lördag 21 februari 2009

LIA - lärande i arbete. Period 1

Som jag ju har berättat i tidigare inlägg är LIA (Lärande i arbete = praktik) en stor del av utbildningen. Vi är nu ute på vår första LIA-period. Enligt läroplanen ska inriktningen den här perioden vara Skötsel av inomhusträdgårdar, 4p. Så här står det i kursplanen: ”Kursdeltagaren ska få en inblick i gröna inomhusträdgårdar och vilka upplevelser och effekter dessa kan ge. Vidare skall deltagaren undersöka företagets skötselplaner och möjlighet till förbättringar av skötselmetoder med ekologisk hänsyn.”

Totalt är vi ute i 4 perioder, om sammanlagt 27 veckor. Jag har valt att dela mina perioder på flera olika företag – LIA:n betyder för mig chans att få prova på så mycket som möjligt i den här branschen. En del vill jag göra bara för att få veta att jag inte gillar just det – annat kanske jag blir helfrälst på. Men om man inte provar kan man ju inte veta, eller hur?

Så den här första LIAn har jag alltså delat på 2 helt olika företag. De första två veckorna är jag på
Grön Kontorsmiljö. Jag har inte bloggat på en hel vecka – och det har sin förklaring. Hjälp så trött jag varit när jag kommit hem på dagarna! Och det har gått i ett så jag har inte ens kommit ihåg att ta fram kameran förrän i går. Men nu har jag nog börjat hämta mig lite, så jag kan berätta om min vecka.




Grön Kontorsmiljö är alltså ett företag i växtservicebranschen. Det finns ganska många företag som sysslar med att förse framför allt kontorsmiljöer med gröna växter (och sköta dem). Arbetsgivarna har börjat få upp ögonen för hur viktigt det är med gröna arbetsmiljöer. Växterna renar och förbättrar luften men man mår också bättre bara av att se det fräscha gröna. Enligt forskning sjunker faktiskt sjukfrånvaron med 1% om man har växter i sin arbetsmiljö. Växter är dessutom relativt billiga i jämförelse med annan personalvård. Något som också kommer stort är att förse sina anställda med en fräsch fruktskål. GK servar naturligtvis med det också. Varje måndag, onsdag och fredag är det full kalabalik på firman, för då ska alla fruktkorgarna ut. Alla kunderna vill ju ha frukten på plats till morgonfikat, men de öppnar sällan förrän 8, så de morgontimmarna är otroligt stressiga…



De har inte tid med mig då, och det känns rätt skönt måste jag säga. Men efter kl 10 är det dags att ge sig ut på skötselrunda. Anneli som jag åker med har jobbat här i 10 år och stortrivs. Arbetet är fritt under ansvar, hon har en lista på kunder som ska skötas och kan ta dem i vilken ordning hon vill, när som helst mellan 8 och 5 på dagarna. Just nu är det inte så mycket vattning – växterna dricker helt enkelt mindre när det är dåligt med ljus. Däremot har många ohyra, och jag klipper enormt många bruna bladspetsar. En hel del växter ser faktiskt så illa ut att vi tar dem med oss och byter ut dem mot nya fräscha. Det är inte alla som har en optimal placering vid ett fönster eller under en lampa – många står inklämda i fönsterlösa rum som är helt nersläckta på helger och under julledigheter etc. Inte konstigt att många växter mår dåligt….


En del såna här firmor har speciella vattenvagnar som de drar runt på företagen så de slipper bära kannor. Men Anneli föredrar kannmetoden – hon tycker att hon inte får grepp om hur mycket vatten hon häller i annars. Så vi bär kannor…. Jag tror jag påminner om en orangutang, för mina armar känns ett par dm längre nu. Och hjälp vad jag är trött i mina ben varje kväll! Jag borde sätta på mig en stegräknare, men batteriet är slut i den. Jag är övertygad om att det nog blir minst en 30 000 steg varje dag – med en full 8 liters vattenkanna i var hand!


Växterna som används är enbart gröna växter (ej blommande). Det är mycket Dracaena av olika slag, men det är också de som mår sämst för tillfället. Det är nästan bara såna vi byter ut.
Vi använder också Howea forsteriana (Kentia), Yucca, Epipremnun (gullranka), Scindapsus (silverranka), olika sorters Sansevieria och Beaucarnea (flasklilja).

En gång i veckan kommer en ny leverans av växter från Holland, men ibland springer vi in på Iborns (en blomstergrossist vägg i vägg med GK) och köper kanske en Hoya om det finns behov av det. Problemen med byten är bara att växterna inte tål minusgrader ens några minuter - och det har det varit hela veckan. Tre morgnar har det varit -10 grader eller kallare på morgonen, vattenkannorna bak i bilen helt bottenfrusna... Inget väder att frakta växter i! Så vi har fått fixa och trixa, ha växter inne i förarsätet eller inlindade i filtar, och sedan tjurrusningar rakt in genom en öppen dörr. En del människor har tittat rätt konstigt på oss...


