torsdag 23 oktober 2008

Ståndortsanalys och marklära

Måndag
Dagen ägnas åt hemstudier. I mitt fall skriver jag ett par timmar på talet jag och Åsa ska hålla på retorikseminariet om två veckor. Resten av tiden ägnas åt att förbereda för tentan i beskärning på torsdag. Jag läser Klaus Vollbrechts utmärkta ”Beskärningsboken” - två gånger (till). Jag hinner också igenom "Träd – deras biologi och vård" (samma författare) en andra gång. De här böckerna borde alla trädgårdsfixare läsa – amatörer som proffs! Då hade man kanske sluppit se alla dessa misshandlade träd runt om i parker och trädgårdar....



Tisdag.
Ny föreläsare idag – Birger, Norrvikens trädgårdsmästare. Han börjar med att försöka få oss att använda ögonen. Ja, vi ser ju bilderna han visar, men förstår vi dem? Kan vi läsa bilden? Vi går igenom flera olika exempel, och han visar hur man bara genom att se på en växt faktiskt kan se vilka problem den har, och också vad som orsakat dem. Ett exempel: vi får se en gammal tegelkyrka i Ystad med en mycket vacker och välvuxen men tyvärr nyligen avliden kastanj framför. Varför har den dött? Ja, vi försöker ju använda våra nyvunna kunskaper för att ta reda på det, så frågorna haglar: Är marken vattensjuk? Torr? Har man nyligen kört med maskiner på ytan runt trädet? Allelopatiska växter omkring? Sprucken gasledning? Till slut är vi färdiga att ge upp…. Men så kommer någon plötsligt på att taket på kyrkan bakom trädet inte har ett grönt koppartak utan ett brunt. Aha – nylagt koppartak! När det regnat rejält strax efter taket lagts har kopparn fällt ut och följt med regnet ner i marken, varpå trädet förgiftats och dött inom kort. Tänk vad man kan räkna ut bara man tittar på en bild med rätt ögon….

Därefter går vi igenom ståndort och succession. Enligt Birger: ”Om man kan detta kan man klara vilken hortikulturell situation som helst.” Ja, det verkar ju ganska logiskt att man tar reda på hur växten trivs (sol/skugga, torrt/fuktigt, lä/blåsigt etc) innan man planterar dem på en viss plats och att man också förstår varför de vill ha det så. Rätt växt på rätt plats sparar massor med pengar (och bekymmer….)

På eftermiddagen fortsätter vi med markläran för Kristian. Nu med organogena jordar och jordmåner. Allt är otroligt intressant, men det har varit en lång dag och när nästan hela klassen brister ut i oförklarligt men ohejdbart fnissanfall är det dags att åka hem.

Onsdag
Idag ska vi använda våra kunskaper om marklära praktiskt. Vår grupp har valt Österländska terrassen för vår ståndortsanalys (ett projekt vi ska jobba med under hela hösten) och idag ska vi undersöka markförhållandena där. Det blir en omväxlande dag, framför allt vädermässigt – hällregn blandas med sol. Vi letar upp en lämplig plats och börjar gräva. Vi har valt att gräva precis framför några cypresser, och jag är lite tveksam över platsen, men som tur är är det ganska lättgrävt. Rötterna jag var orolig för har iaf inte bestämt sig för att gå åt just det hållet. Däremot hittar vi ett gammalt järnrör som vi aktar oss för att röra - vi vill inte vara skyldiga till några kostsamma läckor här!





Vi turas om att gräva – en gräver och resten tittar på. Hålet är för litet för att mer än en ska kunna gräva åt gången, men man känner sig rätt onyttig när man bara står där. När vi kommit ca 70 cm ner börjar det bli svårt att få upp jorden ur hålet, så vi bestämmer oss för att sluta. Men annars kunde vi grävt ett tag till.





Vi tar prover av de olika jordlagren, bestämmer hur stor mullhalten är och om marken består av grus, lera eller nåt annat. Sedan tar vi med oss proverna in i klassrummet och analyserar både PH-värde och ledningstal. PH-värdet visar hur sur marken är. 7 är neutralt, lägre är surt och högre är basiskt. Det borde ligga på nånstans mellan 6 och 7,5 – men när vi mäter hamnar vi på snittvärdet 4,5. Ojoj… vad är detta? Så skulle det ju inte vara. Vi går vidare och mäter ledningstalet. Det är ett mått på hur mycket salter och mineraler som finns i marken, dvs hur näringsrik den är. Ledningstalet bör ligga runt 4. Är ledningstalet för högt är näringsvärdet alltså också för högt, dvs marken är i det närmaste förgiftad. Nå, det är ingen risk i vårt fall – vi hamnar på ett snitt på 0,1…. När vi kollar med de andra grupperna, som tagit prover på andra ställen i trädgården, har de fått ungefär samma resultat. Nånting stämmer alltså inte – skulle marken vara så sur och näringsfattig som proverna visar hade nästan ingenting kunnat växa där. Men det gör det ju!
Kristian funderar på om det kan bero på att vi använt avjoniserat vatten så vi ska göra om testen med destillerat vatten senare. Men det är en mycket förbryllad lärare som släpper iväg oss den dagen…




