torsdag 16 april 2009

Mmmmmm .... som i magnolia och musöron – och Malmberg



Två långa teoridagar är äntligen slut. Vi har ägnat oss åt att försöka förstå Anbudsgivning och marknadsföring av entreprenadarbeten och Kalkylering och prissättning av entreprenadarbeten. Hur räknar man på en entreprenad utan att räkna bort sig? Vad kostar det att köra en gräsklippare? Vad kostar det att rensa ogräs, tömma soptunnor mm?
Claes-Anders Malmberg (som också bloggar här, om än inte så ofta...) från Acama Konsult AB är visserligen en bra föreläsare med intressant röst, lustiga ansikstuttryck och lite roliga anekdoter här och var – men ämnet är helt enkelt lite för tungt. Åtminstone en dag när solen skiner...





Han har full förståelse för det och låter oss göra diverse grupparbeten – ute i gräset! En hel del matnyttigt har jag iaf snappat, och om inte annat så har jag lite förkunskaper den dagen det blir aktuellt för mig. Om det nu nånsin blir det. Offentlig upphandling verkar helt enkelt för jobbigt för att man ska vilja ge sig in i det….





Så fort jag får en chans smiter jag ut i parken. Jag har nämligen upptäckt att….









Praktmagnoliorna blommar! Den lilla vita (vet ej sorten tyvärr) är nästan helt utslagen, och de stora rosa är på god väg. Jag lovar fler foton nästa vecka – då kommer det att vara helt underbart i magnolialunden!







Inte bara magnoliorna är på gång – den här björken har välutvecklade musöron. Dags att klippa rosorna alltså...



Igår var förresten sista ansökningsdagen för de som söker till den här utbildningen. Fredrik meddelade att det kommit in ungefär 100 ansökningar, men de räknar med att det kommer en drös till med posten idag. Himla kul! Jag hoppas verkligen att de jag känner som har sökt (t ex
Gittan, Ninniwahr m fl) verkligen kommer in också!



************************
Kommentar i förra bloggen:



Ja det verkar vara lite tungt ämne. Vilken tur att ni fick vara ute en del. Underbara bilder på underbara magnolior!! Ha en skön dag!
/ Irene
IreneL - 07:38 - 2009-04-16


Härliga magnolior!Skönt i alla fall att ni fick sitta ute i det gröna.
/Mimi
mimi - 07:45 - 2009-04-16


Underbara......magnolior! Speciellt den lilla vita..! blogg.dalang.se
andré - 07:47 - 2009-04-16


Kul att lära sig om sånt som man vet så lite av. Oavsett om det är stora o tunga bitar, så kommer du ju ha supernytta av dem sen. Förstår att du smiter ut i parkerna....hihi....när du hittar såna stilleben att fota:)
//Helén
lamas - 08:05 - 2009-04-16


De är ju...såå vackra magnoliorna:) Tror nästan jag måste skaffa mig en:)
Marie.
citronella - 10:11 - 2009-04-16


Mmm...Som i Magnolia, ja. Så härliga knoppar. Tungt att sitta i skolbänken när solen skiner. Klart bättre ute i gröngräset.
/Mia
knatten - 10:18 - 2009-04-16


Ljuva bilder.....såg idag på jobbet att det hänt väldigt mycket de sista 48 timmarna, bl a så har björkens blad blivit riktigt gröna så jag får nog ta tag i mina små rosor till helgen :) Tungt ämne - det håller jag med om :) Men det fixar du :) Ha det gott, kramen 8`)
lotza - 12:52 - 2009-04-16


Nästan omöjligt måste det vara att lämna anbud, visst måste man väl ta till lite extra för att vara på den säkra sidan. Min erfarenhet är att ha folk man kan lita på och betala per timma. Är Norrviken öppet nu? Va kul med en vän!
/Ola
Ola - 20:25 - 2009-04-16


Svårt med plugg i vårsolenVisst är det så att man hellre vill ut i vårsolen och till trädgårdsarbetet istället för att plugga. I går gjorde jag en tenta i företagsekonomi så jag känner igen mig i det här med kalkylering med mera. Vilka vackra magnoligaknoppar, det är bara att njuta. Ann
ann - 21:54 - 2009-04-16


En Magnolialund lät......ju inte så dumt, tyvärr har vi alldeles för hög kalkhalt i jorden för det. Men....en liten Magnolia soulangiana (praktmagnolia - med vitrosa blommor) har jag iaf placerat i en skyddad rabatt där jag bytt ut jorden till rhododendronjord. Den har börjat växa lite, så jag hoppas att den snart får blomknopp också!
/Susie
Stjarnarve - 08:39 - 2009-04-19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)