söndag 21 december 2008

Bloggkrasch och studieresa

Äntligen är bloggen igång igen efter att ha legat nere några dagar. Tydligen hade servern i USA kraschat men nu har en ny införskaffats så nu kan vi köra igen. Nästan en hel vecka utan blogg har varit riktigt tufft! Tydligen är man mer beroende av bloggen och alla vännerna här än man tror. Men nu är allt på gång igen – en härlig julklapp!
Så nu tänkte jag långt om länge berätta om den sista skoldagen innan jullovet. I onsdags förra veckan gav vi oss alltså av söderut på studieresa i ämnet ”Skötsel av inomhusträdgårdar”.
Vi börjar dagen tidigt…. Kl 9 ska vi vara i Bjärred, som ligger ca 11 mil bort. Vi ska inte ta den vanliga vägen via E4:an, som jag hade hittat hur enkelt som helst, utan eftersom vi ska hämta Sara i Hörja först (liten by väster om Hässleholm) ska vi leta oss söderut via ganska små vägar. Jag har pappas 9-3 med GPS så jag känner mig ganska trygg, men ett tag tror vi att GPS:en har fått fnatt när den lurar ut oss på riktigt små vägar ute bland skånelängor och bondgårdar… Men allt går bra, och vi kommer fram först av alla, nästan en kvart tidigare än beräknat!



Vi besöker Hagmanns, ett företag som sedan 1967 har servat företag och organisationer med växter. De leasar ut växter och krukor (och har även viss försäljning), och sedan åker de runt och vattnar och pysslar med dem var 4:e vecka. Olle Hagmann är en glad prick med en rejäl svada och dessutom ganska bred skånska. Vi har ju några ickeskåningar i gänget, och de har vissa problem med att förstå allt… Men han är iaf hygglig nog att förklara vad ”blära” är – det visste knappt ens en del av oss skåningar. Det är alltså en blåsa, typ blåsa i vattenpasset. De har nämligen en fiffig servicevagn som ser ut som en svetstub eller nåt. Den innehåller en luftfylld blåsa och när man fyller på vatten trycks blåsan ihop. Det gör att man får ett tryck utan vare sig el eller annat när man ska vattna växterna eftersom blåsan då vill återta sin ursprungliga form och därför trycker ut vattnet. På vagnen finns också plats för diverse verktyg, bladglans och näringsmedel, och en stor säck att slänga vissna blad i. Fiffigt! Tyvärr glömmer jag fota den…
Olle är verkligen kunnig, och med den svadan märks det att han jobbar med försäljning. Vi lär oss en hel del om hur man ska (och inte ska) sköta inomhusväxter, och vilka som är populära just nu.



Han har också bett Mats Krohn från Bara Mineraler att informera oss om pimpsten. Mats kommer att tillbringa en heldag hos oss i skolan i januari, så vi får bara en liten kort information idag. Men pimpsten verkar vara det mest optimala substratet att odla i; det håller vatten, det är bra för näringsupptagningen, det är inte så tungt, det är snyggt och det är lätt att hålla koll på hur rötterna mår. När Olle visar en del växter som ser ut som om de blivit matade med steroider förstår vi att det nog finns en poäng där…



Vi får se några riktigt läckra växter, bl a en tvinnad Benjaminfikus (som Olle köpte på spekulation för 8 år sen och sedan inte har lyckats sälja), en rumsgran (släkting till brödgranen) som har fått toppen avkapad två gånger redan men ändå gärna vill ta sig ut genom taket, och en annan Araucariasläkting som är ganska ny och verkligen läcker! Själv faller jag för Dracaenan ’Song of Sri Lanka’ som har variegerade blad på de unga skotten medan de äldre bladen är mörkgröna. Den är helläcker!


För att säkert ha något att skriva om under lovet kommer jag att berätta om eftermiddagens upplevelser i nästa blogginlägg. Jag ska ju inte vara tillbaka på skolan förrän den 7 januari. Det känns lite lustigt att ha jullov – måste vara minst 20 år sen sist…


Var så god - jag avslutar med några bilder tagna på Hagmanns.



Benjaminfikus - snittad och lindad med ståltråd för att få den här formen




Kapad rumsgran Araucaria heterophylla flankerad av olivträd och en kaktus som jag glömt namnet på...



Araucaria heterophylla med mjuka barr



Araucaria cunninghamii med fruktansvärt vassa barr



Blommande paradisträd Crassula ovata



Dracaena reflexa 'Song of Sri Lanka'



Sansevieria Cylindrica





************************
Kommentar i förra bloggen:





Gillar stammarna på inomhusväxterna! Jag tycker mig känna igen namnet och vet att på jobbet så har vi leasat väster och vi har tre gigantiska fikusar med tvinnad stam, precis som den du visar på bild. Undra om de kommer därifrån, skall luska idet efter julledigheten. Jag hade inte haft något emot att haft en sådan här hos mig =) Ha det gott =) ********************************************************************
De är till salu för en sisådär 8-10 000 / st, så det är bara att slå Olle en signal om du har plats. =) De är kapade i toppen flera gånger eftersom de försökt växa ur huset... Åh så skönt att komma igång med bloggandet igen! Nu ska jag verkligen lägga ner energi på att göra bloggen snygg också - är jätteladdad! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-21 klockan 17:51
lotza - 17:49 - 2008-12-21


Häftiga växter! Synd bara att de måste kapa toppen på rumsgranen, de brukar inte bli fina i toppen efter det. Men topparna går visst väldigt lätt att rota har jag förstått. Gillade även släktingen till den! Tre veckor ledigt för mig nu, skall bara njuta och slappa :-)
Christer. ***********************************************************************
Ja, den ser lite rumphuggen ut... Men det var andra gången den kapades så de trodde inte det skulle vara några problem. Visst är det skönt med lite långledigt!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-21 klockan 18:04
Christer - 18:01 - 2008-12-21


Snygga stammar som sagt...o den sista bilden gillar jag extra mycket.... Ha ett riktigt långt skönt lov o GOD JUL
NinaVästerplana *******************************************************************
Jag tror den var ihopbunden i toppen för att den skulle klara transporten - men visst var det en kul bild. Ha en god jul själv!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-12-21 klockan 22:54
ninah - 21:44 - 2008-12-21

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)