söndag 12 oktober 2008

Äntligen slut på en låååång vecka…

Veckan inleddes ju bra med promenader i höstsol. Men sen …

Tisdag – ledarskapsutbildning.
Vi ägnar hela dagen åt att diskutera vad som kännetecknar en bra/dålig ledare samt teammedlemmar, hur ett team byggs upp, hur kommunikation kan gå riktigt fel eller bli mycket bra etc. En hel del praktiska övningar får oss medvetna om hur viktig en grupp är, att alla har något att bidra med. Och också hur en grupp kan bli riktigt dålig om inte ledaren fungerar. Lite av en aha-upplevelse – vi vet ju alla hur det egentligen bör vara, man ska bara plocka fram de egenskaperna hos sig själv. Anna som leder dagen är en bra förebild – lugn, trygg och säker. Vi ska ha några träffar till, och det känns redan bra. Jag kommer nog att kunna bli en bra ledare!

Onsdag är den fruktade dagen – tenta!
Förberedelserna är rigorösa – vi ska sitta med rejäla avstånd, ingen får ens öppna munnen (just detta undrar jag hur det ska fungera i just den här klassen, men hotet om ituriven tenta verkar bita), det finns två vakter som övervakar osv… Men när jag väl får papperen på bordet är det bara att skriva på. Faktum är att svaren rinner till så fort att handen och pennan inte hinner med – handstilen blir fruktansvärd. Fast jag inte skrivit såna här prov på 20 år eller så sitter de gamla takterna i – först skriver jag allt som poppar upp i huvudet i en rasande fart. Om svaret på en fråga inte dyker upp medan jag läser igenom den hoppar jag helt enkelt över den och går vidare. När jag tagit mig igenom alla frågorna går jag tillbaka till de två jag hoppade över och tänker igenom dem ordentligt. Den ena kommer jag på svaret till ganska snabbt, den andra vet jag faktiskt inte riktigt, men får ihop nånting som känns rätt bra ändå. Sedan börjar jag från början och läser igenom alla frågor och svar noggrant. Det är inte mycket som behöver rättas eller kompletteras, däremot snyggar jag till en del så det blir läsligt. Sedan är det bara att lämna in – sitter jag kvar längre kommer jag att börja ändra på det redan skrivna (och förmodligen ta bort det som är rätt). Så jag lämnar in som tredje man, efter knappt 45 min. Ganska nöjd med mig själv faktiskt.

Vi får ingen tidsgräns, men vår lärare Fredrik säger att det brukar ta ca 1 – 1,5 timme innan siste man är klar. Han får nog börja med tidsgränser nu – det tar över 2 timmar innan de sista tre lämnar in sina papper. Vi andra får tillbringa den tiden i rummet bredvid (matsalen) med att fika. Det är inte så lyckat – matsalen har en fruktansvärd akustik, och när det sitter 30 personer där ligger nog ljudnivån på 65 dB även om vi försöker vara tysta. Det måste vara väldigt störande för de stackarna som sitter och kämpar med sina prov…

Jag kommer snabbt på att jag skrivit ett fel – lökar ska planteras på tredubbelt djup och inte dubbelt som jag skrev! Men det var en 1-poängsfråga, jag överlever. Däremot visar det sig när vi sitter och pratar att 3-poängsfrågorna har vi svarat väldigt olika på. Alla svaren känns ganska logiska, så där har jag ingen aning om hur många poäng jag kommer att få. Mina (i mitt tycke) logiska svar kanske inte alls är vad läraren tänkt sig? Nåja, jag har varit väl förberedd och gjort mitt bästa i alla fall, och mer kan jag inte göra.

När alla är klara med tentan övergår vi till ämnet beskärning. Det här är något av det roligaste jag vet, och jag har läst mycket själv tidigare, så jag är faktiskt ganska väl insatt redan. Jag har koll på varför man beskär, hur viktigt det är med grenkragar, att inte ha ”rockhängare”, vilka tider på året man kan beskära, vilka grenar som är lämpliga att ta bort osv. Det är väldigt skönt med ett ämne som man inte behöver starta från 0 på.

Efter lunch får vi våra sekatörer och grensågar som vi beställt genom Norrviken. Vi ska ju använda dem nästa vecka när vi ska ut och beskära i parken. Återigen fungerar logistiken dåligt – eftersom var och en måste hämta ut sin sekatör själv, betala kontant, få kvitto och bockas av på listan, går det över en timme till absolut ingen nytta. Vi står ute i solen och pratar, eller surfar på nätet, eller halvsover, eller…. En av tjejerna blir så irriterad att hon åker hem. Det här kunde ju gjorts på förmiddagen när vi ändå satt och väntade på att alla skulle bli klara med tentan, så hade vi utnyttjat tiden så mycket bättre…. Sånt här händer tyvärr ganska ofta, jag är inte säker på om det beror på bristande kommunikation/planering mellan lärarna, eller helt enkelt för att utbildningen är så ny att rutiner inte hunnit sätta sig.

