fredag 12 december 2008

Redovisningsvecka

Måndag – hela dagen ägnas åt redovisning av våra ståndortsprojekt (del i Hortikulturkursen). Vi har fått i uppgift att analysera olika delar av Norrvikens trädgårdar – dels inventera växter, klimat, marktyp, ph mm idag, dels ge förslag på hur man kan förbättra i framtiden. Vi har haft det här projektet rullande hela hösten och lagt ner mycket jobb och tankemöda på det. De olika grupperna har valt lite olika sätt att jobba på men allt är väldigt intressant. En del av förslagen hoppas vi faktiskt ska kunna bli genomförda i en inte alltför avlägsen framtid.
Vi i vår grupp har som jag berättat tidigare haft Österländska terrassen på vår lott. Vårt förslag går i korthet ut på att öppna upp lite så det kommer in mer sol, att göra en gångväg från kryddträdgården till Österländska för att den ska komma med på en ”promenadslinga” (just nu ligger den som en blindtarm bakom renässansen, och risken finns att folk missar den helt), att utföra visst reparationsarbete på framför allt pergolan, och att man ska återplantera en del växter som fanns från början för att få tillbaka den österländska känslan.
De övriga grupperna har tittat på Kryddträdgården (de hade också som förslag att förlänga stigen – samma tanke som vi!), Vattenträdgården, Japanska trädgården, Tors Park och Renässansträdgården. Det kommer fram många bra förslag, och det ska verkligen bli kul att se om något av detta blir genomfört!




Vi föreslår bl a att pergolan lagas, och att man planterar en
Rosa helenaehybrid där som doftar underbart!
Och kanske kan man ta ner träden så utsikten över havet blir fantastisk!



Efter den anspänningen är det bara att gå hem och ladda om. Vi får en ledig dag (som ägnas åt att finslipa nästa presentation) och sedan är det dags för redovisning av kursen ”Trädgården och samhället” under onsdagen och torsdagen. Vi har fått välja bland olika tidsepoker och trädgårdsfenomen, och till slut är det 17 grupper som ska redovisa allt från österländska och arabiska trädgårdar till funkis och koloniträdgårdar i Sverige. Det blir två väldigt lärorika dagar! Man får veta mycket om ämnen man kanske inte själv hade forskat så mycket i, t ex medeltidens jaktparker, egnahemsrörelsen, Arts and Crafts och mycket mera. Men sedan är det förstås också en övning i att redovisa, och de olika grupperna har valt att göra detta på skilda sätt. Några använder sig av Overhead, några av PowerPoint. Några har bara ett bildspel att prata till, några presenterar en massa fakta, förklarar viktiga ord mm. Och det ena är absolut inte bättre än det andra, det som skiljer på en bra och en mindre bra presentation är helt enkelt om man läser innantill i manus, eller om man pratar fritt ur hjärtat med bara lite stolpar att hålla sig till. Och det gör de flesta – man märker ett stort engagemang hos talarna, och det entusiasmerar publiken!



Ytterligare en vresbok på Norrviken




Jag och Christel har valt "Klosterträdgårdar i Norden" som ämne. Det är en period som verkligen har satt sina spår inom trädgårdsodlingen hos oss, men faktainsamlingen är ändå lite knepig. Det finns massor att läsa om kloster, men om trädgårdarna finns det inte så mycket information. Och framför allt är det svårt att få fram bra bilder! Men till slut är vi ändå ganska nöjda, och jag sitter en hel kväll och leker med PowerPoint och har riktigt roligt! Framförandet går bättre än väntat, jag är inte alls så nervös som jag var vid förra föredraget bara två dagar innan. Det är säkert så att övning ger färdighet. Faktum är att jag känner mig så trygg och säker att jag babblar på långt utanför mina små stolpord som jag skrivit upp på fusklappen. Så nu sitter jag här och hoppas att det inte dröjer för länge till nästa redovisning. Och jag som fasade så inför denna veckan. Ja, tänk vad man kan ändra sig.
Vi stötte på en person under våra efterforskningar som jag bara måste berätta om. Hon hette Hildegard av Bingen och var abbedissa för två benediktinkloster i Tyskland på 1100-talet. Det var en mångsidig dam som var diktare och musiker, örtkännare och författare till några mastodontverk, visionär och naturvetare. Hon hade många tankar och idéer om framtiden, och det här citatet från henne känns nästan lite… kusligt: ”Jag skriver detta, inte för vår tid, utan för tiden då luften inte går att andas och vattnet inte går att dricka. Då behöver ni mina råd.” Från 1100-talet alltså!



