fredag 13 februari 2009

Äntligen fredag - ingen skola på länge!

Och inte vilken fredag som helst – sista skoldagen på ganska länge! På måndag börjar vi nämligen vår första LIA-period. LIA är förkortning för Lärande I Arbete och betyder helt enkelt praktik. I 4 veckor ska vi jobba praktiskt med inomhusväxter i olika branscher. Vi har sökt oss till väldigt skiftande företag – växtserviceföretag, botaniska trädgårdar, blomsteraffärer mm. Någon ska vara på Tropikariet i Helsingborg, någon annan på Universeum i Göteborg, några på Alnarp. Själv ska jag göra 2 veckor på Grön Kontorsmiljö, som är ett växtserviceföretag, och 2 veckor på Gröna Sköna Ting i Hjelmsjövik. Precis som namnet antyder säljer man både växter och vackra saker där. Naturligtvis kommer jag att berätta om mina LIA-eskapader här på bloggen.




Det är dags för nästa omgång växtlistor. Vi ska under våren lära oss 190 olika buskar och träd. De kommer att tentas av när vi är tillbaka efter sommarens LIA-perioder. Den tentan ser man ju verkligen fram emot…. (Tänk att jag har suckat över 20 perenner en gång? ) Kristian har varit ute i parken och letat upp ett gäng olika träd och buskar, så vi får träna på ”knoppologi”. Hur känner man igen de här utan löv och blommor? Ja, några är ju jätteenkla, som t ex hästkastanj med sina jättestora, klibbiga knoppar och en Smiley där bladfästena suttit, eller asken med sina svarta knoppar. Men hur ser man skillnad på Tysklönn och Skogslönn? Eller de andra lönnsorterna vi ska lära oss?
Vi har också börjat så smått planera lite för Norrvikens framtid. Jag återkommer om det här i ett speciellt inlägg under helgen. En spännande säsong har vi framför oss i alla fall!




Dagen avslutas med planering inför mässan – och fest... Men först sitter vi ett tappert gäng och rensar Echinaceafröer (skördade i Renässansträdgården på Norrviken i höstas) som vi ska sälja på mässan i Malmö. Som synes på bilden är vi så engagerade att både öl och vin glöms bort helt.



Det är attans pilligt, och det är jobbigt för både ryggen och ögonen att sitta och pilla ut de ganska små fröerna från skräpet.



Men om man sjunger en stump går det genast bättre!


Vi är ett gäng som verkligen gillar att sjunga - jag har ganska många bilder från kvällens SingStar-tävling, men om jag ska våga visa mig i klassen igen ska jag nog låta bli att göra dem offentliga. Roligt har vi i alla fall!

Idag fredag är det -12,5 grader när jag går upp ur sängen. Det blir många lager kläder - vi ska ju ut och beskära idag! Men som tur är kommer solen fram under dagen, så tempen stiger till -1 och det är alldeles vindstilla. En helt underbar utedag!




Här vi nästan klara med äppelträdet med nyponen som jag visade i
förra inlägget. Som synes har vi sparat en del uppåtgående grenar - vår tanke är att de ska böjas åt sidan/neråt när de bär frukt, och därmed fortsätter trädet att hålla sin paraplyform. Det är lätt att drabbas av "Galna-klippsjukan", så det är bättre att sluta lite för tidigt. Man kan ju alltid klippa lite mer sen, men det man en gång har klippt bort går inte att sätta tillbaka....

Några har undrat varför vi beskär nu, när JAS-beskärning är det bästa. Det beror helt enkelt på att vi inte hade tid i somras, och sommaren i år blir säkert inte bättre. Vi ska ju vara ute på praktik fram tills 1 oktober. Det går nästan lika bra att beskära nu, men det blir fler vattenskott, och det får inte vara för kallt för då kan träden få frostskador. Och det är inte alla träd som klarar att beskäras nu, plommon och körsbär får man t ex absolut inte röra!

