lördag 3 januari 2009

Alnarpsparken

Här kommer så till sist den avslutande delen om vårt studiebesök på Alnarp. Efter att ha tagit oss igenom svala gården, varma gården, kaktusar och krukväxter och mycket mer avslutas den fullspäckade dagen med rundvandring i Alnarpsparken, som har en av de största samlingarna av lignoser (vedartade växter) i landet.




Parkchefen Lars-Göran Lillvik är både kunnig och trevlig – och har en rejäl portion humor. Eftersom vi är här mitt i december är det ju framför allt barrväxterna som är den stora behållningen, men vi hittar lite andra godbitar också.




Jasminum nudiflorum Vinterjasmin



Nästan först av allt kommer vi till den blommande vinterjasminen.
En underbar syn en sån här grå och dimmig dag!



Prunus maackii Gulbarkig hägg




När träden är avlövade ser man verkligen de vackra stammarna.


Det finns skyltar överallt med info om vetenskapligt och svenskt namn, familj, när växten planterades och var den kommer ifrån. Här ser man ju att häggen är släkt med rosorna.


Sveriges allra äldsta magnolia finns här på Alnarp. Eller åtminstone är det vad man hävdar – det kanske finns andra som också gör anspråk på det. Här står den i alla fall: en praktmagnolia Magnolia soulangiana. Vacker även utan löv….


Sedan kommer vi till den kinesiska sekvojan, Metasquoia glyptostroboides. Den har jag ju redan berättat lite om i
tidigare inlägg. Snett bakom den står dess amerikanska motsvarighet, en sumpcypress Taxodium distichum. Båda fäller sina barr på hösten, precis som den svenska lärken.


Vi hade ju en barrväxttenta bara några dagar innan vi åkte till Alnarp, så nu springer vi runt och försöker artbestämma vartenda träd. Här har vi en Hängcypress Chamaecyparis nootkatensis ’Pendula’ – den kunde vi nog allihop!



Sciadopitys verticillata Solfjäderstall



Vill ni se en solfjäderstall? frågar Lars-Göran. När vi svarar ja (naturligtvis) försvinner han in bland buskarna. Vänta här, jag ska se om jag hittar den. Vi tittar förvånade på varandra – brukar den gå och gömma sig? Men nädå, när han kommer ut igen har han hittat den. Och visst är den läcker, där den gömmer sig under och bakom flera andra stora barrväxter…


Abies procera ’Glauca’ Blå kaskadgran



Den här kan man undra hur den har haft det under sin uppväxt…. Eller dansar den kanske?


Picea breweriana Slöjgranen med sina vackra hängande grenar…



På Alnarp odlar man inte bara växter för att samla på dem och njuta av dem – man forskar ju också. Här har granbarkborren varit i farten. Vackert på sätt och vis, men trädet dör.



Den allvarligaste skadegöraren i granskog är granbarkborren. Den angriper granstammar och kan yngla både i stående träd och liggande färskt virke, men föredrar försvagade granar med frisk och tjock bark. Får den tillfälle att massföröka sig, till exempel efter en stormfällning där virket lämnas i skogen, kan den lägga ägg i helt friska träd. Om granarna blir angripna i hög utsträckning och med täta intervall dör de.

Texten ovan är hämtad
härifrån.


Douglasgranen på Alnarp är ca 30 meter hög. Vi känner oss ganska små under den, men i USA finns exemplar som är över 90 m…


Den har en otroligt vacker bark, med stora håligheter.



Pseudotsuga menziesii Douglasgran


Vi avslutar rundvandringen framför själva slottet. Där står ett vackert knotigt gammalt gullregn. Jag hittar en skylt från odlingsenheten med texten: ”Efter 140 år i tjänst orkar vårt fina gullregnsträd inte längre vara klätterträd”. Ja, det kan man ju förstå. Vackert är det iaf.



Mitt emot gullregnet finns den engelska parken med ekar. Den lätt kuperade marken är fejk, allt är uppgrävt och de små åsarna och sänkorna är utplacerade exakt enligt ritning. Så var det nämligen med de engelska romantiska parkerna – de skulle eftersträva att likna och helst vara ännu vackrare än naturen själv…



I en av de knotiga gamla ekarna hittar jag något som eventuellt kan vara en gammal fågelholk. Eller kanske en lykta? Eller …?



Kan den ha hängt här sedan 1880-talet när parken stod klar?


Nu har jag gått igenom alla de 139 bilderna från den här dagen, och lovar att ni har fått se de bästa. Visst hann vi med en hel del under de fyra timmarna vi var på Alnarp? Om mindre än en vecka är jag tillbaka i skolan, och då blir det fler Norrvikenbilder. Undrar om nåt har hänt där sen jag var där sist?

Läs gärna mer om Alnarpsparken
här. Parken är öppen för allmänheten året runt, och det är helt gratis. Jag rekommenderar verkligen ett besök!