I ståndortsanalysen ingår även att analysera växtmaterialet på platsen och ge förslag på ev förbättringar. Så vi går runt och tittar på varenda växt, jag följer efter med kameran i högsta hugg. Österländska terrassen är en väldigt vacker plats som ligger mellan Villa Abelin och kryddträdgården, precis bakom renässansträdgården. Det stupar brant ner mot vattnet och utsikten är vidunderlig. Det lilla huset har använts som lekstuga åt Abelins barn – parallellen med Sofiero är tydlig. Utsikten från huset ner mot japanska trädgården är bara helt fantastisk, särskilt nu när höstfärgerna flammar!







Just nu är platsen annars inte särskilt intressant, det är en av de trädgårdar som förfallit mest. Klassen före oss fixade till bönemattan (av sedumväxter och rött grus) och den lilla fontänen med tillhörande damm. Men fortfarande behöver mycket göras – och framför allt är det väldigt mörkt och skuggigt. Det ska bli riktigt kul att göra upp en plan för platsen!



Imorgon är det tenta och jag borde plugga istället för att sitta här och blogga….

************************
Kommentar i förra bloggen:



vad mycket intressant ni får lära er.....coolt...eller skrämmande om det avjoniserade vattnet spelar roll på värdena.....växterna ser ju ut att trivas som fisken i vattnet. Jag kollar aldrig vart mina växter vill bo...om de ska ha sol, halvskugga eller så....men det ska jag börja med! ha det gott.....vi höres som sagt på chatten:)
//Helén
Ändrad av
lamas den 2008-10-22 klockan 15:23
lamas - 21:23 - 2008-10-22


Oj vad mycketni får lära er...jätteintressant! Lycka till med tentan imorgon! Ha det bra!
/ Irene
IreneL - 21:48 - 2008-10-22


Intressant...som vanligt!! Man blir ju amatörträdgårdsmästare bara av att följa din blogg..hehe Märkligt det där med värdena...hoppas ni får nån rätsida på det..och att du berättar sen..
*************************
Det är ju kul om man kan sprida lite kunskap på detta sättet. :-) Lovar att återkomma i ämnet.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-23 klockan 03:59
Tesa - 22:28 - 2008-10-22


Oj, så mycket ni skall lära er! Nästan så man känner ett (t)ryck att börja läsa på lite om sin trädgård och dess växter man äger och har. Vanligen tar man sig en funderare när skadan redan är skedd som man kanske med större kunskap om växten kunde ha undvikit. Underbara höstbilder! Lycka till med tentan!
/Bea
*********************************
Ja, det är just kunskap om växterna som kan förhindra en massa bekymmer... Tack - jag tror tentan gick bra!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-23 klockan 12:30
Lavendel - 09:25 - 2008-10-23


Vilken tur ni inte fortsatte gräva. Det hade blivit Kina nästa. Har de samma jordlager som vi tro Mycket intressant läsning.Anita Nja, vi hade nog fått det lite varmt först ett tag innan vi kom ut på andra sidan :-)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-23 klockan 12:31
ormbunke - 14:12 - 2008-10-23


Ännu en lektiontrevligt att få följa med dig genom skoldagarna, kanske man skulle läsa en kurs där. Vad är organogena jordar? Ja varför stämmer det aldrig när man själv gör dom där jordanalyseran och försöker få ledningstal och ph? Hur avancerade makapärer behöver man? Lycka till med tentan, men det borde ju gå elegant så som du var ute och beskar,
maria
*********************************************
Tack! Jag tror tentan gick bra - det kändes så iaf :-). Vi hade vanliga PH-stickor som man kan köpa på apoteket för några hundralappar. Ledningstalet mättes med en utrustning som kostar ca 4000 kr, men den ska användas en hel del under de kommande åren. Jag tror att vi gjorde precis rätt, men att det hade med vattnet att göra. Så nästa vecka ska vi göra om testet. Vi har sparat mycket jord från grävningen så det är inga problem. Organogena jordar är motsatsen till mineraljordar, t ex mulljord och torvjord. De innehåller organiskt material, dvs humus. Hoppas du blev lite klokare nu :-)
//Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-23 klockan 13:18
Mariaberg - 19:09 - 2008-10-23


Så roligtni har det! Känner mig nästan lite avundsjuk. Egentligen handlar mycket om våra växter om ren logik. Hur är marken beskaffad, hur har den det där den ursprungligen växer? Är det allt för stor skillnad lär den inte trivad lika bra här. Det där med koppartaket kan inte varit lätt att lista ut! Hur ofta tänker man på sådant egentligen?
Christer.
***********************************
Vi lär oss så otroligt mycket varenda dag att jag börjar undra om hjärnan kommer att sprängas snart... och ändå vill man bara lära sig mer, och mer... :-) Det är så himla kul! (Har jag sagt det förr?) //Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-23 klockan 14:14
Christer - 19:54 - 2008-10-23


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)