torsdag 11 juni 2009

Köksträdgården

Jag har tillbringat de två senaste dagarna tillsammans med Philippe Plöninge i köksträdgården. Det är riktigt lyxigt att få privatlektioner av en av Sveriges mesta experter på grönsaker och köksväxter. Han har bland annat skrivit flera mycket bra böcker i ämnet (Den goda jorden och Het trädgård som jag hade hemma i hyllan har jag fått signerade!), och i senaste numret av Natur och Trädgård har han till exempel skrivit en lång artikel om mangold. Han kan massor och han pratar precis hela tiden, fransman som han är, så jag får hur mycket info som helst. Problemet är att mina händer är täckta med jord hela tiden, så jag kan inte anteckna. Jag får försöka memorera så gott det går istället. =) Det är svårt att fota också, men jag lovar att det kommer bild på Philippe snart.

Vi börjar på onsdagen med att skörda rotkörvel, Chaerophyllum bulbosum. Det är en växt som omnämndes redan av Linné i mitten på 1700-talet. Den sås på hösten och skördas omkring midsommar. Vi har fått ganska små rötter, de brukar oftast bli lite större. Man kan steka eller koka roten. Philippe har ätit den i omelett och påstår att det blir "Jättegott". (Samma sak uttryckte Tina Nordström, när hon var här i fjol...) Av en slump har Philippe upptäckt att de mår bäst av att växa i skugga, därför odlas de i de här sängarna som lätt kan täckas med skuggväv. När vi gödslat upp jorden planterar vi istället ut olika sorters pumpor här - 3 plantor i varje säng.

Klicka gärna upp bilderna så de blir större.

Sedan planterar vi förkultiverad isört, Mesembryanthemum crystallinum. Det är också en gammal grönsak som nästan fallit i glömska. Namnet har den fått av att den känns kall att hålla i. Den klarar både salt och hårda vindar, och är alltså lämplig att odla i kustområden. Som försvar mot saltet bildar den själv salt, och om den inte vattnas ordentligt under säsongen blir saltkoncentrationen så hög att växten nästan blir oätlig... Man kan nästan se saltkristallerna glittra i solen. Den kan användas i till exempel sallader eller i wok.

Här har vi planterat trädgårdsportlak till vänster och "härdig" basilika till höger.

Portlaken är lite kul - den är inte sådd utan den växer som ogräs runt om i köksträdgården, så jag har helt enkelt letat upp småplantor och flyttat hit dem.

Basilikan, som heter 'Yemenite', är inte lika känslig som vanlig basilika, utan den klarar ganska låga temperaturer. Faktiskt ända ner till ca 12 grader. Vanlig basilika vill ju helst ha minst 20 grader, så den här passar nog våra svenska somrar betydligt bättre...


Idag har vi gett oss på sängarna där det ska växa bladgrönsaker. De var täckta med ogräs, men det var ogräs av den snälla sorten, som mållor, spergel och andra som är stora och lätta att dra upp. Hela denna ytan rensades på ett par timmar. Sedan har jag grävt gångar mellan sängarna, byggt upp bäddarna och krattat dem jämna, och sedan sått bland annat spenat och sallat av olika sorter.

Philippe har förstås en historia att berätta om den nyazeeländska spenaten.
James Cook, som ju reste runt och upptäckte Nya Zeeland och Australien, hittade spenaten när de var i land, och tog med den som nödproviant. Jag vet inte om de faktiskt åt den ombord, men när de kom tillbaka till England blev några plantor planterade i Kew Gardens som prydnadsväxter. Först 50 år senare var det något ljushuvud som kom på att man kanske skulle testa om den gick att äta...

De bortersta sängarna är sådda och klara, sedan kommer en som är uppbyggd och redo för sådd, medan de två närmaste i bild ska få både grävda gångar och byggas upp i kanterna så de blir jämna och fina över hela ytan. I hörnet syns Philippes favoritredskap - den kan användas både till att rensa ogräs och kupa upp jord runt potatis och andra plantor. Tyvärr blev vi inte klara här idag som det var tänkt - vid lunch började det regna rejält, och det har inte slutat än....
Philippe är inte bara trevlig och kunnig - han håller också på att omvända mig (som bara vill omge mig med vackra blommor, buskar och träd) till grönsaksodlare. Jag har redan börjat fundera på lämplig plats för en köksträdgård hemma. =)

(Philippe - jag vet att du läser detta. Kommentera gärna! =) )



Måste bara visa ett foto på lindblommor i morgonsol...

1 kommentar:

  1. At first I thought these were your veggie gardens!! Wow... fabulous place and yes fine a good place in your garden to grow veggies... I grow veggies with flowers and even shrubs and it is good for pollination. Great Post!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)