lördag 4 april 2009

Föreläsningar - det finns bra och det finns dåliga



"Idag är bästa dagen i mitt liv!"
Så uttyckte Mattias vad vi väl alla ungefär tänkte efter heldagsföreläsningen med
Mona Holmberg i torsdags. Ja, det var definitivt en av de bästa och mest inspirerande föreläsningarna jag har varit på. Jag var så tagen att jag nästan glömde fota - och dessutom missade att blixten inte gick på! Jaja, hoppas ni kan se nåt ändå...
Mona har jobbat ca 20 år på Göteborgs Botan, framför allt med perenner och sommarblommor, och därefter varit egen i över 10 år. Hon har ansvarat för massor med sommarblomsplanteringar runt om i Sverige under åren. Hon föreläser även på KY-utbildningen i Enköping och hantverksskolan Dacapo i Mariestad. Och i torsdags kom hon alltså till oss i Båstad.



Först fick vi se ett antal diabilder på olika planteringar, och förutom att berätta vad som var bra resp dåligt på bilden, fick vi också veta namnen på växterna. Mycket bra, eftersom vi inte har växtkunskap på sommarblommor förrän till hösten. Vi fick också tips om hur man designar, var man köper växter, hur man gödslar, hur man räddar en rabatt med näringsbrist (både akut och långsiktigt). Många av bilderna var ur hennes bok "
Nordiskt ljus och italiensk hetta". Tyvärr går inte den att få tag på i handeln längre. Men hon hade med ett ex som hon skänkte till klassen, vi får slåss om att bläddra i den.


Efter lunch var det lite frågestund, där Mona svarade på våra funderingar ang våra sommarrabatter. Det var nog ganska många av oss som suckade och rev våra skisser mitt itu - mer än en gång under dagen. Föreläsningen avslutades med att hon visade precis hur man ritar en rabatt.
Det hela var otroligt inspirerande och mycket lärorikt, och även om jag hörde till dem som fick tänka om har jag fortfarande kvar mitt tema "Fjärilsdröm" - det är bara mer sofistikerat nu.



Onsdagens Starta-eget kurs i Lund var raka motsatsen. Det var iofs bra tänkt, att samla 6 olika myndigheter som informerade om vad man behöver tänka på när man ska starta eget. Men dels var det en lokal som helt saknade ventilation, så efter två timmar la min hjärna av, dels fick Skatteverkets 2-timmars genomgång av momsredovisning de flesta på knä... Jag ska iaf skaffa mig ett F-skattebevis i sommar så jag kan börja jobba vitt med skötseluppdrag, men att driva firma på heltid vet jag inte om jag kommer att göra än på några år.


Men vi tog en tur på stan och tränade bland annat lite på barkvistar i solskenet. Första riktigt varma dagen - den måste man ju bara njuta av!


Är man i Lund måste man ju bara in hit - men uj så dyrt det var! Jag kom ut tomhänt trots att det fanns massor med spännande saker här. Jag har aldrig sett så många fröer på en gång tror jag - inte ens på Älvsjömässan...


Almarna i Lundagård har fallit för almsjukan, och istället ersätts de av avenbok. Men är lundaborna särskilt begivna på vandalism? De nya träden har nämligen inte bara fått det vanliga stödet - de är dessutom inhägnade med nästan 2 meter höga staket allihop.


Fredagen började med barkvisttenta. Kristian hade lagt ut ett antal kvistar på gården utanför och så fick vi gå runt och titta på dem och skriva vad de var. Naturligtvis både vetenskapligt och svenskt namn, i vissa fall även sort. Men den luringen hade lagt ut 23 kvistar fast vi bara hade tränat på 22. Jag såg att det var druvfläder (vi har pratat en del om skillnaden giftig druvfläder kontra vanlig fläder som man gör saft av), men jag hade ingen aning om det vetenskapliga namnet. Nåja, nu lär jag aldrig glömma att druvfläder heter Sambucus racemosa.
Förresten, det är enkelt att se skillnaden om man knipsar av en gren. Vanlig fläder har ljus märg, medan druvflädern har brun märg. Man ser det också på att vanlig fläder har svarta bär och platta vita blommor. Den giftiga druvflädern har röda bär och gulgröna blommor. Ät den inte! Den framkallar slöhet, kräkningar och feber. Se mer info
här.


På eftermiddagen hade vi bestämt oss för att röja i Kryddträdgården. Men det var så varmt, och vi hade så trevligt sällskap, att det faktiskt inte blev så mycket gjort. Det var ju ändå fredag eftermiddag...



