tisdag 2 september 2008

Första skoldagen

Fast det var 20 år sen sist känns känslan så väl igen - första skoldagen. En hel massa människor som man aldrig träffat förr - och dem ska man umgås med väldigt tätt ihop de närmaste två åren. Hur ska det bli? Vilka kommer att bli mina vänner? Vilka kommer jag knappt att känna ens när de två åren gått? Man sneglar lite försynt och undrar lite över de olika typerna - det där ser ut att vara en plugghäst, där är nog en riktig flummare, varför är det så lite killar? Och så börjar lärarna presentera sig, fast de är nog lite nervösa de också även om de skämtar friskt. Och den skeva könsfördelningen (av 34 elever är 29 kvinnor) är skev även i lärarledet men på andra hållet. Framför oss står det 5 män och 2 kvinnor....

Men snart släpper spänningen, kanske främst för att vi blir tvingade att prata med varandra i små grupper. Inom nån timme har man hunnit prata med åtminstone 10 av de 34, så det ska väl inte behöva ta så lång tid att åtminstone lära sig namnen. Det visar sig att vi är 4 st som bor så pass nära att vi kan samåka - helt suveränt! De 9 milen (tor) behöver man nu alltså bara köra var fjärde vecka. Bra att få sällskap, bra för ekonomin, bra för att man snabbt kommer att lära känna dem.
Det är intressant att höra lite om folks bakgrund; vi kommer från alla möjliga olika yrken, samhällsgrupper, åldrar. En del jobbar ständigt i sin trädgård, andra har bara nån ynka liten balkong att pyssla på. Men det som driver oss allihop är det stora intresset för trädgårdsarbete.



Dagen avslutas med att vi bjuds på paj och sallad, och sen får vi prova skyddsskor med stålhätta. Det är ju inte det lättaste när man är barfota... Jag väljer ett par som är lite för stora - min vanliga storlek verkar passa perfekt men jag kommer ju att behöva tjocka strumpor i till vintern. Redan nästa vecka behöver vi skorna, för då ska vi börja jobba med maskiner. Snart ska vi även få övrig skyddsutrustning.
Med oss hem får vi massor med information som ska läsas igenom, så nu är kvällen räddad. Vi får också en del läroböcker - känner jag mig själv rätt kommer jag att sträckläsa dem i natt....

Det här kommer att bli så kul!






************************
Kommentar i förra bloggen:


Vad spännande! Välkommen hit till bloggen också!
/Anette
Mammanette - 19:48 - 2008-09-01


Välkommen hit! Vilken lycka att få läsa till trädgårdsmästare. Jag tittade på den utbildningen men tyckta avståndet var lite väl långt för att pendla. Känslan av första skoldagen, pirr i magen och den där oron över kurskamraterna kände jag också idag. Men det är nog som det ska och efter några timmar kändes det lite lättare. Jag ser fram emot att få följa dig här. Ha det gott
/ gittan
gittan - 20:10 - 2008-09-01 -


Välkommen Jag vet hur det känns, för några år sedan tog jag mitt gymnasie kompetens. Det kändes som att gå i skolan igen :-S. Pirrit i början men efter tag finner man några som man trivs riktigt bra med. En del ahr jag fortfarande kontakt med.
Rosa - 20:21 - 2008-09-01


Vad kuuul att du har börjat blogga! Välkommen hit! Så roligt att få följa dig nu när du börjat skolan. Lycka till med allt! Kram!
/ Irene
IreneL - 20:38 - 2008-09-01


Välkommen hit till bloggen, och lycka till med utbildningen. Trädgårdsmästaryrket är nog ett stimulerande och omväxlande yrke, att få jobba med sin hobby! Kul!
Hederahelix - 20:40 - 2008-09-01


Väkommen med i trädgårdsbloggen! Bara trevligt att studera i vuxen ålder, det har jag också gjort och har enbart positiva erfarenheter. Lycka till med de två åren!
/ Bea
Lavendel - 20:48 - 2008-09-01


Härligt......att vara i"lära känna fasen"....då alla är trevliga och glada....sen kommer ju "konfliktfasen"....hihi!! Kul att plugga till trädgårdsmästare!
//helén
lamas - 21:02 - 2008-09-01


Jag läste självförra året KY- Gradencenter utbildning i Osby. Fördelningen män/kvinnor var hemsk , vi hade bara 2 killar och en av dem var homosexuell och den andra var ständigt sjuk och så var alla manliga lärare!Lycka till!
Maria
Ändrad av Mariaberg den 2008-09-01 klockan 15:07
Mariaberg - 21:06 - 2008-09-01


Tack alla för glada tillrop :D- det här är mitt första försök att blogga. Får se hur det blir :-) Skolan ska bli så himla kul o spännande - lovar att försöka hålla den här bloggen igång!
HelenJ - 21:18 - 2008-09-01


Vad kul det låter. Att få börja i skolan och lära sig om det man tycker allra mest om :)) Ska följa din blogg med spänning! -Anna-
myrilla - 21:19 - 2008-09-01

Välkommen och lycka till, ska bli spännande att följa din blogg, kanske kan man lära sej något också
/ Ylva
ylvahi - 20:33 - 2008-09-02


Full of life Oerhört skönt att läsa en positiv blogg om en människas passion.. Önskar dig all lycka till och jag vet var jag skall vända mig när jag behöver få min ev. trädgård fixad.. Du är saknad då din \"brutala\" insikt behövdes på jobbet.
********************************
Min "brutala" insikt vänder sig numera endast mot träd och buskar som ska beskäras. :-) Men kul att höra att ni saknar mig på jobbet. Vi ses nog till jul!
/ Helen
Ändrad av HelenJ den 2008-10-21 klockan 16:13
Frederick - 22:09 - 2008-10-21

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)