Till slut blir det i alla fall en timmes teori till innan vi slutar för dagen. Fredrik visar bilder på bra resp dålig beskärning. Det är inte klokt vad folk kan ta sig till med en sekatör! Det är faktiskt inte bara att ge sig till att börja såga och klippa, man måste veta varför man gör det också! Det vimlar av stympade träd i folks villaträdgårdar (och även andra platser), buskar som fått ”vaktmästarbeskärning”, grenkragar som kapats av så trädet kommer att ruttna och dö…. Det är sorgligt att se. Men lärorikt – det där ska i alla fall inte vi göra!

Torsdagen är en ren teoridag.
Vi går igenom vattentransporter i växterna (ett ämne som berör beskärningen ganska mycket), och även hormoner och tropismer. Det är inte bara vi människor som har hormoner som spökar i kroppen. Växthormoner används mycket i kommersiella syften för att få plantor att rota sig, växa mindre, växa mer osv… Tropismerna är intressanta – det är de som gör att växter söker sig mot ljuset, att de känner av föremål (klängväxter hittar klängen, köttätande växter slår igen om flugor), följer solens rörelser på himlen, slår ut på morgonen och sluter sig på kvällen och mycket mera.
Eftermiddagen ägnas åt den sexuella förökningen av växter – hur det egentligen fungerar med pollinering – ståndarslangar och fröämnen/fruktämnen, äggceller och sädesceller mm mm . Redan vid halv tre tycker Kristian att vi fått nog. Förmodligen ser vi ut som frågetecken allihop – det är så mycket information att ta in. Huvudet sprängvärker.... Men efter en god middag som sonen lagat och en rejäl runda med hunden börjar det släppa, och kvällen kan ägnas åt att läsa igenom anteckningar och de böcker vi har på litteraturlistan. Jag lyckas dessutom efter fjärde försöket få tag i en LIA-plats! Vi ska ju ut och praktisera i februari. Ämnet är skötsel av inomhusträdgårdar, och det är inte så lätt att hitta företag som dels jobbar med det, dels som är villiga att ta emot praktikanter. Men nu är det i alla fall klart – härligt! Jag ska praktisera på Grön Kontorsmiljö i Helsingborg. Det ska bli jättekul!


Fredag morgon – sista provet på perenner!
Den här gången är samtliga 60 växter vi har haft under hösten med på provet. Men det går bra, jag tror jag har alla rätt, och jag lusläser papperet innan jag lämnar in det så det inte är en missad stor bokstav eller något annat slarv nånstans.
Sen ger vi oss på markläran – och vi börjar från början, med jordskorpan, inlandsisen, mineraler och bergarter.
Mycket av det vi läser för Kristian (växtlära, marklära mm) känner man ju igen från biologin man läste i skolan en gång, men detta går mycket mer på djupet. Det är otroligt roligt och intressant! Men det blir bara halvdag idag eftersom han ska ta den andra klassen till Alnarp på eftermiddagen för att titta på växter.

Vi är några stycken som sätter oss i ett litet möte ang ekonomin. Vi ska ju till England på klassresa nästa år, och måste på ena eller andra sättet få in pengar till det. Vi har snart upptäckt att det inte fungerar att diskutera sånt i klassen – när 34 personer ska säga sitt tar det väldigt lång tid! Direkt demokrati är bra men opraktiskt. Så vi är 4-5 st som bestämmer oss för att helt enkelt diskutera ihop nåt bra, och sedan lägga fram det för klassen istället. Det funkar bra, på mindre än en timme har vi en hel hög konkreta förslag att lägga fram på klassrådet på tisdag!

När vi åker hem vid tvåtiden på fredagen konstaterar vi att det varit en låååång vecka – vi har lärt oss mycket (som vanligt) på många olika sätt….



************************
Kommentar i förra bloggen:





23:38 - 2008-10-11 - post comment
Vilken härlig utbildning......du verkar gå! Hade man varit yngre så... Som gammal "bonsaiist" är det här med beskärning något som jag tycker "vanliga" trädgårdsentusiaster inte verkar förstå någonting ett ljud av. Dom flesta skulle nog behöva utbildas ordentligt i det. Har du fått något svar på dina prover!? /Susie
Stjarnarve - 15:25 - 2008-10-11


Här har veckan gått i ett, tisdag och onsdag var jag på APT möte i Stockholm, suttit i möte resten av veckan :-S. Känner mig lite slut i huvudet... så attsäga.. Ha en underbar helg
Rosa - 15:26 - 2008-10-11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)