måndag 22 december 2008

SLU Alnarp

Jag har hunnit designa om bloggen sedan jag skrev del 1 om studieresan sista skoldagen före lovet - jag hoppas ni gillar det nya utseendet! (Dessutom har jag börjat leka lite med bilderna)
Efter besöket på Hagmanns (som vi har vissa svårigheter att ge oss iväg från) åker vi vidare till
SLU i Alnarp. Där möter hortonomen Helena Karlén upp. Hon är dessutom vår lärare i kursen ”Skötsel av inomhusträdgårdar” tillsammans med Kristian, och det är vi glada för! En positiv, kunnig, inspirerande tjej med massor av skinn på näsan – hon har verkligen förmågan att få oss intresserade av ett så trist ämne som krukväxter…




Vi börjar med en rundvandring ute. Först av allt tittar vi på en växtvägg utomhus (växtväggar ligger Helena varmt om hjärtat har vi förstått). Det är ganska stora problem med att få substratet att stanna i behållaren och är dessutom en ganska dyr anordning, men det är helt klart en läcker idé. Framför allt behövs växtväggar i stadsmiljö, där de kan hjälpa till att rena luften från avgaser mm. Dessutom är de vackra! (Iaf sommartid...)



Sedan vandrar vi in i den svala gården, ett växthus som håller +9 grader idag. Där finns det väldigt många växter, både medelhavsväxter och såna som trivs i det svenska klimatet. Jag fotar som en dåre – förstås…. Favoriten är en Rhododendron maccabeanum som donerades till SLU Alnarp tillsammans med ytterligare 45 olika arter och sorter Rhododendron ur undersläktet Vireya hösten 2007. Donatorn var Kurt Myllenberg, en passionerad odlare som hade samlat sina Vireya i ett växthus i villaträdgården i Lomma (ett stenkast från Alnarp).
Den här roddisen är så himla stor! Hur de fått in den i huset begriper jag inte…. Uppe i grenklykorna på den växer olika epifyter, framförallt orkidéer.





Här finns också en annan typ av växtvägg, där man sytt fickor i ett filttyg och planterat i dem. Den är både billigare och snyggare i mina ögon, men funkar förmodligen inte utomhus. Bara att ta fram symaskinen och sätta igång. Det är inte bara perenner i den här växtväggen, buskar går också bra att plantera här. Och rhododendron...



Här skulle jag kunna stanna länge, men vi måste vidare. Före lunch hinner vi titta på ett projekt där man testar att odla i olika jordtyper (köpejorden var sämst!), och också beundra de friväxande kaktusarna som klarar sig ända till zon 4. Jag har alltid tänkt på kaktusar som värmeälskande, men det stämmer verkligen inte på alla sorter. Visste ni förresten att de bara finns på den amerikanska kontinenten? Inga asiatiska eller afrikanska kaktusar alltså….



Efter lunch går vi till varma gården, som håller ca 18 grader. Här är det mycket som blommar…. Tyvärr hinner jag inte med att fota allt jag vill – som vanligt är jag sist hela tiden och får springa ikapp de andra.
Sedan hamnar vi en lång korridor där man samlat ”vanliga” krukväxter i jätteformat. De har stått i ett växthus tidigare men var tvungna att lämna plats för annat och har därför planterats i vanlig rumsmiljö i stora självvattnande krukor. De mår inte helt dåligt av det – t ex finns det en blommande paraplyaralia! Det har jag aldrig sett förr.


Metasequia glyptostoboides Kinesisk sekvoja



Till slut är det dags för dagens höjdpunkt – rundvandringen ute i parken. Parkchefen själv, Lars-Göran Lillvik, guidar oss. Den här tiden på året är det mesta avlövat och lite halvtrist, så vi spanar mest på barrväxter. Och nu får vi se en del vi hade på tentan i verkligheten – och några till… Jag blir ännu mer sugen på att skaffa barrväxter hemma! Lars-Göran har intressanta saker att berätta också, bl a om den kinesiska sekvojan. Den ansågs vara utdöd, men 1941 hittades ett levande ex i ett kinesiskt tempel. 1948 fick en man från Alnarp (som jag tyvärr tappat namnet på, minns bara att han kallades Lusolle!) med sig fröer hem, och planterade dem på Alnarp. Resultatet står fortfarande kvar! Visserligen utan barr såhär års, men häftigt ändå...



