tisdag 28 oktober 2008

Färg och form

Måndag
Idag börjar en ny kurs – Färg och form! Spännande, eftersom jag är total analfabet vad det gäller att teckna och måla.

Först får vi fundera på orden Färg och Form. Vad betyder de för oss? Vi får sitta två och två där den ena berättar i 10 min medan den andra bara ska lyssna – utan någon som helst respons! Inga kommentarer, inga nickningar, inga frågor… Det visar sig vara såååå svårt! Dels att vara den som lyssnar – det är ursvårt att bara sitta som en vägg! Man vill ju gärna delta, och kanske kommentera, eller humma lite medhållande osv. Men det är nästan ännu värre att vara den som ska tala när man inte får någon som helst respons. Det är också svårt att hitta på något att tala om i tio hela minuter när man inte är förberedd – det är en otroligt lång tid att försöka fabulera ihop nånting som ska låta någorlunda vettigt med ett stenansikte framför sig… Enligt vår lärare Sara är detta en mycket nyttig övning – när vi nån gång i framtiden ska stå framför kanske en kommunfullmäktige eller liknande kommer vi att få just den reaktionen (stenansikten) och vi måste ändå känna att vi är trygga i oss själva och får fram det vi vill ha sagt. Puh….

Vi går igenom schemat för de kommande två veckorna som kursen varar. Det kommer att bli mycket skapande och skissande…. Hur ska det gå – jag som inte kan rita en streckgubbe ens!


Vi får ut vårt arbetsmaterial – skissblock i A2-format, akrylfärger, penslar, skisspenna. Väldigt proffsigt, men som sagt…

Vi får sedan i uppgift att ge oss på block och färger, bara låta inspirationen flöda. Lättare sagt än gjort, men så småningom kommer vi ändå igång. Det är riktigt kul – jag har inte suttit så här och kladdat med färger sen jag gick i mellanstadiet eller så… Det blir en väldigt annorlunda dag – men trots allt givande. Mina kamrater lyckas ju se att det är ett träd i höstskrud jag har målat – bara en sån sak!




Det har varit riktigt ruskväder i helgen och det regnar till och från idag också. Vattnet forsar fram över hela Norrviken – det är översvämning på en del ställen och det har bildats nya bäckar där det inte fanns några i förra veckan…



Baksidan av romantiska trädgården mot kungens ravin




Gångväg eller bäck?




Bilden är tagen i japanska upp mot Villa Abelin.
Känns vresboken i bakgrunden igen?





Samma vresbok - den som Maja och Joel beskar förra veckan. Visst har de gjort ett bra jobb!







************************
Kommentar i förra bloggen:







Du har ju toppenbilder att skissa och måla av-en helt egen Norviken a la foto att bara ta för sej............ Lycka till-hoppas du visar alster i framtiden
KraMIS
***********************************
Det är inte svårt att ta toppenbilder i den här miljön :)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-27 klockan 15:16
Catfan - 19:16 - 2008-10-27 -


Vresboken va snygg!!Kul att måla o så......men jag känner med dig....streckgubbe är ja osså bra på :). Men jag gillar att måla i Hannas målarböcker. Bara att färglägga de färdiga bilderna med tuschpennor :)
//Helén
********************************
Färglägga ska vi också göra och det är väl OK - men vi ska själva skissa dem också! :)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-27 klockan 15:17
lamas - 19:51 - 2008-10-27

vad fantastiska bilder du tagit!Vet du det betyder att du har bildsinne, så säkert blev det mer än streckgubbar!
Hälsn mimi
************************************
Tack - men i den här miljön är det bara att knäppa av foto efter foto - det blir bra hur man än gör :)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-27 klockan 15:18
mimi - 20:14 - 2008-10-27

Så spännande med färg och form tema på din agenda! Visst kan det kännas lite ovant och obekvämt till en början med det brukar ofta lösa sig och bli roligt till slut. Sååå ljuvliga bilder! Det knotiga trädet är så underbart! Ha det gott!
/ Bea
*********************************************
Det finns två vresbokar här på Norrviken, den andra är ännu större och maffigare. Man kan inte odla fram vresbokar, utan man får gå ut i naturen och hitta ett muterat exemplar och sedan driva upp det. De här två har ganska många år på nacken - och visst är de underbara!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-27 klockan 17:04
Lavendel - 21:57 - 2008-10-27

Åhhh vresboken var helt underbar...så fint det är med såna knotiga träd! Vilken kul utbildning du går!! Om jag var ung och frisk skulle jag oxå satsa på en sån utbildning...jag blir riktigt avundsjuk! Ha det bra!
/ Irene
IreneL - 09:26 - 2008-10-28


Jag har en egen bild från Japanskai sommar skrud ungefär från den vinklen, spänannde att se den med hösten ögon. jag vill tillbaka till skolbänken när jag läser vad ni gör och dessutom vara nära Norrviken. MB
***********************************
Ja, den här utbildningen kan jag verkligen rekommendera! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-19 klockan 12:44
Mariaberg - 09:40 - 2008-10-28


vad roligt o läsa det du skriver iom att det mesta är samma på min utbildning, men iom att det är samma utb så är det ju inte så konstigt :) idag har vi oxå suttit och kladdat med akryl färg, det var ju hur roligt som helst :) vi fick göra 2 målningar idag, o jag som är så dålig på att rita. men det gick ganska bra :) övningen ni gjorde med "stenansiktet" har vi gjort tidigare i höst, men vi har en kurs som heter kommuniktion, har inte ni det oxå ?
/ Therese
*****************************
Jag tror de olika KY-utbildningarna är upplagda på lite olika sätt. Vi har ingen enskild kurs som heter kommunikation, det ingår i både retoriken och ledarskapet - och allt annat vi gör =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-11-19 klockan 12:23
Tezz - 22:24 - 2008-11-18






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)