torsdag 9 april 2009

Hasselslanor och vårkänslor

Minns ni hasselslanorna vi skar igår? Vi har jobbat med dem hela dan i det underbara varma vårvädret (jackan åkte av direkt på morgonen!).




Våra små lotter, som ju ska bli sommarrabatter, ska avdelas med flätade hasselslanor. Det är dags att mäta upp dem exakt, så vi vet vad vi har att röra oss med i yta var och en.




Det gäller att hålla tungan rätt i mun när det ska mätas upp...



... och när man ska slå med släggan...
Kompisen vill INTE lägga fingrarna emellan!



....och när man sedan ska fläta...



Resultatet - min lilla lott är nu avdelad och klar! Visst gör det sig snyggt med det lilla halmtäckta huset i bakgrunden?


Vi tyckte allihop att det här var skitkul! Ska vi slå vad om att det kommer att tillverkas en hel del staket hemma hos mina klasskompisar nu i påskhelgen?


Några av hyresgästerna i Barockträdgårdens dammar. Någon sorts ödlor (vattensalamandrar?) och inte bara det - ni ser väl vad de här "molnen" är för något?



Grodor med vårkänslor! Vi får hoppas att honan i botten av högen överlever uppvaktningen....




************************
Kommentar i förra bloggen:




Nu blev jag sugen,,kanske något jag kan ha runt min rabatt,,i kanten?+måste prova,,men det får bli efter påsk ,,pga nu ska här firas påsk md släkt och vänner ha en god glad påsk=)
Önskar Monica på Pepparbacken
**************************************************************
Det var lättare än vi trodde! Det viktiga är storleken på det man flätar med - det får inte vara för stort och inte för smått...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-10 klockan 09:32
Jakob - 21:17 - 2009-04-09


Det blev riktigt snyggt med de små staketen. Visst är det härligt med allt liv i dammarna redan. Här har grodorna inte ens startat än. Salamandrar tror jag inte ens vi har här. Glad Påsk!
Christer.
**************************************************************
Ja, det var en överraskning att se allt livet i dammarna - det var verkligen fullt hålligång! Jag tror aldrig jag någonsin kommit så nära lekande grodor förr (säger man så?). Och de var så många, och nästan helt orädda (hade väl annat att tänka på =) )
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-10 klockan 09:34
Christer - 21:56 - 2009-04-09


Vilka fina staket det blev. Ja vädret idag kan man inte klaga på nu hoppas vi bara på mera. Glad Påsk! **************************************************************
Det var en ren njutning att jobba i det fina vädret! Kul med besökarna som stannade och beundrade våra verk också... Glad Påsk själv!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-10 klockan 09:35
cmplovina - 22:43 - 2009-04-09


Jättefina små......staketavgränsningar ni gjort. Får alla elever en bit av rabatten att ta hand om, eller......? I det "lilla halmstäckta huset" har jag 1989 varit med om att arrangera en av dom första bonsaiutställningarna i Sverige. Sv.Bonsaisällskapet hade årsmöte och utställning på Norrviken och då flög jag och två vänninor ner (jag som är flygrädd) och sen bodde vi i en svit på nått jättefint ställe mitt inne i Båstad. Vi tre hyrde en liten bil och så körde jag omkring och kollade in naturen, bl.a. Hovs Hallar naturligtvis. Det här var i september så det var inga turister någonstans, men vi hade kanonfint väder och det var på grund av den här upplevelsen som gubben och jag åkte dit förra sommaren. Tyvärr visade det sig vara fel tid på året!
/Susie
**************************************************************
Ja, det ska ju bli 32 sinsemellan helt olika sommarblomsplanteringar där... Som jag sagt förut - jag tycker definitivt att du ska komma till Norrviken den här sommaren igen - mycket av det du tyckte var dåligt i fjol har blivit bättre. Och nu finns ju vi där och håller i det hela! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-10 klockan 09:37
Stjarnarve - 08:53 - 2009-04-10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)