Silverpil Salix alba 'Sericea' - den här står nog tyvärr inte så länge till



Vi avslutar veckan med julfest. Eftersom vi har långt att åka de flesta av oss, och många har familj med kanske små barn hemma, är det inte mer än ungefär halva klassen som sitter och äter jultallrik och sjunger julsånger. Vi har vinlotteri och leker paketleken (som var en nyhet för många, men som verkligen engagerade alla!), och sedan blir det dans så länge vi orkar. Tur det är hemstudier idag.

Bara tre dagar kvar i skolan - sen är det jullov!







************************
Kommentar i förra bloggen:




Idag är texten kolsvart....men om jag markerar den så kan jag läsa.... Tur de´! Vad roligt att redovisnigarna blir bra, det är ju genom dem som undervisningen breddas! Finns det nån möjlighet att du kan lägga ut valda delar av er när den är gjord? Blir ju så himla nyfiken.... den där abedissan hade en kuslig förståelse för den mänskliga naturen... förbruka o roffa åt sig! Älskar dina bilder på vad jag tror är vresboken... du skrev att man bara kan hitta dem ute i naturen.... Tror du att det skulle funka o sätta några småplantor av bok o så vresa till dem? Eller är det någon annan egenskap än knotigheten o mångstammigheten som gör dem så speciella? Vill ha.... Lycka till med redovisningen
NinaVästerplana
************************************************************
Oj! Jag behöver tydligen gå en kurs i bloggning! Jag får väl ägnas jullovet till att fixa till lite här... Jag ska kolla om det går att lägga upp några av redovisningarna - om mina kära kursare går med på det. Det är ju faktiskt deras arbeten. Men de är bra! Detta är vresbok nr 3 på Norrviken (jag hittar fler hela tiden...) Så vitt jag förstår är det en mutation i boken som gör att den växer "vresigt". Det är alltså inget man kan skapa själv hemma i trädgården. Ut och leta i skogen efter ett litet ex! =)
/Helen
Mittåt! Det var bara när jag gick in via Safari som färgerna var tokiga! Det börjar bli mycket jag behöver från skogen, mossa, blåbärsris o nu en liten vresbok! O snön den bara faller o faller.... NinaVästerplana
Ändrad av
ninah den 2008-12-12 klockan 06:28
ninah - 12:18 - 2008-12-12


Men granen kommer väl? Du är förtjänt av ett jullov! Bra att det gick fint på redovisningen.
Mb
**********************************************************
Tack =) Ja, så skönt att det är över nu.....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-14 klockan 15:58
Mariaberg - 21:40 - 2008-12-12


Det låter ju som en toppenvecka! Hoppas verkligen ni kan genomföra lite av det ni vill med erat projekt!
Christer.
************************************************************
En annorlunda vecka iaf =) Ja, det vore så kul om det gick att genomföra. Vi kan ju utföra det praktiska själva = gratis arbetskraft.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-14 klockan 15:59
Christer - 21:59 - 2008-12-12


Texten är kolsvart. För lite skillnad mellan text och bakgrund. Med markering går det att läsa. Hildegard av Bingen var en intressant person. Har också träffat på henne i något sammanhang. Lätt att fastna i hennes historia. Det f i n n s kvinnor i historien. ************************************************************
Så konstigt, texten är ju ljust grå, nästan vit medan bakgrunden är mörkgrå. Själv ser jag det jättebra i IE. Varför blir det svart på vissa datorer - eller är det webläsaren? Vad ska jag ändra på för att det ska bli bättre? Kvinnor kan - och inte bara i nutid.... =)
Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-14 klockan 16:04
Rihane - 19:54 - 2008-12-14


Det "hörs" mellan varje rad hur engagerad och intresserad av din utbildning du är! Så mycket ni får lära och ta del utav, man kan aldrig riktigt förstå omfattningen, men du presenterar det så innehållsrikt och beskrivande, att det är ett nöje att läsa. Att hålla föredrag (eller seminarie framförande som vi kallar det) kommer jag väl ihåg, den "fjärilsmage" som fanns till en början men allt efter tiden gick fick man scenvana :))) Hoppas du får ett härligt jullov!
/Bea
************************************************************
Tack Bea - det tycks vara fler som tycker som du, eftersom jag precis fått veta att min blogg ska användas för att marknadsföra utbildningen. Det var inte min tanke när jag började med den - men det är kul att den är uppskattad!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-15 klockan 12:48
Lavendel - 17:41 - 2008-12-15

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)