torsdag 17 september 2009

Dammen - fortsättning


När alla avsatser är utgrävda täcker vi hela ytan med ett tjockt lager stenmjöl, och rakar ut det så det blir alldeles jämnt och slätt.



 Sedan är det dags för duken. Vi börjar med att lägga ut en fiberduk (en geotextil som används för att separera olika fraktioner). Man får vara noga när man skarvar så den verkligen täcker allt, ända in i varje litet hörn. Sedan dubbelkollar vi så det inte kommit ner grus eller småsten, som kan hamna under gummiduken och skava.

Sedan är det dags för gummiduken, och den är verkligen tung! Vi är tre st som försöker lyfta den av släpet, och det är knappt det går. Ja, den är ju 16 x 6 meter i ett stycke, så det är kanske inte så konstigt...
På något vis lyckas vi i alla fall dra den över dammen och sedan mata på så den följer avsatserna. Både fiberduken och gummiduken ska ligga över sargen, och hänga ner ca 30 cm på andra sidan.

Det är väldigt noga att vecken blir så få och små som möjligt. Annars kommer de att synas när man är klar.


Därefter är det dags för ett lager fiberduk till. Detta för att skydda gummiduken mot ev skador från stenar och annat som läggs i dammen.
Man skär sedan rent dukarna och tar bort spillet, därefter fyller man på jord så det blir rejält packat mot sargen. Dammduken kommer alltså att från sargen gå rakt ner i marken ca 30 cm på utsidan av dammen. Detta kallas vertikalspärr och är till för att hindra att vattnet i dammen sugs upp av den omkringliggande jorden. Onödigt att tömma dammen för att istället få en sumpmark runt om...
Detta kan jag inte visa bilder på eftersom det gjordes medan jag var på Alnarp och gick växtvandring med klassen den dagen. Men jag tror ni kan tänka er hur det går till ändå. Sedan fylls dammen med natursten. Eller ja, inte fylls kanske, men ett lager som täcker duken läggs i. I det här fallet ska det vara en singelyta runt dammen, så stenen får helt enkelt fortsätta vidare ut.

När jag kommer till arbetsplatsen tisdag morgon ser det ut så här.


Som synes täcker singeln hela ytan både i och utanför dammen. Stora stenar är lyfta på plats och säkrade med stenmjöl och singel.  Pump och filter är kopplade och på plats, och vattnet är på gång att fyllas. Men nu får de inte hälla i mer vatten - nu ska vi plantera och det är lättare om man kan gå någorlunda torrskodd...



Man planterar i kärl, av flera orsaker. Dels för att hålla leran på plats så den inte rinner iväg i dammen, dels för att hålla rötterna på plats så inte växten sprider sig ohämmat. Men också för att kunna lyfta upp vissa växter som ska övervintras frostfritt. Det finns perforerade plastkorgar, men de här tygpåsarna funkar också mycket bra. Speciell vattenväxtlera används, eftersom jord inte funkar. Näckrosen behöver en rejält stor korg, så den kan växa rejält utan att behöva planteras om så ofta.
Här har jag i korgen till vänster planterat vattenblink, en växt med bladen under ytan men som sticker upp en skir blomma över ytan. Övriga växter här är bland annat olika sorters Typha (kaveldun), kabbleka, kalla, iris och spikblad. De placeras ut på avsatserna i dammen enligt råden på etiketten. De flesta trivs bäst i sumpzonen, dvs 0-20 cm djup. Men näckrosen ska betydligt djupare än så. Jag sätter den i alla fall på 40 cm, för att den ska få mycket sol och ljus och hinna få blad innan det är dags för vintervilan.
När jag sätter ner plantorna täcker jag ytan i korgen med stenar. Dels håller de nere korgen, som ju är ganska lätt, dels håller de leran på plats. Och så ser det bättre ut...



Nu är allihop på plats. Det ser visserligen ynkligt ut nu, men redan nästa sommar kommer det att vara frodigt och grönt i dammen.


