tisdag 7 juli 2009

Full fart på Norrviken

Förra veckan blev det inte så mycket bloggat - jag hade ju fullt upp med att lägga in alla rabatterna. Men visst fanns det mycket annat att skriva om också. Jag gör det nu istället, så det blir nog ett långt inlägg. Vi har ju gjort en hel del...

Så här såg himlen ut idag strax innan åskan var över oss. Det blev ett häftigt regn, men 10 min senare sken solen igen från en blå himmel...

Det finns massor att göra här, som synes. Somliga rabatter består mest av ogräs. En hel dag har jag lagt i Japanska trädgården med att trimma ner kirskål, enorma bestånd av ormbunkar och annat ogräs. Men just den här rabatten har vi inte gjort något åt än. Vet faktiskt inte riktigt vad vi ska göra, det går inte att handrensa den ren.

Guidade turer har det blivit ett flertal redan. Den här bilden är från vår första tur, när både jag och Joel gick tillsammans. Därefter har jag hållit flera guidningar ensam, till och med en på engelska!
Det är så himla roligt att prata om nåt man verkligen kan utan en massa fusklappar, att dela med sig av kärleken till Norrviken, men också att få träffa en massa nya spännande människor. Kanske ska jag slå mig på att bli turistguide istället?

Denna veckan är vi 6 st som praktiserar på Norrviken. Vi har alla olika ansvarsområden, men ibland hjälps vi allihop åt med ett projekt för att få det undan så fort som möjligt. En dag förra veckan bestämde den som var arbetsledare då att vi skulle snygga till hasselodlingen. Vi la ut tidningar som vi blötte ner, och sedan la vi barkflis ovanpå.
Istället för skottkärra - mycket snabbare och enklare metod.

Men håller man på med såna slitjobb när det är nästan 30 grader varmt måste man svalka sig emellanåt. Perfekt med vattenspridare som står igång i närheten.
Kanske en aning kallt vatten ändå....

Mycket snyggare, eller hur? Barken hämtade vi på närmaste återvinningsstation.
Ogräset kommer att hållas borta åtminstone under några år, och formen på hasselodlingen har blivit mycket mer definierad.

Vi har också ägnat mycket tid åt att klippa häckarna i renässansträdgården. De raka häckarna klipper vi med el- eller motordriven sax, men de fina broderimönstren i parterrerna måste göras för hand. Det är väldigt roligt, så kul faktiskt att jag funderar på att göra en liten miniparterr hemma.

Det syns tydligt var vi har klippt, och vad som är kvar att göra. Visst blir det fint!

I morse upptäckte vi att det hänt en olycka under natten. Det gamla gullregnet hade helt enkelt delat sig och en gren hade släppt från stammen och lagt sig delvis i rabatten, delvis ut på vägen. Vilken tur den inte ramlade åt andra hållet, in i muren!

Ett rejält hål blev det. Grenen var väldigt rutten, så det är väl bara en tidsfråga tills det händer nästa gång.

Några violrutor, stjärnflockor och kirgislökar fick sätta livet till, annars blev det inga större skador. Besökare som inte tittar jättenoga kommer inte ens att se det.

Och nån gång emellanåt slänger jag mig på rygg under den stora asken och bara njuter av dess mäktighet ....

1 kommentar:

  1. Gamla träd som ger upp är inget skoj. Det tar ju så lång tid att ersätta dem. Hoppas det dröjer innan den ger upp helt och hållet. Nu har maken snart semester och jag som blir lika sugen på att besöka Norrviken varje gång jag hamnar här hos dig... Får väl övertala honom till en tur till Norrviken, Bohus perenner och Horsabäcks plantskola. Det finns en butik i närheten av dessa som tillhandahåller något för hand stora intresse också så det ska väl inte vara helt omöjligt =)

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)