onsdag 1 oktober 2008

Plugg plugg plugg...

Nu har vi gått i skolan en hel månad. Börjar känna det som om vi kommit igång ordentligt. Rena veteranerna =)
Hösten har kommit på allvar, det är riktigt regnigt och ruggigt. Skönt att få sitta inne då…

Det har varit två späckade dagar med hortikultur. Vi börjar direkt måndag morgon med prov i växtkännedom, 21 nya växter plus att han smugglar in några gamla också så man inte ska glömma dem. Den här gången suddar jag inget. Dubbelkollar så det är stor bokstav på rätt ställe, ”fnuttar” där de ska vara runt sortnamn osv. Här ska minsann inte slarvas bort några poäng den här gången! Tror jag har alla rätt (hoppas…)

Sedan fortsätter vi med det mest elementära när det gäller växter – hur cellerna är uppbyggda! Det blir mycket ritande, många diskussioner om vakuoler, mitokondrier, plasmodesmata och en massa andra krångliga saker. Men Kristian, vår lärare, är väldigt pedagogisk och noggrann. Han förklarar om och om igen tills alla (tror) vi förstår, han ritar massor på tavlan och skriver upp alla stödord med förklaringar. Även om det är ett krångligt ämne kommer det att bli ganska lätt att plugga det, eftersom han är så tydlig. Jag sitter på kvällarna och renskriver anteckningarna, och tycks faktiskt begripa ett och annat…

Den här veckan har min grupp kökstjänst. Tack och lov har vi blivit indelade i geografiska grupper, så det är vi som samåker plus en till i vår grupp. Vi får åka en kvart tidigare på morgonen så vi hinner sätta på kaffe och starta diskmaskinen, men annars är det inte så betungande. Alla har ju egen mat med och diskar sina egna matlådor. Det värsta är att sätta på kaffe så det är klart tills vi tar rast, så därför måste man gå ifrån lektionen. Jobbigt - man vill ju inte missa nåt! Och vi har inga lektionstimmar med inplanerade raster som grundskolan, utan det blir bensträckare när någon ser ut att sitta och somna, så det kan bli när som helst… Den här veckan har vi blivit hemskickade för självstudier en timme för tidigt båda dagarna – han insåg väl att det var meningslöst att försöka trycka in mer information i våra trötta skallar.

Och det är mycket på gång nu.
På onsdag är det tenta på Skötsel av Utemiljö (dvs allt som gäller en parkanläggning - träd, lekplatser, gräsklippning, snöröjning mm mm mm). Det är jättesvårt, dels är den läraren inte riktigt lika pedagogisk som Kristian, så det är lite svårt att tyda anteckningarna. Dels har han gett oss 260 sidor i en bok som ska komma på tentan – ”men plugga inte in allt, använd sunt förnuft”. Det är jättesvårt att veta vad man ska plugga på! Jobbigt också med nya lärare, man vet inte riktigt var de lägger ribban. Jaja, det får gå som det går. Jag ska ägna helgen åt att läsa igenom allt så många gånger jag hinner – nåt ska väl fastna.

Sedan är det tenta på beskärning om tre veckor – och det har vi inte ens börjat med än!

Bara en månad kvar till retorikseminariet – tills dess ska vi ha valt ut ett ämne, skrivit ett tal som varar 7 min att läsa upp enligt alla konstens regler (vi har ett helt häfte med regler…), spelat upp det i gruppen för respons (och ändringar) och det ska sedan spelas in på video! Det känns väldigt pressande, vi har inte ens börjat än och tiden bara rinner iväg!

Dessutom har vi fått nya växter att ha prov på, nästa torsdag. Och så den här hortikulturen, där blir det tenta om ungefär en månad…
Och vi ska ut på LIA (dvs praktik) i februari och måste ordna platser i god tid innan. Vi ska praktisera på något företag som håller på med skötsel av inomhusträdgårdar – men det är minsann inte så lätt att hitta! Så det är också ett stressmoment…

Dumma jag har dessutom blivit timanställd på mitt gamla jobb. Så mina självstudiedagar tillbringade jag där både förra veckan och denna. Bra att tjäna pengar förstås, men tiden hade nog behövts till studierna. Vi till råga på allt har blivit lovade ett nytt projekt imorgon, som vi ska jobba med under hösten för inlämning innan jul.

Det bästa med den här utbildningen är ändå att teori varvas med praktik hela tiden. Vi har inte en enda hel vecka med bara innesittande, utan vi kommer ut väldigt mycket också. Det är så skönt, även om vädret inte alltid är det bästa.

Så imorgon blir det i alla fall lite avbrott i pluggandet - vi ska ägna dagen åt att plantera lökar och perenner inne på Norrviken. Det verkar som om det är läge att inviga det splitternya regnstället också =)


************************
Kommentar i förra bloggen:



ojojojvad ni hunnit med mycket!!! Och en månad har redan gått!! Helt otroligt. Glöm inte kameran....och ta nåra foton osså:)
Kram Helén
lamas - 22:08 - 2008-09-30


Jösses.. det går ju alldeles runt i huvet på mig bara du berättar om det... Hmm...jag som har funderat på KY-utbilding på Dingleskolan"Förvaltning och anläggning av utemiljö"...det är väl det närmaste trädgårdsmästare man kan bli här i närheten...men undrar jag om jag skulle fixa det...Har nog för mycket annat jag vill o måste kanske..
Tesa - 22:39 - 2008-09-30


Oj! Det var full rulle det! Men oh! vad kul och intressant det låter samtidigt! Lycka till !!
x - 05:30 - 2008-10-01


Kameranfinns med i väskan nästan varje dag, men det är sällan jag kommer ihåg att använda den... Ska skärpa mig! :-)
Helen
HelenJ - 20:10 - 2008-10-01

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)