De flesta växter vi byter ut är drabbade av ohyra, så vi klipper sönder dem så de får plats i en sopsäck och sen åker de på tippen. Men vi bytte en Kentia som bara var lite tanig, och den räddade jag undan tippen, så nu står den här i mitt vardagsrum. Får se om den klarar sig – det var ju minusgrader ute och jag fraktade den i två olika nerkylda bilar. I min bil fick den sitta i passagerarsätet inlindad i en filt. Det måste ha sett rätt kul ut.

Det är ett trevligt företag med bra arbetsmiljö och fria, omväxlande arbetsuppgifter – men jag är inte så säker på att det är den här typen av jobb jag vill ha framöver. Nu har jag iaf provat på!
Och nästa vecka tror jag inte jag blir lika trött...

Resterande LIA-perioder (1 p = 1 vecka):

LIA 2 (6 p) Skötsel av utemiljöer (maj – juni 2009)
LIA 3 (9 p) Grön entreprenör (aug – sep 2009)
LIA 4 (8 p) Skötsel av miljöer – Retorik (mars – maj 2010)


************************
Kommentar i förra bloggen:



Spännande.Det där är ett jobb jag skulle kunna tänka mej.
/Mia
**************************************************************
Det roligaste är när man byter en halvtaskig växt mot en ny - så glada alla blir! Man känner sig som om man gör dagens goda gärning varenda gång! =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-21 klockan 18:10
knatten - 17:53 - 2009-02-21


Fruktkorgar leverades faktiskt till det ställe jag jobbade på förut, väldigt bra tjänsteförmån tycker jag även om det bara var 2 frukter per anställd/vecka (jag äter 2-3 frukter per dag). Det borde finnas en sån firma anlitad för växtskötsel på stället jag jobbar nu. Som det är nu ligger vattningen på personalen och det finns inte en utsedd för det utan det blir som det blir. Får väl snart självanmäla mig och ta eget ansvar för dem under tiden jag ska vara där, när man ser garderobsblommar i risigt skick är det illa. Lycka till med nästa moment i praktiken. **************************************************************
Ja, är det inte bestämt vem som ska ha ansvaret blir det ofta skit med det.... Finns det något mer deprimerande än en döende krukväxt? Vi har också bytt ut några Zamioculcas - de är tåliga men det finns gränser för dem också. Faktiskt får de inte stå alltför ljust - det tänker man kanske inte alltid på. Och vatten behöver de ju ibland, trots allt =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-21 klockan 18:14
Metalmaid - 18:02 - 2009-02-21


Låter juspännande att få prova på olika saker för att se vad som passar bäst. Vila armarna i helgen nu Ha det
/Ylva
**************************************************************
Vadå vila - idag har jag planterat om krukväxter och förberett ljusbehandlingen av mina fröer (en del har redan grott!), och imorgon ska jag ut och beskära äppelträd hela dan =)
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-21 klockan 18:15
ylvahi - 18:05 - 2009-02-21


Vad bra att få testaolika arbetsplatser!! Det är ju som du säger...man vet ju inte hur det är förrän man provat!
/ Irene **************************************************************
Precis så är det - därför är det perfekt när man har så mycket praktik som vi har. Dessutom får vi ju en massa kontakter som är bra att ha sen...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-21 klockan 18:16
IreneL - 18:07 - 2009-02-21


Intressant...att höra om din utbildning, och varvat med bilder. Kul, berätta gärna mer!
/ anki
**************************************************************
Jodå, det kommer - jag lovar! =) 58 inlägg sen 1/9 - jag tänkte nog försöka fortsätta hålla den takten...
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-21 klockan 19:38
ankianka - 19:33 - 2009-02-21


va kul att testa på så många olika, och man får ju inblick i vad som händer på arbetspatserna osså, när du berättar så bra!
//Helén
**************************************************************
Tack så mycket - jag skriver så som jag själv skulle vilja läsa om jag funderade på att söka till den här utbildningen. Kul att fler gillar att läsa det!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-02-21 klockan 21:36
lamas - 20:37 - 2009-02-21


Komment till din andra blogg En riktigt härlig bild, vilken tur du hade som hittade ett sådant fint motiv! /Ruben
PS Förstår inte varför det nästan alltid är problem med ordkontrollen på din sida. Det kommer för det mesta ingen bild på de bokstäver man ska skriva in. Men det brukar gå efter ett antal försök! Men denna gång gick det inte.
molleblogg - 10:33 - 2009-02-24


DU verkar ha att göra. Alltid spännande att läsa om dina bravader, du är så ambitiös Helen (på ett bra sätt) ses om två veckor
/Joel
joels - 19:10 - 2009-02-28

intressant Vilken intressant utbildning du har valt. Rena drömjobbet, låter det som. Hade jag varit några år yngre så.........
biax - 23:04 - 2009-02-28


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)