tisdag 30 december 2008

Avslut - och nystart

En enda dag kvar på det här året. Dags att summera kanske? Jag har nu gått i skolan i 4 månader och alltså bloggat lika länge men det känns som om jag varit här på Trädgårdsblogg mycket längre än så! Jag har hunnit med att göra 40 inlägg på den här tiden, lärt mig att ta med kameran vart jag går, fått en massa nya trevliga vänner som jag hoppas nån gång få träffa i verkligheten och faktiskt redan hunnit få flera utmärkelser för min blogg också!

Jag har varit väldigt noga med att hålla mig själv borta från bloggen – den ska ju handla om utbildningen och inget annat. Men jag kan förstå om en del av er undrar vad jag är för en typ egentligen. Och nu har jag blivit så bloggbiten att jag faktiskt startat en ny blogg – om mig och min egen trädgård. Första inlägget hittar ni
här. Jag har inte hunnit styla den än – har inte ens lyckats få in en räknare fast jag kämpat som sjutton, men det blir nog bra snart.

De 4 månaderna i skolan har också varit otroligt givande. Tänk att det var så roligt att sätta sig på skolbänken igen! Och tänk så många nya trevliga entusiastiska trädgårdsnördar jag har lärt känna! Vi har hunnit med så mycket, bl a avslutat tre kurser:
2 p Trädgården och samhället
4 p Grundkurs hortikultur
2p Färg och formlära

Nästa termin ska vi fortsätta med skötsel av utemiljöer - då lär det bli stenläggning och ritningsläsning bland annat. Vi ska lära oss småskalig ekologisk odling, och så fortsätta med både växtkännedom, retorik och ledarskap. Men terminen inleds förstås med skötsel av inomhusväxter (och tenta!).
Under året ska vi ut och praktisera i totalt 19 veckor och det ser jag verkligen fram emot! Och om 500 dagar är det examen.



Nu bjuder jag på en liten tillbakablick från de här fyra månaderna i form av bilder....



Hedera helix - i både den adulta (blommande) och juvenila (växande) fasen. Vilken skillnad det är på de två faserna!


Här planterar vi Echinacea purpurea Röd rudbeckia så det står härliga till. Ska bli spännande att se resultatet nästa sommar!



Fredrik ger oss en praktisk lektion i bekärningens mysterier. Den här lindallén har beskurits av ett "proffs" som gjort varenda nybörjarfel man kan tänka sig och förkortat livslängden på de 150-åriga träden.



När det är dags för oss att beskära går Anna-Stina och Lotta vinnande ur striden om vem som ska få ta hand om den totalt igenvuxna ravinen. Efter att ha tagit bort allt sly rensar Anna-Stina det iskalla vattnet i bäcken från skräp för hand.


Jag och Camilla ger oss på bland annat en förvuxen Cotoneaster. Vilken sort det är vet jag inte, det finns 108 träffar på
SKUD (Svensk KulturväxtDatabas).



Fotot är taget inifrån det lilla huset på Österländska terrassen. Lägg märke till det randiga innertaket!



Den här lekplatsen gjorde förra klassen i våras. Jag undrar vilka projekt vi kommer att få att jobba med i vår...



Dubbelgrävning av köksträdgården. Här ska det odlas till våren!


Kristian förevisar resultatet av rådjurens fejande på Thujastammen. Grenen är i princip ringbarkad och redan på väg att dö.


Grindstugan i novembersol....



Och så till slut:


  • Alla mina glada och härliga klasskamrater i KY08...

  • Kristian och Fredrik, våra huvudlärare som verkligen engagerar sig för att vår utbildning ska bli så bra som möjligt...

  • Våra övriga lärare Helena, Sara, Anna och Annika som fixar de olika specialkurserna...

  • Kerstin i administrationen som alltid har tid att hjälpa till med det praktiska...

  • Norrvikens personal med trädgårdsmästare Birger i spetsen, som alltid har tid att svara på frågor eller hjälpa oss när vi fått problem ...

  • Alla mina bloggvänner...

    Jag önskar er allihop ett riktigt

    Gott Nytt År!


************************
Kommentar i förra bloggen:



Gott Nytt År ill dig....nu ska jag kolla in din nya blogg
NinaVästerplana
ninah - 00:15 - 2008-12-31

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)