måndag 15 december 2008

Sista tentan för i år!

Vilken underbar start på dagen (veckan) = barrväxttenta! Som vanligt har Kristian laddat datorn med bilder som han visar på projektorn. Eller…. Idag har han faktiskt ingen dator, så jag, som envisas med att asa med laptopen till varenda teorilektion, får låna ut min. Ja, vad gör man inte för att få lov att tenta… Han har också dragit in halva skogen – en hel hög med kvistar från de barrväxter som finns på Norrviken. Den ena kvisten efter den andra vandrar genom klassrummet.
Det funkar ganska bra med projektorn, problemet är att bilderna är lite svåra att se när vi har ljuset i klassrummet tänt. Men när vi släcker är det så mörkt att vi inte ser att skriva! Klockan 9 på förmiddagen! Det märks verkligen att vi är inne i mörkaste december nu… Men det är tur att han har med foton både på växternas habitus (=hur de växer), barr och kottar, för hur ska man kunna se skillnad på en cypress och en tuja bara på ett foto av dem i helfigur? Och enar och idegranar och sekvojor är också lika, för att inte tala om alla de olika granarna!
Trots att det är svårt att hålla isär många av barrväxterna, och trots att jag inte tycker att jag har ägnat tillräcklig tid åt att plugga, tror jag faktiskt att det går ganska bra ändå. Och under resans gång har jag lärt mig att tycka om en hel del av dem, så till våren blir det till att kolla barrväxter på plantskolorna. Särskilt Hiba och Koreagran lockar....



Tänk att rosorna står i knopp den 15 december...



Efter den här pärsen tycker vi det är dags att liva upp oss lite. När vi läste hortikultur och växternas anatomi blev det lite genant när Kristian skulle rita upp en rot med rotmössa på tavlan. En lång avlång sak, med en mössa på spetsen, och med lite rothår som stack ut här och var…. Associera gärna själva. (Tänk Papphammar….). Jag hade väl inte tänkt närmare på saken om inte Kristian själv hade påpekat att just den här biten var alltid så jobbig med hans gymnasieelever. Och då såg jag bilden med andra ögon, och då blev det ju lite kul. Särskilt som han var så påtagligt generad. Det här har vi förstås inte glömt, så idag föräras han en alldeles egen rotmössa av oss i klassen. Den har till och med påsydda rothår, och texten ”rotmössa” ifall någon skulle vara tveksam om vad den föreställer.


Visst är mössan fin!


På eftermiddagen går vi igenom perennernas biologi och skötsel. Vi börjar med att prata härdighet. Plantskolor använder inte alltid zonkartan utan snarare en gruppering A-D för perenner.

A Kan odlas över hela landet. Övervintrar och utvecklas utan speciella åtgärder.
B Kan odlas över hela landet. Kräver för god övervintring och utveckling en skyddad och väldränerad växtplats.
C Kan odlas i stora delar av landet. Kräver för god övervintring och utveckling en skyddad och väldränerad växtplats. Gäller bl a arter som kanske inte hinner gå i blom på grund av tidig frost.
D Kan endast odlas i landets mildaste områden. Har stora behov av värme och dränering. Många kräver vinterskydd.

Vi pratar också om livslängd, konkurrensförmåga, växtsätt, c/c-avstånd, förädling och skötsel.
(c/c pratar man oftast om när det gäller ritningar och byggen - det är måttet från centrum på den ena till centrum på nästa. Funkar alltså även på växter! )

En del av det vi diskuterar här, t ex gödsling med 2 kg NPK mikro/100 kvm en gång/år, går lite stick i stäv med vad vi lärt oss om hur man ska gödsla (och jordförbättra) - till och med munken Peder Månsson på 1500-talet sa "Bätre gödha offta och litith". Men man ska tänka på att vi kommer att jobba i stora offentliga miljöer, där skötselkostnaden är en väldigt viktig bit som måste hållas så låg som möjligt. Och när Kristian pratar flera gånger om att ”dunka på” med t ex kalksalpeter för att växterna ska hålla sig vitala längre, skrattar vi förstås allihop….


Den här björken hade jag aldrig sett förr, fast den står vid spegeldammen!
Efter att ha googlat lite tror jag att det är en pappersbjörk, Betula papyrifera


Nu är det bara två dagar kvar av den här terminen. Imorgon inleder vi kursen ”Skötsel av inomhusträdgårdar”, som ska bli otroligt intressant, och på onsdag är det studieresa hela dagen. Sedan är det lov! Tänk vad tiden har gått fort...

Jag har fått så otroligt många positiva kommentarer om min blogg, som från början bara var ett experiment, att jag nu ska försöka få den lite snyggare och mer lättläst. Jullovet ska alltså ägnas åt ”pimpning” och framför allt ska jag försöka se till att den funkar i alla webläsare. Tydligen har de stackare som använder Firefox haft en kolsvart bild hela tiden. Riktigt roligt är det att man kommer att använda min blogg när utbildningen ska marknadsföras inför nästa antagningsomgång. Sånt blir man glad av att höra! Men sen kan ju inte Fredrik låta bli att kommentera att de är lite oroliga för mig i ledningsgruppen: Tydligen ägnar jag för lite tid åt mina studier, eftersom jag lägger så mycket tid på bloggen! Nåja, han säger det med glimten i ögat och faktum är att jag lär mig mycket genom era kommentarer här på bloggen också! Så tack allihop!


