. Och det är tenta på dem om två veckor
När vi pluggade perenner tyckte jag det var både roligt och lätt, men barrväxterna däremot – de är ju likadana allihop! Eller nästan iaf… Dessutom är nog jag liksom de flesta ganska negativ till barrväxter, och det hänger väl ihop med 70-talets barrhysteri i trädgårdarna. Jag har inget minne av de små söta barrväxterna som planterades då, däremot ser jag ofta de totalt förväxta enar, cypresser, sockertoppsgranar m fl som helt tagit över många trädgårdar. En trädgård är ju ändå levande – när något blivit för stort är det bättre att ta bort det och plantera nytt!

Tillbaka till de 37 barrväxterna. De flesta av oss känner ju till gran, tall, en, tuja och cypress. Men så enkelt är det förstås inte. Bara på vår lista har vi 4 olika släkten som heter gran på svenska! Det är vanlig gran (Picea), ädelgran (Abies), douglasgran (Pseudotsuga) och så den obeskrivligt läckra och väldigt annorlunda brödgranen (Aruacaria) som mest liknar en kaktus. Sen är det då naturligtvis olika arter och sorter under varje släkte…
Efter att ha gått igenom listan i klassrummet och tittat på bilder på några av dem travar vi ut i den stora skolsalen. Ca 1/3 av växterna på listan växer ju på Norrviken och det är helt klart bäst att se dem live. Vi klafsar efter Kristian runt i parken och luktar, känner, fotar, diskuterar… Till viss del blir vi nog lite omvända också, det finns faktiskt en del barrväxter jag skulle kunna tänka mig hemma i min trädgård. Koreagranen t ex, med sina blålila upprättstående kottar, eller Hiba med sina vackra fjälliga kvistar. Jag fotar förstås en del annat än barrväxter också och blir ohjälpligt efter, får springa ikapp gänget hela tiden.

Så till dagens lilla lektion: Hur ser man skillnad på vanlig gran (Picea) och ädelgran (Abies)?
Picea har hängande kottar, Abies har upprättstående kottar.
Picea har vassa barr, Abies har mjuka barr.
Picea har barr som är direkt fästade på grenen, Abies har en liten fästkudde mellan barren och grenen.
Picea doftar, Abies gör det inte.
(Abies nordmannia är förresten det som hos julgransförsäljarna kallas kungsgran och kostar skjortan!).
Och hur ser man skillnad på tuja och cypress (ädelcypress egentligen då, eftersom den är vanligare än riktig cypress i svenska trädgårdar. Men slarvigt kallar vi dem cypresser fast det är helt olika släkten...)?
Lätt - titta på toppen. Cypressens topp böjer sig som ett C. C för cypress alltså. =)










Idag har jag fått ytterligare en utmärkelse, den här gången av Tesa. Hon skriver så här:
återigen lite avundsjuka...hon gör det jag vill göra och därför läser jag hennes otroligt lärorika blogg om sin utbildning till trädgårdsmästare med stort intresse.
Tack Tesa! Jag blir verkligen jätteglad av att höra det!

Eftersom jag redan nominerat 5 stycken väljer jag den här gången att skicka utmärkelsen vidare till alla här på Trädgårdsblogg, för ni förtjänar den! Och så går ett litet extrapris till
Slottsträdgårdsmästaren, som är både rolig och intressant att läsa. Dessutom en mycket bra källa till information - det han skriver om Dagens Växt t ex är bara så bra när man pluggar och söker info!

Förresten – ett gäng i klassen stod och sålde holkar på julmarknaden i Ängelholm under söndagen. De sålde slut på varenda en! Alltså var det kundunderlaget och inte holkarna det var fel på – skönt!

Jag skulle som sagt fotat barrväxter idag i parken. Det gjorde jag förstås men... Här nedan ser ni också en del av det som det inte var meningen att jag skulle fota.






Med risk för att bli blöt och blåslagen - men det var det värt





Mammutbetar? Nej, en konstigt beskuren ädelcypress Chamaecyparis lawsoniana





3 olika sorters lavar i ett körsbärsträd


Tillägg - Lars-Olof Arvids har namngett dem åt mig! Tack!
Här har vi i mitten kort skägglav (Usnea subfloridana), ovanför den en tuss slånlav (Evernia prunastri) och runtomkring lite blåslav (Hypogymnia physodes).




Viburnum x bodnantense Hybridkejsarolvon blommar idag 1 december!
Och doftar underbart!