Den här killen var väldigt sällskaplig.Trodde han kanske att vi skulle bjuda på nåt gott?




Ser ni kompisen? Här kommer en närbild....



Klart man inte kan jobba när man inte får ha redskapen ifred!



************************
Kommentar i förra bloggen:




Är fåglarna ovanligt sällskapliga i år? Jag har en Koltrast som är väldigt närgången i trädgården, fast riktigt såå nära har hon inte varit =) Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik tittar jag gärna in i när jag är i stan, men handlar ytterst sällan pga deras priser. Trista föreläsningar finns det tyvärr gott om, åtminstone på Högskolan. Undrar om de inte märker .... hur uttråkade folk blir? Ha en fin söndag
/ gittan **************************************************************
Jag har också en koltrast hemma som är så närgången att jag snubblar på den ibland =). Jobbar man på Skatteverket måste man vara van vid att folk tappar intresset...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-05 klockan 09:35
gittan - 20:03 - 2009-04-04


Trevlig läsning :) Roligt med bra föreläsning men om man skall göra som proffsen gör, får man ju aldrig till en rabatt hemma :) Men lite tips och lärdom, här och där så får vi lekmän/kvinnor, göra så gott vi kan. Är det en Rödhake? Jag har en kompis här hos mig med - så söt!!! Tack för trevlig läsning, kram =)
**************************************************************
Nej, men iaf den här sommarrabatten behövde vi proffstips till - hur ska vi annars klara att fylla en yta på 18 kvm med en budget på 450 kr? Rödhakarna här på Norrviken är ganska orädda, men den här killen gick ett steg längre =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-05 klockan 09:37
lotza - 20:28 - 2009-04-04


Händelserikt Många intressanta saker ni får vara med om. En rolig utbildning med andra ord. Jag brukar också gå till Lillafiskaregatan när jag kommer till Lund. Där finns mycket roligt.
/Ninni
**************************************************************
Ja, här händer det alltid nåt! Och är det inte inplanerat av kursledningen hittar vi på saker själva =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-05 klockan 09:39
ninniwahr - 23:41 - 2009-04-04


Nä...inte kan man störa en sån fin kompis! Rödhaken är min favorit bland småfåglarna men den absoluta favoriten är tranan! Ett sträck for över mig i morse på väg norrut, säkert ett trettiotal. Mäktigt! Hoppas resten av föredragen är bättre... men hur gör man ett kul inlägg om skatter? Verkar lättare om man pratar om blom o blader.... Ha dé fortsatt gôtt i solen
NinaVästerplana
**************************************************************
Vi har alltid intressanta föreläsningar. Det vi var på i Lund var inte i skolans regi, utan riktade sig mer mot allmänheten. Men Monas var iaf den bästa vi haft hittills!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-05 klockan 09:40
ninah - 00:12 - 2009-04-05


J
ag läste en bok om en trädgårdsmästare och hans rödhake! Hoppas du fick fint i trädgården - vi får helt enkelt ses en annan gång. Det blev kanske en gång i trädgården... Jo, det finns bra och dåliga föreläsare. jag har haft hennes bok i min hand.
/MB
**************************************************************
Jag måste försöka få fatt i boken på nåt antikvariat eller loppis. För den är jättefin!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-05 klockan 09:41
Mariaberg - 04:36 - 2009-04-05


Lika intressant som vanligt..suger åt mig som en svamp.. Vilken härlig bild på skråpet...vilken sort är det? Jag fick se att min brokbladiga variant..har glömt vad den heter..ska till att sätta knopp i är...spännande!!
**************************************************************
Jag tror inte det är någon sort utan bara en vanlig pestskråp, Petasites hybridus. Jag ska kolla på måndag... De är vackra nu när de är små, men när de vuxit till sig framåt sommaren tar de över allting! Hela Tors Park vimlar av dem. Som tur är konkurrerar de inte bort träden iaf =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-05 klockan 09:46
Tesa - 08:22 - 2009-04-05


Det där med......vanlig fläder och druvfläder är ganska konstigt. Det verkar inte som gemene man har en aning om att den senare är giftig. När jag bodde i Stockholm och hade båda delarna förekom det att "folk" som skulle få plocka fläderbär frågade om dom fick ta dom röda också!
/Susie
**************************************************************
Nej, det har jag också märkt. Men de är väldigt lätta att skilja åt - om man bara vet om det...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-04-05 klockan 12:32
Stjarnarve - 09:57 - 2009-04-05

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)