onsdag 24 september 2008

Höstrusk och sommarvärme

Måndag morgon – riktig höst. Helgens fina väder lyser verkligen med sin frånvaro. Det är inte mer än 10 grader varmt och regnet hänger i luften. Skönt att det är innedag idag, tänker vi. Men hoppsan vad vi bedrar oss! Efter en ganska kort förmiddag med teori (= ogräs, hårdgjorda ytor mm) får vi knappt 30 min på oss att äta lunch (och det är väldigt kort tid med tanke på att vi är 34 st som delar på 5 microvågsugnar, och bara 2 toaletter – alla ska ju hinna både äta och gå på toa) innan vi ska vara på plats på ett bygge i Båstad. Platschefen där visar oss anläggningsritningar och hur de löser både plantering, gräsmatta och plattsättning praktiskt. Kul och intressant – det här kommer vi att lära oss mer om senare i höst. Eftersom det är mycket kuperat blir det en del diskussioner om hur de branta sluttningarna ska lösas. Men vi fryser allihop, och det duggregnar hela tiden…

Vidare till Laholm. De två milen gör att vi precis har fått upp värmen någorlunda när vi kommer fram till Laholms Stadspark. Landskapsarkitekt Peter Gaunitz har blivit engagerad för att göra om Stadsparken som legat i träda ett tag, och nu finns bl a både Savann och Woodland på plats.
Stefan Persson från parkförvaltningen visar oss runt i den nyanlagda parken, och berättar både om vilka problem de haft och vad som blivit riktigt lyckat. Det mest intressanta är väl den amerikanska savannen, där de planterat en del perenner men sått desto fler i 15 cm sand. De flesta är dessutom nya, amerikanska arter. Det finns också många träd och buskar, flertalet lite ovanliga. Man har gjort flera surjordsplanteringar, och en av dem är väldigt sur – dräneringen fungerar inte så det står vatten i den…
Eftersom de inte hade ogräsfri matjord i botten när de startade anläggningsarbetet måste det ha varit ett hiskeligt jobb att gå och rensa ogräs där hela sommaren. Men det är väldigt fint och väldigt annorlunda, och om ett par år när allt växt till sig kommer det att bli kanonfint! Vi ser fram emot att åka dit till våren igen och se hur allt utvecklat sig.

Tisdag: Nu är sommaren tillbaka - underbart! Vi har alla klätt oss varmt efter gårdagens frysupplevelse, men nu får vi klä av oss istället.
Vi har nu fått datum för vår första tenta (8/10) så nu börjar pluggandet på allvar! Första tentan gäller utemiljö och skötsel (av parkanläggningar o liknande), och behandlar ämnena Gräs (=gräsmattor), Träd, Buskar, Rabatter, Naturmark, Markbeläggning, Lekutrustning, Fast utrustning och Maskiner. Ca 260 faktaspäckade boksidor, en hel del anteckningar från lektionerna, och mycket av det vi jobbat med praktiskt. Så nu gäller det att lägga åtminstone några timmar varje kväll på att plugga – jag vill vara väl förberedd och inte slita med det här på nätterna sista veckan…
Provet i växtkännedom har vi fått tillbaka. Jag är helnöjd med 66,5 av 67 möjliga poäng, möjligtvis retar det mig att det halva poänget jag missade beror på att jag suddat ut det rätta svaret. På måndag är det dags för nästa prov – och då ska jag banne mig inte missa på sånt slarv!
Eftermiddagen idag ägnas åt morfologi, och vi får med oss hemuppgifter om växternas anatomi. Eftersom torsdagen och fredagen den här veckan är ägnade åt hemstudier men jag har tänkt jobba istället, måste jag alltså läsa in de 16 timmarna på kvällarna istället. Så det är tur att jag är ensam i veckorna numera – jag är inte mycket till sällskap!

Morgondagen ska ägnas åt "praktiskt arbete med hårdgjorda ytor på Norrviken" - jag misstänker starkt att vi kommer att kratta ogräs på gångarna. Men vad gör det - det ska ju bli fint väder! =)



************************
Kommentar i förra bloggen:


hallå där.... det låter som en spännande utbildning!!! TÄNK om man hade vart tio år yngre.. eller 20..'ss*.. Lycka till framöver..
Lottelis - 20:39 - 2008-09-23

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)