tisdag 12 maj 2009

Slutet...


Idag blev det känt att NTAB (PEAB) till slut slängde in handduken och sa upp det 49-åriga arrendekontraktet. Det var knappast förvånande för oss som levt med det hotet över oss ett tag, men likaväl är det trist. Nu måste det komma in någon annan som tar över, annars går Norrviken i konkurs och läggs antingen ner eller säljs. Då finns det en risk att det blir nån rik knös som köper rubbet och bygger golfbana på alltihop, eller i alla fall stänger parken för allmänheten. Men "Norrvikens trädgårdssällskap", som ju startade uppropet "Rädda Norrviken" i syfte att få bort NTAB/PEAB, tycks vara nöjda idag och tar inte den risken på så stort allvar. Jag tycker det vore lovvärt om Norrviken blev omvandlat till ett kulturreservat, men jag har svårt att tänka mig att staten (och EU) skulle gå in med erforderliga miljoner i dagens krissverige. Jaja, vi får väl se vad som händer....


Nåja, man ska inte ta ut bekymmer i förskott. NTAB har kvar driften till hösten 2010, så vår utbildning drabbas inte alls, och knappast kullen som kommer efter oss heller. Och fram tills dess är kanske problemet löst?
Vi kommer precis som det sagts tidigare att hålla i driften under den här säsongen i samarbete med Tommy och Sven, som tillsammans varit här på Norrviken i närmare 50 år och sitter på en enorm kunskap och erfarenhet.


Det har i alla fall varit både tidningar, radio och TV på plats idag. Och inte har de brytt sig ett dugg om våra fina entrérabatter, eller de andra projekten vi sliter med just nu...



Reportage från Sydnytt här.
Reportage från Radio Kristianstad P4
här.
Artikel i Helsingborgs Dagblad / Nordvästra Skånes Tidningar
här.



Det är slutet på något annat också - nämligen den här bloggen. Ni har säkert under en längre tid märkt att det blivit svårare och svårare att komma in här. Faktum är att den säkraste tiden numera är framåt småtimmarna nån gång... Det gäller även för mig när jag ska lägga in inlägg, och därför har det blivit glesare mellan dem sista tiden. Jag orkar helt enkelt inte sitta och vänta på att mitt inlägg ska publiceras, och ibland händer det dessutom att det jag skrivit försvunnit ut i cyberspace och jag får börja om helt från början igen.


Det som fått mig att fatta beslutet nu är att jag nyligen fått veta att det finns en överhängande risk att servern som bloggen ligger på förmodligen kommer att krascha / stängas ner inom en inte alltför avlägsen framtid, och då kommer allt jag skrivit att försvinna. Eftersom bloggen är viktig för mig som en dagbok har jag därför bestämt mig för att flytta den (åtminstone tillfälligt) till en annan plats, och även lägga upp mina gamla inlägg och bilder där. Det kommer nog att ta hela sommaren att flytta allt (jag har skrivit mycket! ) och under tiden ligger förstås den här kvar. Men några nya inlägg här efter detta blir det inte.
(Den nya är under uppbyggnad, förhoppningsvis fungerar den som tänkt inom ett par dagar. Det beror lite på vad jag hinner...)




Jag måste bara berätta att uppropet jag gjorde här i bloggen gav resultat! Häxans Hörna är räddad! Vi har lyckats få tag på stormhatt, belladonna, dårört och munkhätta, och just nu har vi därför bara två hål kvar att plantera. Det ena kommer att fyllas när jag får en alruna av Knatten på lördag, och i det andra ska vi så bolmörtsfröer från CillaM. Jag är så tacksam för att internet och bloggen (och bloggvänner) finns!





************************
Kommentar i förra bloggen:


Oj det var mycket nedläggning jag hoppas att bloggen blir kvar men det har ju varit väldigt svårt att komma in en tid. Men jag tror det blivit bättre sista veckan. Bara en känsla. Fina bilder. Hoppas det löser sig. Fina bilder så grönt ni har.
**************************************************************
Jag vågar inte chansa längre, det är därför jag flyttar. Men jag tar naturligtvis inte bort bloggen härifrån, och jag kommer att fortsätta gå in och läsa hos er andra!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-05-12 klockan 22:15
annikanilsson - 20:48 - 2009-05-12


Just idag har jag kommit in varje gång! Har varit trött på problemen själv men hoppas på en lösning. Har undrat var du hållit hus. Tänker åka förbi på torsdag eller söndag. Kanske ses vi
Malin
**************************************************************
Ja, bara för att jag bestämde mig idag! =) Men allvarligt talat så tror jag inte att det är bättre egentligen. Och jag vågar absolut inte riskera nåt. Ja, kanske ses vi då. Vore kul!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-05-12 klockan 22:16
wabisabi - 21:56 - 2009-05-12

Ojj, va mycket som händer rnt om dig! Förstår att du flyttar bloggen, men jag hoppas verkligen inte att allt försvinner här...vore ju rena döden. Jag kommer följa din nya blogg i varje fall.
Kram Helén
**************************************************************
Kul att du hänger kvar - jag kommer naturligtvis inte att glömma bort mina trädgårdsbloggvänner! Men senaste tiden har jag inte ens försökt logga in här så särskilt mycket eftersom det varit så svårt. Så jag känner att jag har tappat en hel del. Hoppas verkligen de löser problemen - men jag vågar inte vänta!
/Kram Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-05-12 klockan 22:18
lamas - 22:01 - 2009-05-12


Ops - som det kan gå... hoppas, hoppas att det kan lösa sig på något sätt med Norrvikens trädgård, att den kan finnas kvar, bevarad för nutid och framtid, ett kulturarv som skall vårdas tycker jag. När det gäller bloggen, så gör jag som du, jag startar en parallellblogg och kommer att flytta över de gamla inläggen till den nya. Det verkar vara svårt att få med sig inlägg inkl kommentarer med hjälp av "skript" - det kan jag inget om - så ditt förslag om att kopiera hela inlägget, inkl bilder och kommentarer, är nog det lättaste för mig som novis. Men hellre det, än att min dagbok försvinner ut i tomma intet....
Ha det gott, Lotta
**************************************************************
Precis så tänker jag med. Jag kommer även att flytta kommnetarerna - de är ju kryddan till inläggen! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-05-14 klockan 03:10
lotza - 07:41 - 2009-05-13

Oj jisses.Ja, man kanske skulle flytta sin blogg, ja. Eller åtminstonne ha en reservblogg där man sparar sina inlägg. Men jag skulle nog sakna denna blogg. Och jag kommer att sakna dej men jag kommer in till dej o kollar. Vi får inte tappa varandra, ju!!! Vi ses på lördag.
/Mia
**************************************************************
Jag kommer absolut att sakna TB, men det känns som om det här är alldeles nödvändigt just nu. Vem vet, jag är kanske tillbaka fortare än ni anar! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-05-14 klockan 03:11
knatten - 09:15 - 2009-05-13

Flytta till annan blogge vi ju många som gjort redan-Vad jag håller på med just nu e att samla alla adresser på min Trädgårdsdagbok-alltså de på blogger-så att vi kan fortsätta att höras-Kommer att göra ett inlägg om detta...
Maria
**************************************************************
Så bra! Det tackar vi för. Ha det bra.
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2009-05-14 klockan 03:12
Catfan - 11:29 - 2009-05-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)