Nu sitter jag i soffan framför kaminen och tinar - det blev faktiskt ganska kallt i slutet av dagen i alla fall. Solen försvann ner bakom Hallandsåsen redan vid 14-tiden, och med den värmen.
Jag önskar er alla en riktigt trevlig Alla Hjärtans Dag, och trevlig helg!



************************
Kommentar i förra bloggen:



Ha en trevlig alla hjärtans dag och lycka till under praktiken. **************************************************************
Tack - jag tror säkert det blir bra och lärorikt. Ha en trevlig helg du med!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-13 klockan 20:48
Metalmaid - 19:46 - 2009-02-13


Tackar igen för en lärande och underhållande läsning - det ser allt himla mysigt ut när ni sitter kring bordet, rensar frö och spelar gitarr :)) Buskar och grenar - ja, nu minns jag varför jag la de planerna på hyllan - fniss..... men du kommer att klara det galant!!! Det skall bli roligt att se hur företagen du skall göra din LIA på jobbar :) Ha en härlig, ledig helg, kram 8`) **************************************************************
Det är en tuff utbildning - men vi har verkligen kul ihop ändå. Lika "tossiga" allihop =). Ja, jag ser fram emot att lära mig alla buskarna och träden (kan nog många redan) - men tentan hade jag gärna varit utan. ;)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-13 klockan 20:51
lotza - 20:23 - 2009-02-13


Vi döpte det till "Pinnologi" och jag önskar att vi hade strängare tenta och en repetion för man glömmer så fort. Mysigt ni ser ut och haft det och så fick ni blå himmel , härligt,
MB
**************************************************************
En härlig dag var det - men lustigt nog ser det ut som full vår på mina bilder från Norrviken. Hemma (4 mil därifrån) ligger det decimeterdjup snö...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-13 klockan 20:52
Mariaberg - 20:44 - 2009-02-13

Hvilan Den ena lönnen har röda knoppar och den andra har gröna. Tror skogslönnen har gröna men är inte helt säker. Jag har snart gått färdigt min utbildning till trädgårdsanläggare på Hvilan och har också lärt mig en hel del buskar o träd. Som tur är har jag rätt lätt för att lära mig latinska namn så jag tycker oftast det är ganska kul. Är ni mer styrda när det gäller vilken LIA-plats ni ska välja eftersom ni bara fick välja företag som sysslar med inomhusväxter? Vi får ta vilket företag som helst så länge det handlar om trädgård. Du kan hälsa Kristian från hans gamla Hvilan-elever. Vi har saknat honom detta året. **************************************************************
Det är faktiskt så att skogslönnen har rödbruna knoppar medan tysklönnens är gröna.... =) Nja, lite styrda är vi. Vi ska ut på LIA i fyra omgångar, och det är lite olika inriktning på de olika LIA-perioderna. Detta för att det är en mycket bred utbildning vi går, och vi ska få inblick i så många olika branscher som möjligt. Kristian pratar mycket om Hvilan - jag tror han saknar er också. Men vi är väldigt glada över att vi fått hit honom här - och visste ni att han är en hejare på att sjunga? =)
/Helen

Ändrad av HelenJ den 2009-02-13 klockan 21:26
Einar - 21:19 - 2009-02-13


Lyckans ost!Jag drömmer om att gå den utbildningen! Vilken fin blogg du har. Jag kommer till Malmö på mässan. Jag var där förra året och tog utbildningsinformation som jag läst och drömt om. Lycka till med praktiken
//Malin
**************************************************************
Är du sugen på att gå utbildningen tycker jag du ska komma till vår monter på mässan. Eller på Öppet Hus på Norrviken den 7 mars.
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-13 klockan 23:58
wabisabi - 21:27 - 2009-02-13


Så skönt med lite kroppsarbete mellan varven...även om det måste varit skitkallt både i början o slutet av dan..... Lycka till på dina praktikplatser o Ha dé hjärtans gôtt
Nina västerplana
**************************************************************
Det var det! Det är inte så lätt att hålla värmen när man står uppflugen på en 4 m hög stege =). Men mitt på dan värmde solen gott....
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-13 klockan 23:59
ninah - 23:48 - 2009-02-13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)