tisdag 29 september 2009

England - första dagen

Vinterträdgården, Hillier Gardens

Kl 02.15 kommer ett sms: "Jag är vaken". Jag hade avtalat med Åsa om att ringa och väcka henne när jag gick upp, men hon hann alltså före. Lika bra att gå upp...
Vi är på väg till England och några av deras underbara trädgårdar med klassen. Det är kul att resa, men fy för de tidiga morgnarna och all väntan. =(
Kl 03.00 ger vi oss iväg allihop, min pappa har varit hygglig nog att köra oss till Helsingborg och färjorna. Lite fnittriga och väldigt trötta är vi... Entrén till färjeläget har inte öppnat så dags på morgonen, så vi får knalla ombord via bildäck. Det är ganska tomt på båten, bara några chaufförer och morgonpigga pendlare är med på båten. Vi har gott om tid att ta oss till tåget, som avgår 04.35. Öresundstågen är fräscha och framför allt - de är aldrig sena! Så 05.35 är vi framme på Kastrup.
Planet går inte förrän 07.20 så det känns som om vi har massor med tid, men i incheckningen krånglar det. Vår enkla biljettlösa gruppresa var visst inte fullt så enkel. Inte nog med diverse krångel med att få boarding card, det visar sig också att den som bokat biljetterna nog varit lite trött. Vi har en tjej i klassen som heter Goodman i efternamn, och en kille som heter Georg i förnamn. De har inget med varann att göra, men hon får sin biljett i namnet Georg Goodman. Eftersom de är lite kinkiga med sånt blir det en väldig röra när inte det namnet stämmer med passet. Nå, till slut löser det sig och hon får åka med. Nu kommer nästa problem - passagerarlistorna stämmer inte. Planet blir nästan en kvart försenat eftersom de går igenom varenda passagerare ombord - Georg Goodman saknas ju....
Flygresan går annars bra, vi är utspridda i planet vilket är bra för då kan man sitta och dåsa utan att känna sig oartig. =) Men när vi kommer till Gatwick är Saras väska borta. Vi väntar och väntar men den dyker inte upp. Det blir till att trava iväg för att reklamera den, så där går ytterligare en massa tid.

Dammen, Hillier Gardens

Vi blir hämtade av Dee, som kör en liten buss med 30 platser. Perfekt! Första stoppet är Hillier Gardens, ungefär 2 timmars resa från Gatwick. Vi försöker sova i bussen, men det går inte så bra... Här finns Englands största arboretum, men eftersom vi börjar med att äta och sedan fattas en timme pga allt reskrånglet blir tiden här alldeles för kort för att hinna se allt man skulle vilja.

Klassen samlad framför några stora depåodlade träd i prisklassen 3000 pund

Alldeles för snart är det dags att åka vidare till Hillier Nursery, Englands största plantskola. Jag kommer att presentera alla olika trädgårdar vi besöker i egna inlägg framöver när jag har gott om tid...

Mark Hillier, ättling i rakt nedstigande led sedan Hillier Nursery startades 1864 och idag plantskolans ägare

Vidare till Bournemouth vid den södra kusten. Mattias tar på sig rollen som lekledare och delar ut en quiz i bussen. Det är väldigt blandade frågor, från omöjliga till knasiga. Undras om nån får alla rätt....

I Bournemouth ligger Compton Acres, en helt fantastisk trädgård. Här hade jag velat ha längre tid, och framför allt vara klarare i huvudet. Jag orkar helt enkelt inte ta till mig allt det vackra. Men jag fotar massor, så jag får väl njuta av fotona sedan. Till slut är vi alla samlade över en öl - resans första. Men knappast sista....

Japanska trädgården, Compton Acres

Vi sticker inom Tesco och handlar frukt och dricka innan vi till slut hamnar på ett vandrarhem där vi ska tillbringa natten. Det är ett radhus byggt på engelskt vis - smalt och högt. Massor med trappor att springa i men man kan knappt vända sig med en resväska i handen... Vi knallar iväg till en italiensk restaurang och äter middag och sedan längtar vi allihop efter sängen. Det har varit en otroligt lång dag! Stegräknaren jag satte på mig när vi kom till Hillier Gardens visar på ca 9500 steg, så då är inte allt springande på flygplatser och tågstationer inräknade...
Sängen är sååå skön och vi sover gott i närmare 9 timmar. Sedan är vi redo för en ny dag!

Italienska trädgården, Compton Acres

Fler bilder från Hillier Gardens finns här.