Närbild på björken - visst är stammen vacker




************************
Kommentar i förra bloggen:


Kul du har Lätt avundsjuk blir man ju när man hör att du är på Norrviken hela dagarna, vilken underbar miljö att studera i. Där finns ju de flesta träden i natura. När jag gick min utbildning så hade jag svårast för att känna igen avlövade buskar och träd, men träning ger färdighet nu känner jag igen de flesta..Kämpa på! Underbar stam på björken *************************************************************
Efter nyår ska vi lära oss träd och buskar i avlövat skick - det blir en utmaning! Men jag ser ändå frma emot det. Visst är björken vacker!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-15 klockan 15:18
rutan - 19:23 - 2008-12-15


Säger som rutan LÄTT avundsjuk!! Men jag unnar varenda en som kan, och vill, att köra på med sina drömmar och mål. Träd så här års är oerhört vackra när de är avlövade. Man ser stammarna och grenarnas gracila växtsätt mycket mer, det försvinner ju på vår och sommar. Mera bilder! **************************************************************
Ja, jag har absoult inte ångrat en minut att jag sa upp mig och började plugga istället. Alla borde få chansen att ändra inriktning på sina liv nån gång! Mer bilder? Jag fotar så mycket jag hinner... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-15 klockan 15:19
CillaM - 19:44 - 2008-12-15


Hujedamejvad mycket ni ska kunna!!! Det går väl an att lära sig lite i taget under årens lopp, men att smälla i sig så mycket på en gång! Förstår att det blir mycket pluggande som tar tid från det (ännu viktigare) bloggandet! ;-) Kul att läsa om dina bravader. Och du fick ju till och med nytta av dina nyvunna klosterkunskaper!! "Bätre gödha offta och litith".
/Ruben
*************************************************************
Ja, det är lite av en prioriteringsfråga... =) Nej, studierna går naturligtvis först, men ibland behöver man pausa lite. Och det är bara roligt att lära sig nya saker. Under forskningsarbetet om klosterträdgårdar träffade vi på flera intressanta personer, bl a då Peder Månsson som skrev den första (förmodligen) trädgårdsboken - utkom 1522.... Jag blev väldigt intresserad och kommer säkert att forska vidare under lediga stunder. Man kan lära sig så mycket av historian.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-15 klockan 15:24
molleblogg - 19:45 - 2008-12-15


Fullspäckat in i det sista alltså :-) Har en kompis som läser på Alnarp och de hade också fullspäckat veckan ut. Visst kan det vara svårt att se skillnad på en del barrväxter, men många av dem är väldigt vackra, som Koreagranen du nämner. Vad roligt att de vill använda din blogg!
Christer.
*************************************************************
Alnarpsgänget hade också barrväxttenta idag - men den var värre än vår. De skulle även kunna en massa hybrider - de slapp vi åtminstone! =) Ja, det var ju gott betyg för min blogg =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-15 klockan 15:26
Christer - 21:12 - 2008-12-


Så skönt för dig med lite lov...men passa dig, ni kan åka på hemuppgifter! Pimpa inte till för mycket snälla.... Tycker det är så skönt när det skrivna o bilderna är huvudsaken! Vilken trevlig tenta ni verkade ha haft. O rotmössan var ju bara så fin, o vilken lättnad för Kristian, nu behöver han ju inte rita ekivoka bilder, det räcker han drar på mössan! Ha dé trevligt på studiebesöket
NinaVästerplana
************************************************************
Vi har redan fått hemuppgifter - eftersom vi ska tenta av 67 olika inomhusväxter den 12/1 lär det nog behöva pluggas under lovet.... Nej, text och bilder är huvudsaken, men jag vill också ha det snyggt och lättläst. Jag tror jag ska dra igång mitt gamla Dreamweaver igen och göra om alltihop från början istället för att försöka ändra i den befintliga mallen från Trädgårdsblogg. Jag återkommer med rapport om studiebesöket - jag lovar =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-15 klockan 15:30
Anonym - 21:25 - 2008-12-15

Jag vill plugga igen det är rolit när du nämner barrväxter, vi hade det också men det blev aldrig så mycket av det tiden tog liksom slut, men lite kan jag. Du är duktig du, fortsätt kämpa på men gör inte för mycket av annat under lovet utan ta det lugnt.
MB ************************************************************
Nej, lovet ska ägnas åt att måla och tapetsera så jag får en rejäl arbetsplats till datorn! Då blir det mycket lättare att plugga - och att blogga... =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-16 klockan 04:16
Mariaberg - 22:36 - 2008-12-15


Vilken fin respons du får om din blogg skall användas i ubildningssyfte, men det förtjänar du verkligen som lägger ner stor möda på din sida och inte minst den informativa biten. Tack för dagens "flabbskratt" om rothår och dito tillbehör :)) Trevlig dag!
/Bea
Lavendel - 10:25 - 2008-12-16


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)