torsdag 2 oktober 2008

Utedag

Redan när vi åker ut till Båstad på morgonen regnar det rejält. Men vi har stövlar och sprillans nya regnkläder så det bekymrar oss inte nämnvärt. Vadå, lite väder måste vi ju tåla, vi som ska bli trädgårdsmästare! I ösregn, väl påbyltade, vandrar vi ut på Norrviken.

5 stationer ska det bli.
Ett gäng ska gå igenom komposten, sortera upp den i åldershögar, vända den och även gå igenom varmkomposten.
Ett gäng ska gräva upp och dela samtliga Echinacea (rudbeckior) i renässansträdgården. Till våren ska helt andra växter planteras där, så det ska rensas helt.
Två gäng planterar lökar i Mästarrabatterna som anlades i våras.
Ett gäng gör en skiss av köksträdgården inkl växthus. Vi ska planera, så och plantera ut så den är i full prakt i maj nästa år.
Och ett gäng ska ta sig längs huvudgången mellan Abelins väg och Barockträdgården och gräva upp och kasta 2/3 av de Astrantia (stjärnflocka) som står där. I de hål som blir ska Echinacean planteras, och det hela ska bli ”snyggt och smakfullt”…

Jaha, att gräva ner lökar är ingen utmaning för mig som petade ner 1000 st hemma i fjol, och ca 800 hittills i år. Komposten verkar inte jättekul, dessutom är de ett gäng på 6 pers som vandrar dit, fler kan man knappt vara. Och att gräva upp växter är heller ingen utmaning. Så jag hör till de få som ger sig på att sortera i rabatterna längs huvudgången. Först diskuterar vi länge innan vi börjar gräva – det här är ju något av det första besökarna ser när de kommer in till parken, så det här är verkligen skarpt läge! Hur ska vi få det snyggt? Problemet är att rabatterna (8 st i rad efter varandra, på båda sidorna om gången) inte är perfekta ens i utgångsläget. Astrantian växer lite hipp som happ, den har spritt sig en hel del. Vi får inte röra Acantus och Thalictrum (violruta) som står längst bak (oftast), och Stachys (lammöron) som är planterad i rad i framkanten har helt försvunnit på en del ställen. Dessutom följer det med en massa lökar upp när vi gräver! Vi har ingen aning om vad det är för lökar, vi försöker bara peta ner dem igen ungefär där vi hittar dem. Camilla är utsedd som ledare för den här gruppen, och hon har ett sjå, det är många beslut som ska fattas hela tiden ("Ska den här stå kvar?" "Ska vi dela denna?"). Efter en stund, när vi grävt upp halva första rabatten, kommer Joel åkande med hela vagnen bakom Ridern full med Echinaceaplantor! Redan! Så nu blir det problem. Solen har kommit fram och rötterna får inte torka, men vi har ju inte plats att gräva ner dem än… Lösningen blir att lägga dem på gräsmattan på andra sidan häcken i stora högar. Vi fortsätter gräva, men bara en liten stund senare kommer ett nytt lass! Panik! Det visar sig att de flesta i klassen, ca 15 st, står och gräver upp Echinacea som på ackord. Och vi är 5 st som ska dels gräva upp och möblera om, dels plantera. Omöjlig ekvation…
Men efter hand som dagen går löser sig det mesta. Vi äter i omgångar, ”mitt” gäng väntar med att äta tills en del av de andra kommit tillbaka från maten, för att vår station inte ska stå obemannad. Vi visar och förklarar och tycker sedan vi kan ta rast i lugn och ro. Men när vi kommer tillbaka är i stort sett hela klassen där – alla har blivit klara med sina stationer och därför gett sig på att gräva. Det är ju jättebra! Men det visar sig att alla har inte koll på det där med plantering. Jag blir väldigt förvånad, på en sån här utbildning förväntar man sig att folk har ett trädgårdsintresse i grunden, och att plantera en växt är väl ganska grundläggande? Men inte… så nu får vi börja riva upp en hel del av det våra kamrater nyss grävt ner… Plantorna har hamnat för tätt (3 st i samma hål), de står i fyrkant eller på rad, de står för grunt, de står för djupt, de ligger i princip löst i jorden eftersom man inte tryckt till runt plantan… Och ursprungsplanen att spara 1/3 av Astrantia och plantera Echinacea emellan har nog inte alla förstått, utan bitvis är det bara Astrantia, medan det på andra platser bara är Echinacea i långa rader….
Nåja, till slut blir vi i alla fall klara. Faktiskt i ganska god tid dessutom. Vädret bråkar med oss, mellan de häftiga skurarna skiner solen och det blir T-shirtvarmt. Så kläderna åker av och på och av och på. Men vi konstaterar i alla fall att regnställen håller tätt, både när man står och går, och när man ligger och kryper på alla fyra i rabatterna..

Dessutom får vi våra arbetskläder under dagen! Eller i alla fall jackorna, förhoppningsvis kommer byxorna på måndag. Så nu kan vi se ut som riktiga proffs (även om vi inte är det).



Detta var sista dagen den här veckan. Nu är det självstudier i två dagar, välbehövligt inför tentan på onsdag. Dessutom har vi fått ett projektarbete av Kristian; vi ska ta oss an de olika trädgårdarna och analysera dem, och sedan komma med förändringsförslag. Det ska bli jättekul! Men jag, jag ska jobba jag de här två dagarna – det blir varken plugg eller vila för mig...

************************
Kommentar i förra bloggen:

låter hårt men ändå roligt! I mitt nästa liv blir jag kanske också trädgårdsmästare! (Skämt) Tror inte på sånt... Men visst skulle det vara roligt.
Hälsn Mimi
mimi - 20:03 - 2008-10-01


Det är många somkommenterar att det verkar svårt, och jobbigt, och tufft. Och det är det ju i och för sig, men det är också så otroligt roligt, jag njuter hela tiden! Har inte ångrat en sekund att jag blev tvungen att säga upp mig från mitt fasta jobb för att börja plugga. Så är det någon som verkligen blir sugen på att börja plugga till trädgårdsmästare av min blogg så kan jag bara säga - gör det! :-)
Helen
HelenJ - 20:08 - 2008-10-01

trädgårdsmästare, ja om jag inte vore så gammal(60år) så skulle jag utbilda mej till det men jag har ju som tur är min kolonistuga där kan jag gräva å fixa så mycket jag vill
/maggan
PS: nu har jag läst bakåt i din blogg verkligen intressant läsning för en blomster tok som gillar Norrvikens trädgårdar slit bara inte ut dej med pluggande å jobb
Ändrad av
maggan den 2008-10-01 klockan 15:36
maggan - 21:22 - 2008-10-01


Hoppas inte... Hoppas inte... dina kursare hittar till din blogg får då kanske de häller jord i ditt fika. Ha, ha, de verkar inte hålla din standard :-)
Syrran - 13:14 - 2008-10-06

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)