Pelarsal bland de uppstammade tujorna och ädelcypresserna





Larix kaempferi Japansk lärk med kottarna täckta av mossa




Och så dagens taggigaste och sticksigaste:
Araucaria araucana Brödgran




************************
Kommentar i förra bloggen:



Passar ju bra att ha barrväxter så här innan jul! Själv är jag inte så förtjust i sådana, nog mest för att man sett så många trädgårdar med bara barrväxter när växte upp! Då blev jag lite anti. Vilka jättevackra bilder du hade tagit!
/Anette
*************************************************************
Ja,men det finns faktiskt vackra och trevliga sorter! Man kan ju ta bort dem när de börjar bli för stora...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-02 klockan 11:30
Mammanette - 19:56 - 2008-12-01


Nja....en väl avvägd blandning kan vara himla snyggt! O så är det ju det där med lä o insynsskydd.... Men det gäller ju o få till det.... Brödgranen var rolig, men jag har för mig att den är väldigt vass? Så bra att ni fick sålt holkarna, det blir till att köra igång i snickarboden igen då... Ser fram mot att få veta resultatet på senaste tentan Ha dé skönt i `skolsalen´
NinaVästerplana
PS Visst är väl kejsarolvonet underbart som blommar nu, när vi behöver det som mest! *************************************************************
Brödgranen är häftig! Men den är supervass! Knappast barnvänlig.... Dessutom är det en exot som är knappt härdig i Sverige. Norrviken är ju zon 1, men jag som bor i zon 2(3) kan nog glömma den hemma. Men nog hade den varit kul att ha =) Det dröjer nog innan vi får besked på tentan - det kommer att ta tid för honom att rätta den.....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-02 klockan 11:33
ninah - 22:47 - 2008-12-01


Jag hade ingen aning om att det fanns sååå många olika barrväxter. Det blir extra roligt nästa gång då man får ärende till plantskolan och får kanske studera lite på närmare håll olikheterna som man aldrig tänkt på innan :) Skönt att holkarna sålde till slut! Roliga bilder på knotiga träd och tänk att någonting blommar ännu! Ha en bra dag!
/Bea
**************************************************************
Det är bara ett urval av barrväxterna vi ska lära oss - det finns många fler.... Men det är kul att det finns olika varianter, inte bara trista enar och granar. Det är några veckor för tidigt för kejsarolvonet att blomma nu egentligen, men man tackar ju inte nej! Så här års behövs all blomning man kan få =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-02 klockan 11:35
Lavendel - 07:20 - 2008-12-02


Min inställning...till barrväxter var nog som du skrev, dom ser inte trevliga ut. Men informationen om växterna ger eftertanke. Man ska titta närmare på dom och inte förutfattade meningar från 70-talet. Tack för en bra information. Hoppas att du fixar tentan. Ha en trevlig dag!
/Vittran *************************************************************
Så känner nog de flesta. Men det finns många nya spännande sorter som är väl värda att odlas. Själv har jag fått en massa spännande idéer....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-02 klockan 11:38
Vittran - 12:46 - 2008-12-02


Barrväxter ärverkligen något jag gillar! har ju tack och lov inte vuxit upp så att jag sett alla misstagen som gjordes på sjuttiotalet :-) Visst finns det vissa som påminner om varandra, men tänk bara på cedrar och alla de olika tallarna! För att inte tala om Hemlockarna. Konstigt nog har jag bara någon enstaka i min egen trädgård, men det lär komma flera framöver :-) Men klarar sig verkligen brödgranen hos er?
Christer.
*************************************************************
Ja, det kommer in barrväxter i min trädgård också framöver, det är helt klart. Men det finns ju en del att välja på.... Brödgranen har stått några år på Norrviken, osäkert hur många. Men den är fin som synes på fotot. Hemma i min trädgård däremot är det nog ingen idé att ens prova. Tyvärr, för den hade verkligen varit kul att ha! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-02 klockan 13:22
Christer - 19:18 - 2008-12-02


Vilka fina bilder! Lustiga grenar på.. den där,,, vad den nu hette...som var konstigt beskuren! **************************************************************
Chamaecyparis lawsoniana = ädelcypress. Bekärningen syns inte, men den är strax ovanför kanten på fotot. Snacka om rockhängare! Grenarna som är döda borde ju varit avtagna inne vid stammen istället (utanför grenkudden). Antingen är det väldigt illa gjort - eller så är tanken att det ska bli lite kul =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-04 klockan 14:07
lamusardiere - 19:55 - 2008-12-04

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)