Vi får se en massa läckra växter, bla slöjgran, solfjäderstall och så förstås Sveriges äldsta magnolia… Vi är förstås väldigt sugna på att komma tillbaka till våren när det blivit lite mer blommor och grönt – och det lär nog bli så! När jag tömde kameran visade det sig att jag tagit 139 foton på en dag… Jag har slängt ca 1/3 som jag inte var nöjd med – men det finns fortfarande många kvar att visa här. Och det är ju bra, eftersom jag nu har JULLOV och inte har så mycket att blogga om förrän skolan börjar igen den 7 januari.
Det är troligt att jag lägger in något mer inlägg innan jul, men om det inte skulle bli så önskar jag alla mina läsare och bloggvänner en riktigt God Jul!



Rhododendron maccabeanum med ludna blad och enorma knoppar!




Radermachera sinica Rumsask






************************
Kommentar i förra bloggen:



Ni verkar ha haft en höjdardag...Filtväggen verkade kul, armeringsmatta bakom eller? Jag har en störttråkig slänt som jag vill göra nåt roligare av.... Den får jag fundera på ett tag! Ser fram mot fler bilder från Alnarp, men gärna även från Norrviken. Ha det gott så länge
NinaVästerplana
**************************************************************
Bakom växtväggen inomhus hade man satt upp en träplatta (kraftig plywood tror jag) på reglar. Den var klädd med en lite tjockare vattenhållande matta, och sedan filten på det. I övre halvan av väggen var det draget slangar för bevattning, men undre halvan behövde förstås inte det. Vattnet rinner ju neråt.... Mer Alnarpsbilder kommer, jag lovar! Har massor att ta av =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-23 klockan 08:36
ninah - 00:04 - 2008-12-23


Tack för ett trevligt reportage. Krukväxter är inte riktigt är mitt gebit heller *ler*, utan de överlåter jag med varm hand till hustrun. Trots det så kunde jag inte låta bli att beundra Rumsasken. Den är ju verkligen fin med sina borstar (ståndare). En god jul tillönskar jag dig!
/Ruben
**********************************************************
Då är vi lite lika =). Men det finns många växter man kan odla inomhus som inte är traditionella krukväxter. Olivträd och palmer t ex. Det kommer bilder på såna exempel senare. Jag tyckte också rumsasken var helt underbar, har nog aldrig sett någon som blommat tidigare! God Jul till dig också Ruben.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-23 klockan 08:39
molleblogg - 07:40 - 2008-12-23


är den sista en rumsask? Blommande Parplyariala, har jag sett bla på Madiera. Inte visste jag att Alnarp hade så mycket där - trodde mycket var på Botan i Lund - får man gå dit som privat person? Kul att du ta oss runt. Det är verkligen roligt när sakkunniga berättar och är dom dessutom duktiga att prata inför publik blir det verkligen härligt. När jag läste i Lund läste jag en kurs som hette "Kulturväxternas ursprung" och vi fick följa en hel del växter från frö - till färdig produkt och hela dess historia. Jäte spännande, en deltenta var att identifiera vilka växter som ingick i en musli-blandning.
MB Njut av ett härligt Jullov! ************************************************************************ Japp, det är en detalj från bilden ovanför. Visst är den läcker! Alnarpsparken med alla träd, buskar, perenner och sommarblommor är öppen för allmänheten. Och det finns massor att titta på där! T ex tror jag att Weibulls ska ha sina provodlingar på Alnarp framöver - spännande! Men vi var ju inne och sprang i växtlaboratoriet och allt, och det tror jag blir svårare som privatperson. Kul att jag iaf kan visa bilder från det. =) Ha en god jul själv nu Maria!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-23 klockan 20:55
Mariaberg - 18:23 - 2008-12-23


Jättesnyggt med den svarta bakgrunden Något jag själv ska ha så småningom. Hos mig är rullningen lite svår/tung, kan bero på min egen dator. Mumsiga och intressanta bilder för en trädgårdstoka som jag. Själv var jag som du men fick inse att alla krukväxter har väldigt mycket gemensamt med uteväxter, träd, buskar och perenner, i sitt rätta element. Jag går formligen i taket på en sådan rundtur som du gjort. Kalasbilder! ************************************************************************
I taket var det ja - 139 bilder på en dag! Tur man har stort minneskort i kameran =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-23 klockan 20:31
CillaM - 18:45 - 2008-12-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)