Till en damm med så här stor vattenvolym behövs det ett rejält filter med UV-lampa som tar död på alger. Filterstorleken är också beroende av mängden fisk i vattnet. Nästa vår kommer det att släppas i ett gäng fiskar, så det är lika bra vi är förberedda på det.
Just det här filtret är det nyaste och mest toppmoderna man kan få, det rengör sig själv, har koll på vattentemp och jag vet inte allt. Men vackert är det inte....

Som tur är finns det ett lock av fusksten som man hjälpligt kan gömma lådan under.

Undervattensbelysning vill man också ha. Vi riktar spottarna så gott det går i det starka solskenet. Det får justeras bättre sedan... Alla slangar och sladdar grävs ner i singeln så de inte syns. Nu är allting klart, det enda som behöver göras är att fylla på vatten ända upp till kanten, och så ska elektrikern dra fram el till ett fast installerat uttag för pumpen, belysningen och filtret.

Runt dammens singelyta ska det vara en maffig perennplantering, och utanför den ska det vara ett 100 cm högt staket som ska hindra grannskapets barn från att ramla i vattnet. Det är därför det ser randigt ut på bilden - först singel, sedan en specialjord för perennerna, enligt eget recept som innehåller förutom torv och kogödsel även barkmull, lera och sand. Utanför planteringsjorden ligger en sträng stenmjöl - det är där som staketet ska vara. Under staketet lägger vi en rad plattor för att hålla isär jorden från gräsmattan som kommer på andra sidan.

Här kämpar vi med att raka ut 70 kubikmeter jord som ska bli gräsmatta.

Och sedan sår vi gräsmattan. Vi slänger också ut NPK tillsammans med gräsfröna för att ge gräset en snabbare start. Men så här års är bästa tiden att så, så om ca 2 veckor kommer det att vara grönt här.
Efteråt räfsar vi hela ytan och sedan går jag fram och tillbaka med en gallervält. Jag sliter så med den i backarna att jag får en Ginkgo biloba i present efteråt - och den hade jag nog förtjänat. Benen var som bly.... =)
Tyvärr kommer jag inte att kunna visa fler bilder härifrån. Idag har jag suttit och ritat perennplanteringen som ska vara här (det tog mesta delen av dagen...) och plantorna ska ju beställas först innan de kan planteras. I morgon är det min sista praktikdag, och den ska jag tillbringa med att plantera 1082 perenner hos en annan kund. Men jag är lite sugen på att se detta när det växt till sig, så framåt nästa vår/sommar åker jag nog hit och fotar resultatet!

2 kommentarer:

  1. Wow, så läckert! Jag är lite nyfiken på hur stor dammen är och hur djup? Ska de ha fiskar också däri eller enbart växter? Den ser iofs ganska grund ut. Vi har tänkt gräva en större damm här (nån gång) och en del funderingar kring det finns minst sagt. Sen har vi ju jordvärmen som förmodligen begränsar djupet. Vet du hur det ärm ed det? Du har väl också jordvärme men ändå en grävd damm? Maken har fått för sig att man inte kan gräva så djupt för att inte påverka jordvärmen negativt. Medan jag tror att vattnet isolerar och därför inte har någon negativ effekt på det. Vem vet sånt??? Ha en fin helg / gittan

    SvaraRadera
  2. Gittan - den är 70 cm i djuphålan men bara 30 cm djup på resten. Fiskarna kommer till våren - ingen idé att sätta i dem så här års.
    Ja, jag har jordvärmeslangar under min damm. Nu gjorde vi ju dammen samtidigt som vi grävde ner kabel, så vi drog dels ner kabeln på ett större djup än vanligt just vid dammen(110 istället för 70 cm), dels la vi ingen slinga precis under djuphålet. Och det har gått jättebra, dammen har inte bottenfrusit och värmepumpen har heller inte visat att det varit problem med köldbäraren i slangen. Så säg till gubben din att det går utmärkt! =)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)