************************
Kommentar i förra bloggen:




Detvar vackra träd, även utan löv! Vinterjasminen var ju läcker. Som små solar i allt grått och brunt.
/Anette
***********************************************************
Gult är inte min favoritfärg, men vinterjasminen är helt underbar den här trista årstiden. Så en sådan får nog införskaffas och placeras där man ofta kan se den...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 13:57
Mammanette - 12:20 - 2009-01-03


Vinterjasmin o solfjäderstall....vill ha, vill ha! Men de vill kanske ha bättre levnadsvillkor än vad jag kan erbjuda... Jag får googla o se. Vackra bilder o trevligt berättat som alltid. Ha dé fortsatt gott
NinaVästerplana
**************************************************************
Visst är de fina... Det är kul att bläddra igenom bilderna och återuppleva allt på nytt. Vilken skatt vi har på Alnarp! Jag bara måste tillbaka dit så fort det börjar grönska igen =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 14:00
ninah - 13:42 - 2009-01-03


Vad kul att du hittade till mig så hittade jag till dig. Vilket reportage du visar. Får titta mera i din blogg. Ha det gott
Annika **************************************************************
Jag tycks ha en trevlig lässtund framför mig när jag ska läsa ikapp mig på din blogg =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 15:12
http://naturligating.blogspot.com/ - 14:26 - 2009-01-03 *


Underbara träd......du visar. Jag är ju "bonsaiist" sen 25 år tillbaka så jag älskar träd med vacker bark! Det enda jag har här är dock bara en Prunus serrula, en orangebarkig liten kornell och en trekantsstammig benved. På Norrviken i somras såg jag dock en rödbarkig björk som - tyvärr - nog var det enda positiva. Vi var förmodligen där helt fel tidpunkt, slutet på juli, så det var inte speciellt mycket att titta på.
/Susie **************************************************************
Du måste åka dit igen - har du följt min blogg så ser du ju att det finns massor att titta på! Men kanske är vår eller höst bättre än högsommar...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 15:11
Stjarnarve - 15:07 - 2009-01-03


Oj vilken fin rundvandringdu förde oss bloggläsare på! Underbar vinterjasmin, och vacker bark på flera träd!!!!!
Hälsn mimi ************************************************************** Det bjuder jag gärna på - vill ju dela med mig av allt det fina!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 16:03
mimi - 15:23 - 2009-01-03


Teman Hela Veckan det är bara på skoj (för det mesta)det går ut på att fota något specielt under ett visst tema-sedan länka sitt inlägg till just det temat man vill vara med i-det finns ju lite olika-varje dag nästan-så det e detta jag gör en sammanställning på Må så gått
Maria i Sennan
**************************************************************
Kanske något att tänka på - jag har ju mängder med foton att välja bland....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 16:04
Catfan - 15:40 - 2009-01-03


Dina vackra bilderfick mig verkligan att känna det som om jag var där och tittade.
Christer.
**************************************************************
Tack! Det var det bästa beröm jag kunde få! Så glad jag blir....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 16:02
Christer - 15:57 - 2009-01-03


Härliga träd tyckte om vinterjasmin och så holken- vilken charm!
/ kram åsa
*************************************************************
Jag kan inte leva utan träd! Tyvärr har jag för få hemma, men försöker ändra på det... Trist bara att de tar sån tid att växa upp - tur man kan gå till parker som Alnarp eller Norrviken för att njuta av dem.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 16:31
asaostlin - 16:28 - 2009-01-03


Jag njuter så otroligt när jag ser dina vackra bilder och objekten på dom! Och säger igen, jag är så förbaskat avundsjuk, skulle så hemskt gärna velat vara där. Men vi kommer nog ner en sväng i sommar för att besöka Norrviken. **************************************************************
Det känns lyxigt att få lov att göra och se allt detta... Du är välkommen till Norrviken! Kanske ses vi?
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-03 klockan 19:29
CillaM - 18:49 - 2009-01-03


Det var mycket träd det Jag gillar eteriska oljor. Vanligtvis brukar man köpa någon som det står gran på, men så hittade jag en norsk firma som hade alla möjliga olika sorters eteriska oljor på både gran och tall. Två som jag köpte var bla Douglasgran och Kaskadgran. Dofterna var gran men dom var väldigt olika. Kul att se hur dom ser ut. Det var ovanligt hög kvalitet på oljorna. **************************************************************
Det är ju många släkten som heter "gran" på svenska, men som är helt olika egentligen... Abies, Picea, Psedotsuga m fl... Kul att det finns så många olika oljor!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-05 klockan 08:48
Rihane - 01:02 - 2009-01-05

Alnarp Vet du att jag aldrig besökt Alnarps park...varje gång jag varit i Skåne har jag glömt eller missat Alnarp. Nu tänkte jag åka ner i maj och då är det dags för första besöket. Ha det gott! **************************************************************
Då har du verkligen missat något! Mina vinterbilder gör ju den knappast rättvisa... Men kul om man kan inspirera!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-06 klockan 21:18
Slottsträdgårdsmästaren - 20:58 - 2009-01-06


Det......har varit en serie trevliga inlägg om Alnarp! Tack för det. Jag har aldrig varit där själv, men nu känns det som en tur till våren kan vara befogad. *************************************************************
Man tackar och bockar. Kul om mina vintertrista bilder kunnat inspirera!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-01-06 klockan 21:19
pisanggoreng - 21:11 - 2009-01-06


Kul att se dina bilder från Alnarp. Jag hänger ju jämt där själv och fotograferar. Kul att se hur annorlunda foto-objekt man använder. Var där häromdagen och tog bl a bilder på blommande hybridkejsarolvon - visade de inte den för er? Och vinterjasminen missade jag helt - vilken vägg klättrar den på månntro!
/Lena (www.loveliteratureandgardening.blogspot.com)
Anonym - 11:01 - 2009-01-07


Tänk att få gå en runda med sekatören bland dessa barrträd före jul. Ojj, vilka fina kransar och dekorationer man skulle kunna göra. Rosacea familjen är ju hur stor som helst....faktiskt lite kul när man träffar på växter i samma familj....även om man inte skulle kunna tro att de är släkt. Vilken stoooor Magnolia och vilken söt gul blomma!!! Va mycket fint du får se under din skoltid!
//Helén
lamas - 22:04 - 2009-01-07 -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)