torsdag 30 oktober 2008

Färgkladd

Onsdag
Nu har vi ”kladdat med färg” i tre dagar. Vi har fått lära oss om färgcirkeln – primärfärger, sekundfärger och tertiärfärger, och idag jobbar vi med färgtoner – pasteller och dämpningar. Vi blandar hej vilt för att få fram rätta nyanser. Av primärfärgerna rött, gult och blått kan man i teorin blanda fram ytterligare 16 miljoner färger. Men det visar sig vara nästan omöjligt att blanda fram en rent grön, eller rent violett – de drar åt brunt hur vi än gör. Det är också lättare att få fram brunsvart än pasteller av någon anledning… Vi sitter och målar av hjärtans lust till toner av skön musik och levande ljus. Det är lite ovant att ägna en hel dag åt att bara sitta och ”kladda” – jag är van vid att vara mer produktiv än så. Men jag tror det är nyttigt och lärorikt – och vi passar på att vara lite sociala med klasskompisarna också och sitta och prata lite. Mycket mysigt…

Vi läser också om de stora namnen inom trädgårdsskapande: Gertrude Jekyll, Vita Sackville-West, Penelope Hobhouse, Erna Friis… Och viktigast av alla – konstnären Vasilij Kandinsky som har skrivit boken ”Om det andliga i konsten”. Enligt honom är t ex grönt den mest vilsamma färg som finns. (Det återknyter till något som vår lärare inom kursen Skötsel av inomhusträdgårdar sa till oss: ”Färg påverkar våra innersta instinkter. Ögat har lättast att uppfatta gröna nyanser och det har med arvet från våra förfäder att göra. Grönt indikerar det viktigaste för att överleva: vatten (en oas i öknen), skydd (träd och buskar) och föda.”)

Det är väldigt lärorikt att veta hur färger är uppbyggda, och hur man kan framhäva resp dämpa olika nyanser. Att t ex grönt och rött sitter mitt emot varandra på färgcirkeln och därför kompletterar varandra så en röd färg ser rödare ut om den är omgiven av grönt - det är så himla intressant! Kännedom om komplementfärger, harmonifärger mm är väldigt viktigt när man komponerar rabatter – och det är morgondagens projekt. Det ska bli kul!

Vi får tillbaka vår första tenta (om skötsel av utemiljöer). Max är 45 p, för att få godkänt ska man ha 31. Min total är 41,5, så jag får vara nöjd (fast åtminstone 2p är slarvfel – onödigt!). Nu väntar vi bara på att få tillbaka den senaste tentan om beskärning, och det stora växtkännedomsprovet vi hade för ett par veckor sen. Men det dröjer nog lite till för vi har inga lektioner för de lärarna nu på några veckor.

(Vi ska ha Halloweenfest i klassen imorgon kväll – det ska också bli kul)



Ravinen bakom romantiska - bäcken börjar redan uppe under rhododendronen


Rhododendron i TV-trädgården




Lusthuset i TV-trädgården



Den här vresboken är den största på Norrviken och står i Japanska trädgården



************************
Kommentar i förra bloggen:



Färglära är som ståndorterna - ett måste! Det var så lustigt för när jag började akvarellen, gick jag en kurs i trädgårdsdesign samtidigt och insåg att allt gick hand i hand =) Grönt är min favoritfärg och jag älskar bladverk - nu på hösten är dessutom bladen något av det vackraste som finns i trädgården. Roligt att läsa om din utbildning - jag läser varje inlägg men har varit urusel på att ge mig till känna =) Trevliga inlägg skriver du och vackra bilder visar du - ser fram emot fler repotage! 8`)
**************************************
Tack! Tanken är ju att det ska vara både informativt och underhållande - och att döma av kommentarerna verkar jag lyckas med det =). Jag vill ju gärna att fler ska få upp ögonen för hur mycket roligare det är med trädgård om man kan lite mer om det! (och så kanske locka fler att besöka Norrviken till våren.....)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-29 klockan 16:21
lotza - 20:46 - 2008-10-29


Jagförväntade mig ett litet prov på färgkladdet...fniss. Vilken fin färgstudie du beskriver och visst påverkar färger oss mera än vad vi tror. Jag går på konstkurs och hanterar en del oljefärger och det är sååå spännade. Ibland kan man undra varför några målar med dämpade lågmälda färger och andra med starka. Fina bilder! Trevlig fortsättning på "färgkladdet" och det låter så mysigt med tända ljus!
/ Bea
*********************************
Nja, jag är inte redo att visa upp mina alster för världen än ;) Men imorgon ska vi måla à la Kandinsky och sedan ha vernissage, så då kanske det blir något att fota. Kul är det i alla fall!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2008-10-29 klockan 16:19
Lavendel - 21:06 - 2008-10-29


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)