lördag 20 mars 2010

Den stora dagen - Projektredovisningen

 Alla bilder i det här inlägget är tagna med Christin Marcelius' kamera. Vi har turats om att hålla i den. (Min egen har befunnit sig på Nikons serviceavdelning i en månad nu...)



Äntligen är den här, den stora dagen som vi jobbat nästan dag och natt mot de senaste sex veckorna. Vårt projektarbete ska redovisas i Hörsalen i Ängelholm, och vår lärare har bjudit in boende i områdena, diverse tidningar (och Sydnytt!), allmänheten och alla möjliga andra man kan tänka sig. Nu pågår de sista hektiska förberedelserna innan publiken väller in....



Samtliga ritningar och övriga intressanta dokument är uppsatta till beskådan på väggarna runt om i lokalen. Här är det vårt projekt, kvarteret Mars, som visas. Vi har valt att visa karaktärsplan, den ursprungliga ritningen, markplan, planteringsplaner och färgcollage över växterna för att man ska få en känsla av hur planteringarna ska bli.

Maria Arborgh, en av våra duktiga mentorer, berättade lite om projektet. Vi är väldigt glada för att hon var med oss genom hela resan - som synes fanns det inga garantier för att hon faktiskt skulle kunna vara med idag.... Fredrik Thomée, vår lärare och ansvarig för hela projektet, står redo i bakgrunden.


Våra fem minuter i rampljuset. Jag håller i micken, Åsa förbereder sig för att läsa en egenkomponerad dikt. Detta var vår absolut största presentation genom hela utbildningen - och den jag var minst påläst inför. Talet skrev jag så sent som kvällen innan och hade väl knappast hunnit lära mig det på den korta tiden, men när jag väl gick upp på scenen pratade jag helt fritt utan att bry mig om vad jag skrivit. Jag har ju levt med det här projektet dygnet runt i sex veckor, så jag kunde verkligen ämnet. =) Och jag var inte ett enda dugg nervös. Retoriklektionerna har verkligen gjort nytta!


Vårt tema var "Välkommen hem", och vi spelade mycket på hemkänsla med kaffedoft, fågelsång, gemenskap och umgänge. Därav kaffebordet i fokus =)


Efter den korta presentationen på scenen gick vi till våra respektive utställningar och förklarade mer ingående för de intresserade hur vi hade tänkt oss. Här är det Camilla som pratar sig varm inför Ängelholmshems VD Benth Jensen (th) och Conny Nilsson, ansvarig för fastighetsskötseln på Ängelholmshem, medan Karin är redo att rycka in om något behöver förtydligas.....


Maria Arborgh och Camilla Thomée, våra två viktigaste inspiratörer under resans gång. Tack - ni båda gav oss väldigt mycket!



Dags för den obligatoriska gruppbilden. Det är inte alltid så lätt att samla alla på en bild - eller att få dem att se bra ut. Särskilt jag ser som vanligt lökig ut på alla bilder. Det finns en anledning till att jag om möjligt hellre befinner mig bakom kameran. =)

Det känns som om det är läge att presentera vår klass, för första gången sedan jag började blogga om utbildningen för 18 månader sedan....

Här är gänget som jobbat med kvarteret Mars - "Välkommen hem".
Georg, Christel, Åsa, Anders, Helen, Sara R.

 Kvarteret Majblomman - "365"
Ewa, Martina, Annette, Jenny, Eva och Susanne.

Kvarteret Nyckelpigan
Jessica, Diana, Lisa, Andrea och Louise

 Serviceboendet Willan
Maja, Linda, Christin, Therese, Kicki och Sara L.

Kvarteret Gördelmakaren - "Kvarteret Södern"
Karin, Lotta, Camilla, Joel och Mattias. På bilden saknas Anna-Stina och Anne-Lie (de minglade väl just då..)
 

Det här gänget uttrycker precis vad vi nog alla kände idag: sex veckors stenhårt slit är äntligen över - och resultatet blev verkligen bra!


Idag kändes det faktiskt som en avslutning, för på måndag går vi alla ut på en sexveckors LIA-period. Sedan är det bara två korta veckor kvar på utbildningen innan examen i maj. Det är mycket blandade känslor inför det. Skål, Linda och Maja!



Läs gärna artikeln om vår redovisning i hd.se.

2 kommentarer:

  1. Nu är snart denna etappen i era liv över och nya spännande utmaningar står för dörren. Man upphör aldrig att lära sig nytt men det är skönt att ha sin grundutbildning klar, eller hur?
    Fina projekt ni gjort allesammans.
    Många lycka till i arbetslivet
    c-a

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev.... O bra artikel i tidningen.
    Hoppas nu att det blir verklighet av projekten också! I Lidköping har trädgårdsföreningen fått ta hand om en innergård vid ett av stadens äldreboenden. Där håller de på o skapar en Sinnenas trädgård. De tar en bit i taget o har fått till flera sköna sittplatser med doft o fägring.
    Hoppas som sagt att detta är verklighet om nåt år eller två.
    Ha´t himla gôrgôtt
    Nina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)