lördag 27 december 2008

Alnarp - kaktusar och varma gården

Dags för nästa del om studiebesöket på Alnarp. Det blir nog två till sedan - jag har ju massor med bilder...




På väg till varma gården går vi först förbi en fladdermusholk. Kanske nästa snickeriprojekt?




Sedan kommer vi till Jordoteket, ett projekt där man testat att odla i diverse olika jordar. Exakt samma arter i samma väderstreck med samma näring och vatten, samma storlek på odlingsytan. Här känner vi igen jordarna som vi haft tenta på nyligen, dvs mjäla, mo osv. Ett av fälten har man använt "köpejord" på. Där växte det sämst!



Yucca filamentosa fiberpalmlilja


Vidare förbi frilandskaktusarna. De borde odlas betydligt mer i Sverige, de har en enorm blomningspotential och är härdiga till åtminstone zon 4. På Alnarp testas ett 60-tal suckulenter (varav många är kaktusar). Samtliga dessa arter kommer från Nordamerika. Kaktusar behöver mycket värme och ljus, så platsen bör vara vindskyddad och gärna ha stenar som lagrar värmen över natten. Den största faran för kaktusarna är om jorden inte är tilräckligt dränerad, därför odlar man i ren sand eller makadam. På Alnarp har man täckt en del av odlingen med glas mot de regniga skånska vintrarna. I kallare zoner behövs ingen täckning eftersom nederbörden där oftast består av snö. Jag är verkligen lite sugen, ska fundera på om jag har någon lämplig plats hemma (under tak!).



Cylindropuntia imbricata




Till slut kommer vi fram till varma gården. Här är vintertemperaturen 15-20 grader, och växterna som trivs här kommer från de tropiska zonerna i världen. Det svenska solljuset räcker inte till på vintern, så det måste kompletteras med lampor. Luftcirkulationen är också viktig för skadeinsekterna frodas i varm, stillastående luft. På Alnarp använder man sig naturligtvis av biologisk bekämpning. Vi hittar små påsar med rovgiriga smådjur upphängda lite varstans….


Strelitzia regina
papegojblomma




I varma gården hittar jag först papegojblomman som ursprungligen kommer från Kanarieöarna. Den är ju bara så läcker!!!! (Och den är en av växterna som kommer på tentan - hur lätt som helst att komma ihåg )




Aechmea fasciata blomsterananas




Blomsterananasen kommer också med på tentan. Visst är den helt underbar!!!! Men taggig.....



Olea europea



Den sista växten jag hinner fota här innan vi springer vidare till de enorma krukväxterna är ett olivträd. Det kan egentligen stå mycket svalare än så här. Men problemet med olivträd är att de har svårt för temperaturväxlingar. De skånska vintrarna med +10 grader ena dagen och under 0 nästa tar kål på dem ganska fort. Jag får nog vänta med att skaffa mig ett olivträd tills jag har en vinterträdgård att övervintra det i....

Det kommer mera.......


************************
Kommentar i förra bloggen:



Kaktusar....utomhus året runt odlar Marina i Hällekis www.123minsida.se/Marina_i_Hallekis. Titta gärna in på hennes hemsida, Marina är fena på att så buskar o träd. Själv lyckas jag tom få kaktusarna att torka bort ;-) Ha dé fortsatt gott
NinaVästerplana **************************************************************
Jag ska absolut kolla hennes sida, den verkar spännande!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-28 klockan 10:22
ninah - 02:16 - 2008-12-28


Kanonfräcka växter! Papegojblomman är särskilt fräck. Men fladdermusholk!!!! Kan man fånga fladdermössen där o sen köra iväg med dom till en annan planet kanske för såna äckliga varelser vill jag inte ha...Och jag har massor. Vågar ju knappt vara ute på kvällarna.
/Mia
************************************************************
De gör ju nytta, Mia! Tar äckliga mygg och sånt... På Norrviken vimlar det av fladdermöss och vi har tom fått in en i klassrummet. Då var det lite livat innan vi lyckades få ut den igen =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-28 klockan 10:24
knatten - 09:35 - 2008-12-28


Härliga växterbjuder du på idag också! Kaktusar är något jag inte tänkt på att hemma i trädgården. Jag ska kanske fundera om....kanske..... :) Ha det bra nu!
/ Irene
*************************************************************
Lite annorlunda är de iaf =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-28 klockan 18:24
IreneL - 10:35 - 2008-12-28


Att...odla kaktusar i zon 4 verkar som en dröm för min del, men häftiga är dom definitivt. Blomsterananasen är så vacker med sin rosa blomning och underbara färg på bladverket. Dom ser man i blomsteraffärerna nu och då i alla fall. Ha en det gott!
/Bea
*************************************************************
Blomsterananasen är väl en "gammal" krukväxt? Jag har för mig att min farmor hade en sån iaf. Jag tycker den är jättevacker med sina silvriga blad och lite rufsiga blomma...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-28 klockan 18:22
Lavendel - 18:05 - 2008-12-28


Härliga bilder du visar...som vanligt! Coolt med kaktusarna, har jag aldrig haft en tanke på....men hur ska man hinna med allt som man vill göra o ha?!
//Helén ************************************************************
Nej, det där är ju ett problem.... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-30 klockan 07:20
lamas - 23:26 - 2008-12-28


Det måste havarit jättekul att vara på Alnarp. Har lovat kompisen att komma ned och hälsa på henne, så vem vet om inte jag kan visa några bilder därifrån också i framtiden. Kaktusar har jag några arter i trädgården. Tak behöver du inte alls ha för att ha dem, bara jorden är väldränerad klarar de sig utmärkt. Efter vintern ser de bedrövliga ut, men hämtar sig fort när våren väl startat. Bara jorden är ytterst väldränerad klarar de vintern bra. Gödsla och vattna mycket på våren.
Christer.
**************************************************************
Bra tips, men jag tror ändå inte det är fel att ha någon sorts tak över dem vintertid. Skånsk vinter är ju som bekant regn och slask och runt nollan i flera månader i sträck - översvämningar är inte ovanliga....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-30 klockan 07:22
Christer - 10:54 - 2008-12-29

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)