lördag 3 oktober 2009

England dag 3 - från Cornwall till Devon

Det här är dagen som resulterar i 18 750 steg på stegräknaren, värkande vadmuskler och över 630 bilder i kameran (när jag redigerat bort suddiga och dubletter). Vad i all världen har vi då gjort?

Vi börjar med att ta oss ner för den mycket branta vägen till havet redan i gryningen. Det är en underbar start på dagen!

Hela stranden är full med vackra stenar och snäckor, nu när tidvattnet dragit sig tillbaka. Det finns till och med somliga som tar sig ett dopp... Men det känns verkligen i benen när vi ska ta oss tillbaka, och frukosten smakar extra gott idag! (Nåja, om nu en engelsk frukost med enbart vitt bröd och wienerbröd och bröd med choklad i kan smaka så bra... Äggröra, bönor och bacon uppskattas dock av de flesta!)

Det är inte så långt att åka till dagens första besök - Eden Project. Det är en helt sanslös anläggning som är placerad i ett gammalt lerbrott. Tim Smit är ansvarig för att detta blivit till, liksom Heligan där vi var igår.

Mark Patterson ger oss en grundlig genomgång om vad Eden är och står för. 1998 fanns här som sagt bara ett hål i marken (inte så litet hål heller...) Ytan är 35 acres = ungefär 14 hektar och man har hittills investerat motsvarande ca 1500 miljoner SEK i anläggningen. Men numera är den självgående; med 2 miljoner besökare om året de första åren, och numera närmare 1 miljon/år, som dessutom ska ha någonstans att bo och sova (och något att göra på hemresan, dvs besöka fler utflyktsmål), har Eden Project blivit en mycket viktig tillgång för hela Cornwall.

Mest kända är "bubblorna" som syns på bilderna ovanför. I den största finns Tropikerna. Detta fotot är alltså taget inomhus!

Det här är den tropiska delen - inte så liten, eller hur?

I fem timmar vandrar vi runt här - det finns massor att se både ute och inne. Man satsar väldigt mycket på information och utbildning, dels om hur andra lever runt om i världen, dels om hur vi ska ta hand om vår jord på bästa sätt så vi får ha den kvar så länge som möjligt. Otroligt intressant och ett mycket givande besök.

Sedan åker vi vidare till nästa besök, och det är här som både jag och kameran får fullkomligt fnatt. =) The Garden House i Devon sägs vara en av Carol Kleins favoriter. För er som inte känner till Carol kan jag väl närmast beskriva henne som den engelska motsvarigheten till vår Gunnel Carlson. Jag förstår henne precis - det här är verkligen essensen av vad en engelsk trädgård innebär för mig. Jag saknar ord, ni får själva se på bilderna....

Det här var bara ett litet urval av den stora mängd bilder jag tog här. En helt fantastisk plats, och förmodligen ännu vackrare lite tidigare på sommaren. Men även hösten är ju som synes underbar.

För att ta oss till vårt vandrarhem i Exeter måste vi åka tvärs över Dartmoorheden. Det är en nationalpark där får, kor och faktiskt även en del ponnier vandrar fritt. Och sååå vackert...

Fast somliga fotograferar annat än utsikten, tror jag...

Varje kväll avslutas förstås med god mat och öl på en lokal pub. Här är det Georg som fått igång allsång med rörelser - My bonnie is over the ocean. Jag tror det var några i gänget som satt och skämdes för oss....

Efter att ha fyllt magen går vi sedan tillbaka till vandrarhemmet där vi som vanligt spelar kort eller TP, pratar och har trevligt till långt framåt natten (och kanske blir det nån öl till...). Det hindrar inte att de flesta är uppe redan 6 nästa morgon - på en sån här resa kan man inte slösa bort tid med att sova!
(Förresten, när vi kom till vandrarhemmet den här kvällen fanns Saras borttappade väska där! Man kan tydligen lita på flyget iaf...)