onsdag 6 maj 2009

Häxans Hörna - efterlysning av växter!



Vi i Kryddträdgårdsgruppen har jobbat på ganska bra tycker vi. Vi har en tjej i gruppen som är en hejare på att svetsa, och av armeringsnät har hon svetsat ihop en femkantig bur som vi ska plantera giftiga före detta medicinalväxter i: Häxans Hörna.



Vi placerar buren på en matta av kirskål - som ju faktiskt är en ätbar ört och absolut hör hemma i en kryddträdgård/örtagård. Men för att inte få in kirskålen i buren lägger vi markduk under den. Maskorna i armeringsnätet är ganska stora så vi klär buren på insidan med hönsnät. Vi vill ju inte att nån ska stoppa in armen där och få tag i växterna....


Här sitter "syjuntan" och fäster nätet i buren med tunn ståltråd. Det är minsann lättare sagt än gjort....
Vi bygger sedan en ram av torvblock och fyller upp med jord inuti dem.


Här börjar det likna nåt! Taket är på, och portalen vid enen är också på plats. Där ska senare klättra väldoftande kaprifoler.
Enen är ett stort problem just nu - den håller på att kapsejsa alldeles, och om den får luta sig mot portalen säckar den ihop. Det blir något att grunna på, hur vi får upp enen lite snyggt. Just nu är den fastbunden med ett grovt blått plastrep - undras vad besökarna tänker...

Buren är också i det närmaste klar. Bara hänglåsen som ska fästa ihop taket och buren runt om saknas. Pentagrammet är utritat, det kommer att göras i sten sedan, och vi ska plantera i stjärnans spetsar. Men växterna saknas fortfarande, trots våra inköpsresor. Och det är ett jätteproblem! Tirup har ju svikit oss, och vi hade räknat stenhårt med dem. Övriga plantskolor för oftast inte de här växterna, mycket pga att "fel" personer köpte dem och använde dem som narkotika. Men är det någon av er läsare som möjligtvis har en liten planta hemma, och som kan tänka sig att donera den till Norrviken och vår grupp? Växterna det gäller är Belladonna, Bolmört, Alruna, Spikklubba, Munkhätta eller någon annan liknande. Det vi har idag är Dårört och Stormhatt, men det räcker liksom inte. Utan växter faller hela konceptet med Häxans Hörna.... Så är det någon som har möjlighet att hjälpa till - hör av er till mig! helens.grona(at)gmail.com



Övriga grupper kämpar också på - här är det växtbädden för tomater i alla färger, former och storlekar som görs i ordning. Torvblock är en himla bra uppfinning...



Näsduksträdet i Tors Park blommar! Det är en helt underbar syn, och vackrare kommer det nog att bli när de limefärgade blommorna bleknar till vitt. Ett längre inlägg om näsduksträdet finns
här.




Visst är det bara helt underbart.....




När vi jobbar i kryddträdgården är det till den underbara doften av den här blommande häggen. Det är så starkt att man nästan blir lite snurrig....




Och vad sägs om det här - ett blommande fågelbär, med hela stammen täckt av murgröna...




Till slut måste jag bara bjuda på några bilder från den vackra spegeldammen.




Vi har haft lite besök av pressen den senaste tiden. Här finns två artiklar från HD (Helsingborgs Dagblad) om oss, och snart kommer det även nånting i Lokaltidningen. Jag kommer förstås att länka....

Ännu en säsong på Norrviken - om oss trädgårdsmästarelever och våra projekt

Oron kring Norrviken sprider sig till Apelryd - om att huvudman för utbildningen kanske flyttas från Apelrydsskolan (en gymnasieskola) till Akademi Båstad (som redan har flera KY-utbildningar).


I går kväll var det dessutom ett reportage om Norrviken på TV. Det var inspelat 2006 och handlade mest om Tage Andersen som ju inte är kvar i parken längre, men är ändå sevärt. Länk till programmet det sändes i finns
här, reportaget om Norrviken börjar ca 14.45 in i klippet.





Oavsett vad som händer vet jag bara att det här måste vara en av de absolut vackraste platserna som finns, och vi är så otroligt lyckligt lottade som får tillbringa vår studietid här i parken. Vi lär oss mycket, vi gör en insats för att hålla parken i ordning - och vi njuter varenda minut!


************************
Kommentar i förra bloggen:


Häftigt med en Häxas hörna! Önskar att jag hade mer plats - då hade jag också byggt en..! Känner mig som en häxa..! ;) Jag har tyvärr inga plantor att erbjuda men jag har för mig att Impecta har fröer till de flesta av de växter som du efterfrågade. Det tar ju förstås ett tag innan de blir plantor, men om ni inte får tag i plantor så kan det ju vara ett alternativ. :) Jag kommer att kika in här och se hur det blir! :)
/Gunilla
**************************************************************
Jovisst, Impecta finns ju. Men somliga av de här växterna har en groningstid på 3-18 månader (!) och väldigt låg grobarhet, så vi valde faktiskt bort det altenativet när vi startade det här projektet för en dryg månad sedan. Det är ju NU vi behöver dem! =) Så vi fortsätter leta, och hoppas på tur....
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2009-05-06 klockan 19:35
Troll - 19:03 - 2009-05-06


Jippiiii!Jag kan äntligen komma med ett bidrag till nån. Du kan få en alruna av mej. Om du ska till böslid den 16/5 kan jag ta med den. Eller hur gör vi annars.
/Mia
**************************************************************
Ja, tack för att du påminde mig! Jag hade tänkt åka till Böslid, men hade glömt anteckna det.... Då ses vi där - och tack så mycket!!!! Du är en ängel!
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2009-05-06 klockan 19:32
knatten - 19:03 - 2009-05-06


Tyvärr..både mina små bolmörtsplantor och min stora belladonna verkar ha dukat under i vinter...har inte hittat några frösådder heller...munkhättorna såg jag liv i för nån månad sen men nu kan jag inte hitta dem igen.. Verkar som om jag inte ska bli nån häxa...men annars hade jag gärna hjälpt till Jag har gott om sydstormhatt dock... **************************************************************
Vad trist, jag som hade hoppats på att du var en ritkig superhäxa! =) Tack ändå - det löser sig säkert på nåt sätt.
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2009-05-07 klockan 17:38
Tesa - 23:25 - 2009-05-06


Det giftigaste jag har i min trädgård vad jag vet är gullregn så tyvärr kan jag nog inte hjälpa till. **************************************************************
Buren är bara 160 cm hög, så ett gullregn får nog tyvärr inte plats =)
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2009-05-07 klockan 17:38
Anonym - 06:02 - 2009-05-07


Det här låter som växter som Capellagården skulle sälja - har ni kollat med dem? **************************************************************
Nej - vad är Capellagården? När jag googlar får jag upp att det är en hantverksskola på Öland - skulle de ha växter också? Jag ska försöka leta vidare, nu börjar det bli panik! =)
/Helen
Ändrad av HelenJ den 2009-05-07 klockan 17:43
Anonym - 13:53 - 2009-05-07


Capellagården Hittade du fram? http://www.capellagarden.se/index.asp?visa=20 Här ser du info om plantskolan och trädgårdsbutiken. (Här finns också en trädgårdsutbildning.) **************************************************************
Aha - tack så mycket! Vi ska genast kolla!
/Helen
Ändrad av
HelenJ den 2009-05-11 klockan 17:19
Anonym - 17:01 - 2009-05-11

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in! Kul att du lämnar ett spår efter dig! =)