fredag 19 juni 2009

Midsommarförberedelser på Fredriksdal

Arbetet i köksträdgården fortskrider. Nu är äntligen alla sängarna för bladgrönt sådda respektive planterade.

Och kållandet är också klart - 31 rader med totalt ca 350 kålplantor av olika sorter. Vitkål, rödkål, grönkål, kålrabbi, palmkål, broccoli, blomkål, brysselkål, spetskål och jag vet inte allt...
En hel dag tog det bara att plantera och täcka med nät mot kålfjärilarnas härjningar. Duvorna kan också göra en förskräcklig skada på kort tid om de bara får chansen.

Trädgårdsmålla, Atriplex hortensis, hör till samma familj som det vanliga ogräset svinmålla, men den här odlas som grönsak. Den innehåller stora mängder vitamin C, Vitamin A, järn och kalcium och används ungefär som spenat. Just den här plantan har dock förirrat sig ut i gången....

"Växer allmänt i Kålgårdar, Kryddtäppor och köksträgårdar, där hon årligen sår sig sjelf, och äfven fortplantar sig utom de samma, så att jag sett hänne i vårsäds-åkrar i Södermanland kring Stockholm och vid Wällinge i Salems socken......både blad och stjelkar, krossade och i omslag pålagde, äro god hus-cur emot utslag. Annars nyttjas de förra nu för tiden mäst på våra bord, anrättade ihop med andra grönsaker, såsom Spenat, eller ock med Kyrfvel och Piplök til en tjock Grön-soppa."
Ur Anmärkningar vid Svenska Växternas Kännedom av Adam Afzelius (Kongliga Vetenskaps Academiens Nya Handlingar 1787)

Den finns i en rödbladig variant också, 'Rubra' - hur läcker som helst! Tre plantor som växte där de inte borde har nu fått flytta hem till mig istället. Tänk, att asa hem ogräs! =) Jag har planterat dem bredvid min gyllenlönn och hoppas de ska ta sig bra. Vilken kombination det ska bli!

Mesta delen av onsdagen går åt till att klippa björklövruskor och klä stången. Vi är 6 personer som klipper och klipper och klipper för att hålla de två som binder med lövruskor. När vi är klara återgår vi förstås till köksträdgården och ogräsrensningen...

På torsdagens morgon ösregnar det. Jag och Martina klipper mer lövruskor och dekorerar stora korgar med björklöv, blåklint och prästkragar. Regnet vräker ner, så nån fotografering blir det inte... Sedan kör vi runt och placerar ut korgarna, och fyller dem med vatten.
Framåt förmiddagen solar det upp, lagom till kranbilen kommer. Nu ska stången resas!



Hej vad det går - nästan på plats nu!
Men stroppen högt däruppe - hur ska man få bort den?



Oj - här är det nån som inte vill att jag ska fota. Undras varför...?



Jaha - en stroppåkare! Är det förenligt med arbetarskyddsföreskrifterna, tro?



Man måste nog ha väldigt starka både arm- och benmuskler för att klara att hålla sig kvar samtidigt som man lossar stroppen. Det syns att Lasse har gjort det förr.


Vi avslutar dagen med att gå runt i den landskapsbotaniska trädgården. På Fredriksdal har man samlat 40 olika skånska biotoper, bland annat enefälad, bokskog, havsvik, granskog och mycket mer. Det mesta planterades på 30-talet, men man försöker föryngra efter hand. Och somliga växter kommer att gå bort helt, som askarna till exempel. Den här asken är ett bra exempel på hur askskottsjukan yttrar sig - fjolårsskotten dör så den skjuter en massa helt nya skott i år, som kommer att dö nästa år och så vidare. Resultatet blir en väldig rishög...

Nästa vecka är jag lovad att få varva köksträdgården med häckklippning - hurra!


Jag önskar alla mina läsare en riktigt
Glad midsommar!

2 kommentarer:

  1. Tack snälla du för att du påpekade att det heter schersmin och inte jasmin. Det var riktigt skämmigt för mig. Jag borde vetat det. Jag är nybliven trädgårdsägare till en gammal trädgård från 20 talet och det poppar upp lite gamla växter nu och då när jag börjar böka om i det som varit gamla land. Trädgården har legat i träda i över tio år. Så nu är det mycket arbete som behöver göras för att föryngra den. Härliga bilder du visar från Fredriksdal. Det är så ljuvligt vacker där och vilken växtzon ni har där nere. Tack än en gång hit kommer jag att komma fler gånger. Får jag dessutom ställa frågor till dig så skulle jag bli glad. Glad midsommar.

    SvaraRadera
  2. Hej Helen! Tack för din fina blogg! Jag är intresserad av att göra nåt av mitt nyvakna växtintresse och lät mig inspireras av dig.

    När jag såg att det är KYutbildning till trädgårdsmästare blev jag glad, har nämligen redan en universitetsexamen. Men jag blev utbränd nästan direkt och tror det blir svårt att komma tillbaka till kontorslandskapen. Istället har jag arbetstränat snart i 3 månader på en stor växthusanläggning med handelsträdgård. Det har varit fantastiskt att peta bland ogräs, plantera, placera krukor, möta kunder etc.
    Jag har sett att det finns olika typer av trädgårdsmästarutb. Vissa har inriktning tex park-trädgård etc, medan andra kallas generellt för trädgårdsmästarutbildning. Vet du om det är någon reell skillnad och isf vilken? Har du annan info som kan vara bra att ha innan man söker som du sas lärt dig på vägen. Välkommen men den isf! TACK;
    Anna aon02003@yahoo.se

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)