måndag 17 maj 2010

Rapport från Wapnö

Jag sitter just nu och jobbar med en resumé av de gångna två studieåren, men i väntan på den kommer en kortare variant - från trädgårdsmässan på Wapnö slott i helgen som gick....

Växtias monter är som vanligt lite mer arbetad än de övriga utställarnas. Många nöjer sig med ett tält, ett bord och några cc-vagnar med växter. Hos oss finns dessutom diverse uppbyggda miljöer, bland annat stenparti, woodland och damm. Lite roligare för de besökare som vill ha lite inspiration också och inte enbart shoppa...

Platsen precis nedanför slottet är väl i och för sig bra och lätt att hitta till - men för säkerhets skull är det ordentligt skyltat.


På fredagen var jag inte med på mässan utan jobbade i butiken istället (vilket visade sig vara tur, eftersom vi hade mer besökare där än på mässan) men på lördagen och söndagen fanns jag på plats på Wapnö. Vi hade verkligen otur med vädret - på lördagen hällregnade det hela förmiddagen. Allting, precis allting förvandlades till lervälling. Och här gick somliga besökare med högklackat, eller tygskor. Man upphör aldrig att förvånas... På eftermiddagen visade solen sig en liten stund, men redan på söndagen var den borta igen. Istället var det svinkallt och jag frös trots långkalsonger, raggsockar och vantar. Jag skulle vilja ge en stor eloge till alla de som ändå åkte till mässan!


Jag hann förstås gå en sväng på mässan själv också, och bland de övriga utställarna hittade jag klasskompisen Kicki, som precis startat eget designföretag. Hon säljer dels sina tjänster till de som behöver hjälp med att rita och planera både inomhus och utomhus, och dels har hon en del egenhändigt skapad textilkonst som hon säljer. Jag håller tummarna för att det ska gå bra för dig, Kicki!

Här är vår lilla damm, med tillhörande stenfontän. De vanligaste frågorna var väl om dammen fanns redan innan, och hur vi fått stenen på plats. När jag berättade att dammen tog ett par timmar att anlägga dagen före mässan, och att jag själv faktiskt orkar bära stenen (även om den är väl otymplig för det), var det inte alla som trodde mig. 
Behöver jag säga att vi fick en del nya kunder som vill ha hjälp med vatten i trädgården? =)



I den stora dammen framför slottet simmar vår maskot, som ofta följer med på mässor till besökande barns förtjusning. Lite läskig ser han faktiskt ut att vara....


När vi rev montern på söndagen hittade jag den här lilla vännen under en kruka. Han såg ganska förvirrad ut, så när jag fotat honom bar jag iväg med honom till buskarna så ingen skulle råka trampa på honom....
Någon som vet om han är en ödla eller salamander?

1 kommentar:

  1. Så kul med en lite mer arbetad monter. De där med bara ett tält och ett par CC-vagnar ger ju ingen inspiration alls / gittan

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)