lördag 27 december 2008

Alnarp - svala gården och fototävling

Jag hoppas alla har haft en riktigt skön jul. Eftersom jag har jullov händer det inte så mycket skolrelaterat, mer än att jag försöker plugga lite på inomhusväxter varje dag. Vi har ju tenta på 66 växter nästan direkt skolan börjar igen efter lovet. En del av de växterna hittade vi när vi var på vår lilla studieresa - och så förstås en hel massa andra också.

Jag har ju kommit igång med att fota en hel del (139 bilder på en dag...) och jag är jättenöjd med min lilla digitalkamera som får plats i bakfickan på jeansen utan problem (men är liiite knölig att sitta på ). Men tänk vilka bra bilder man skulle kunna ta med en riktig systemkamera! Jag har därför anmält mig till en
fototävling och håller nu tummarna för att jag ska vinna en jättefin Nikon D60 systemkamera. Läs mer om digitalkameror här.

Idag tänkte jag bjuda på fler bilder från svala gården. Det är alltså ganska kallt där inne, men frostfritt. När vi var där var det ungefär samma temp inne som ute. Många av växterna jag fastnade för kommer ursprungligen från Oceanien - Australien, Nya Zeeland, Tasmanien. De har ju till viss del samma klimat som vi här i Norden. Växterna är beroende av vintervila, annars blir de stressade och kan också drabbas av ohyra om det är för varmt. Vi var naturligtvis på Alnarp den absolut tristaste tiden på året - eftersom dagarna är så korta i mitten på december är det inte mycket som blommar. Men redan i januari - februari är det många arter som kommer igång och blommar. Jag måste nog ge mig av dit snart igen...




Vad sägs om en rhododendron i ampel? Sorten heter 'First light'.
Den var en av 45 olika arter och sorter som donerades till Alnarp av Kurt Myllenberg, Lomma. Läs mer om den stora donationen
här.





Dicksonia antarctica
Ormbunksträd från Tasmanien



Correa 'Marians Marvel' Knoppruta



Davallia trichomanoides
Kallas på svenska Råttkrypbräken eller Hartassormbunke
Själv tycker jag luftrötterna liknar en jättespindel med ludna ben




Viburnum tinus 'Gwenllian' Lagerolvon



Viburnum tinus 'Gwenllian' med nästan metalliskt blå bär



Kiokio (en kambräken)
Blechnum novae-zelandiae
Visst är den fin med sina tvåfärgade blad



Bladen är rödanlupna som unga och kan bli över 3 meter långa



Sugna på att se mer? Jag återkommer snart med fler Alnarpsbilder....




************************
Kommentar i förra bloggen:




Snyggabilder o häftiga växter. Visst vill jag se mer.
/Mia
************************************************************
Fler bilder kommer - jag lovar =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-26 klockan 18:09
knatten - 10:04 - 2008-12-26



Tänk om man kunde ha dom i trädgården! Ja tack, jag vill gärna se fler bilder.
/Anette
Mammanette - 10:17 - 2008-12-26


Åhhh vilka häftiga växter!!Javisst vill jag se fler!! Ha ett fortsatt skönt jullov! Kram!
/ Irene
IreneL - 10:58 - 2008-12-26


Åh, vilka häftigaväxter....vore nåt att ha i trädgården :) de vore säkert döa på en natt:(. Vill osså ha en systemkamera, vore jättekul att kunna ta ännu bättre bilder ju! Ha det gott! Ser fram emot mer bilder från Alnarp!
//Helen
***************************************************************
Nja, trädgården är nog inte så lyckat för de här växterna som är frostkänsliga. Men de vill gärna ha vintervila ändå, så har du en frostfri veranda eller något kan de säkert trivas hos dig. Själv drömmer jag om en vinterträdgård varenda natt numera ..... Nu när jag blivit fotobiten vill jag gärna få riktigt bra bilder också, så en systemkamera vore toppen. Är förmodligen lättare att få en sån än vinterträdgården =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-26 klockan 18:13
lamas - 12:22 - 2008-12-26


Vilken tur att du går en så bra utbildning...o att du bestämde dig för att blogga om den! För nu får ju vi alla vara med om den roligaste delen..... o slipper tentorna! Häftiga växter, jag gillar den med päls på luftrötterna! Ha dé gott
NinaVästerplana
*************************************************************
Det är mina chattvänner på odla.nu som är orsak till att jag började blogga om utbildningen - och det har jag inte ångrat. Jag hoppas det framgår hur himla roligt vi har det - trots tentor =)
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2008-12-26 klockan 18:15
ninah - 16:07 - 2008-12-26



Häftigt med Rhododendron i ampel och snyggt också! Otroligt vackra och orginella växter som naturligtvis behöver den speciella miljö för att klara överlevnaden. Men du milde tid 66 olika växter som skall läras in...puh, jag tröttnar bara vid tanken :)) Hopas du får ett härligt jullov!
/Bea
***********************************************************
Tack! Men de där växterna hänger över mig lite.... Som tur är finns både citrus och olivträd med på listan, så det är inte bara trista ampelliljor och silverkallor =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-26 klockan 22:07
Lavendel - 20:51 - 2008-12-26


Du har fått till det riktigt snyggt nu, och massor med fina bilder på massor av fina växter. Jätteroligt att se och läsa :-) *************************************************************'
Tack! Jag känner mig rätt nöjd nu =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-26 klockan 22:07
CillaM - 21:58 - 2008-12-26


Jag vill tillbakatill Nya Zeeland igen, och se dom på riktigt! Men det går ju inte så gärna lite mer bilder från dig,
MB
***********************************************************
Nya Zeeland är absolut överst på min lista över önskeresmål. Men om och när det någonsin blir av vet jag inte.... Det verkar finnas så fantastiska växter där! Tur de också finns på Alnarp, Botan och andra ställen som inte ligger fullt så långt bort =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-26 klockan 22:10
Anonym - 22:02 - 2008-12-26


God fortsättning!Hittade just hit och kommer att kika in igen! ************************************************************
Vad trevligt med en "blivande trädgårdsmästarkollega"! Jag ska läsa in mig på din blogg - kul att jämföra kurserna. Efter vad jag förstår har du gått ett år längre än jag, och i Mariefred. Hoppas du trivs lika bra med dina studier som jag gör!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-27 klockan 16:30
fundera grönt http://funderagront.blogspot.com/ - 15:22 - 2008-12-27
Utbildningen......tillhör Göteborgs universitet men skolan ligger i Mariestad. I januari har jag gått ett år.
fundera grönt http://funderagront.blogspot.com/ - 18:56 - 2008-12-27





























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)