fredag 3 juli 2009

Rabatt nr 27 - Fjärilsdröm

Klicka på bilderna så blir de större!





Kreatör: Helen Johansson

Så här säger Helen om sin rabatt:
Fjärilarna har under senare tid minskat kraftigt i antal eftersom våra villaträdgårdar ofta inte innehåller de växter som ger fjärilarna den näring de behöver. Jag hoppas kunna inspirera fler till att anlägga en "miniäng" där fjärilarna, men även humlorna och bina, kan få en liten fristad. Uppemot 230 olika fjärilsarter kan man locka till en villaträdgård med rätt växtval!
Naturligtvis finns här även en kruka med nässlor, som ju är en av de allra viktigaste värdväxterna för fjärilarnas larver, och små vattenautomater där fjärilarna kan dricka utan att riskera att drunkna.



Växterna som är planerade att finnas i den här rabatten är:

Grekisk lövkoja - Matthiola longipetala
Gurkört - Borago officinalis
Praktvädd - Scabiosa atropurpurea
Reseda - Reseda odorata
Snokört - Echium plantagineum
Rosenskära - Cosmos bipinnatus
Tagetes - Tagetes tenuifolia
Heliotrop - Heliotropium arborescens
Ageratum - Ageratum houstonianum
Klockfacelia - Phacelia campanuliara
Praktmalva - Malope trifida
... och några till...



Vill du rösta på den här rabatten skriver du en kommentar här nedan.

4 kommentarer:

  1. I denna rabatten ligger det mycket tanke bakom.
    Den fina blomsterabatten som är utförd som en fjäril var helt suverän. Sedan historiken var lärorik,Sen har du ju fått med hela resturang matsedeln för fjärilarna.Anita

    SvaraRadera
  2. Det känns som om den här trädgården är ordentligt genomtänkt och även fått god omvårdnad denna besvärliga försommar. De flesta av trädgårdarna skulle nog behöva en månad till på sig för att visa sig som det var tänkt. Tycker om temat och växtvalet...t.o.m. tagetesen sticker ut lite kaxigt och då ska man veta att jag springer långa vägar då jag ser tagetes i vanliga fall. Så jag lägger min röst på den här vackra lilla trädgården och jag tror att även alla fjärilar håller med mig.

    SvaraRadera
  3. Den här rabatten röstar jag på! Härligt med fjärilen! Tagetesen gjorde sig väldit bra också! / IreneL

    SvaraRadera
  4. Även jag röstar på din rabatt! Den känns väl genomtänkt, har struktur och idé! Den har dessutom varit dekorativ en längre tid.

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)